Koľkokrát sa vám už stalo, že ste reagovali na správy, e-maily alebo telefonáty aj po pracovnej dobe? Deje sa to pomerne často, no môže to mať negatívny dopad na rovnováhu medzi osobným a pracovným životom, ako aj na celkové psychické zdravie a pohodu. Niektoré krajiny preto zavádzajú takzvané právo na odpojenie zamestnancov.
Najnovšie sa medzi tieto miesta pripojila Austrália. Právo na odpojenie tu začalo platiť od pondelka 26. augusta 2024. Týka sa veľkých a stredných spoločností, no o rok začne platiť aj pre menšie firmy, ktoré majú 15 a menej zamestnancov.
V prieskume uverejnenom minulý rok sa odhadovalo, že Austrálčania ročne odpracujú v priemere 281 hodín neplatených nadčasov. Ako uvádza BBC, tento zákon umožňuje zamestnancom ignorovať komunikáciu po pracovnej dobe, ak sa tak rozhodnú. A to bez obáv, že by ich šéfovia mali neskôr potrestať. Zákon zároveň nezakazuje zamestnávateľom kontaktovať pracovníkov po skončení pracovného času.
Podľa pravidiel by sa zamestnávatelia a zamestnanci mali snažiť vyriešiť spory medzi sebou. Ak sa to nepodarí vyriešiť, môže zasiahnuť Austrálska komisia pre spravodlivú prácu (FWC). FWC potom môže nariadiť zamestnávateľovi, aby prestal kontaktovať zamestnanca po pracovnom čase. Ak zistí, že odmietnutie odpovede zo strany zamestnanca je neprimerané, môže mu nariadiť, aby odpovedal. Neuposlúchnutie príkazu FWC môže mať za následok pokutu až do výšky 19-tisíc austrálskych dolárov (cca 11 500 eur).
Austrália nie je jediná
Viaceré krajiny prijali právne predpisy, ktoré výslovne chránia právo na odpojenie od práce mimo pracovného času. Podobné pravidlá platia vo viac ako 20 krajinách, najmä v Európe a Latinskej Amerike. Nájdete ich napríklad aj vo Francúzsku, Španielsku či iných krajinách Európskej únie.
Portál Ius Laboris vytvoril aj mapu, kde si môžete pozrieť, ako to vo svete vyzerá. Zelenou sú znázornené krajiny, kde majú zamestnanci právo na odpojenie.
Názory na toto nariadenie sa rôznia. Kým niektorí ho vítajú a považujú za dobré rozhodnutie, iní ho kritizujú. Hovorí sa ale o prínose pre zamestnancov aj zamestnávateľov. Ak budú zamestnanci spokojnejší, malo by sa to odraziť aj na ich výkonnosti a motivácii v práci.