Ako vám skorý úspech môže viac uškodiť ako pomôcť

Všetci vieme, že zlyhanie je vynikajúci učiteľ. Čím je lekcia bolestivejšia, tým dlhšie si ju pamätáme. Nemusíte si však byť vedomí odvrátenej stránky skorého úspechu. Výskum ukazuje, že skorý úspech môže v skutočnosti sťažiť vašu schopnosť objektívne uvažovať, ktorú potrebujete, aby ste získali prehľad o vašom budúcom úspechu - a neúspechu.

V klasickom experimente z roku 1975 nechala profesorka Harvardskej psychológie Ellen Langerová hádať výsledok série hodení mincou.

 

Študenti boli zaradení do troch rôznych skupín, požiadaní, aby uhádli či padne hlava alebo znak u niekoľkých vyhodených minciach a potom im bolo oznámené, či majú pravdu.

Kľúčovým slovom je „Oznámené“: Pretože nevideli skutočný výsledok, vedci by mohli výsledky manipulovať vopred určeným spôsobom:

  • Prvá skupina uhádla „správne“ alebo „nesprávne“ počas série hodení náhodne.
  • Druhá skupina uhádla „správne“ častejšie na začiatku série hodov mincou.
  • Tretia skupina uhádla „správne“ častejšie na konci série hodov.

Účastníkom boli následne položené otázky, napríklad, či si myslia, že sú dobrí v hádaní, či si myslia, že by časom mohli zlepšiť svoje zručnosti a či cítia, že majú talent na správne predpovedanie.

Šťastie či šikovnosť?

Tí z náhodnej skupiny a tí, ktorým bolo povedané, že sa presnejšie hádali na konci série, mali tendenciu odpovedať nie. Z dobrého dôvodu: Uhádnuť výsledok hodenia mincovo nie je zručnosť a rozhodne sa nedá rozvíjať. Aj keď štyri krát po sebe padne hlava, šanca že pri ďalšom pokuse padne znak je stále 50/50.

Podobné pocity však nezdielali ludia, ktorý uhádli „správne“ na začiatku série. Tí o sebe povedali, že sa hádajú dobre. Povedali, že sa môžu časom zlepšiť a tiež povedali, že majú talent na túto úlohu.

Ako píšu vedci, „Skoré úspechy vyvolali pocit, že ide o zručnosť. Účastníci si pamätali minulé úspechy a očakávali viac budúcich úspechov ako ostatné dve skupiny. Zapojenie malo za následok zvýšenie očakávaní budúcich úspechov a tendenciu preceňovať ich výkonnosť v minulosti. Alebo v ľudskej reči: Ak sa mi zo začiatku darí myslím, že som inteligentný. Alebo kvalifikovaný. Alebo nejakým spôsobom ovládam výsledok.

Nikto nie je dokonalý

Neskoršie zlyhania? Niečo sa pokazilo. Pravdepodobne niečo mimo moju kontrolu. Skrátka, skorý úspech vedie k strate objektívnosti - aj keď ide o niečo, čo nemožno predvídať. V podnikaní a v živote existuje trest za sebaklam. Ak si myslíte, že môžete predvídať nepredvídateľné. Ak si myslíte, že dokážete vyriešiť neriešiteľné. Ak si myslíte, že úspech je atribút, ktorý vlastníte a nie niečo, k čomu sa musíte prepracovať, pravdepodobne zažijete nepríjemné prekvapenie.

Bez ohľadu na to, ako inteligentný je váš plán, vaše rozhodnutie alebo stratégia, šťastie pravdepodobne hralo aspoň malú rolu. Stalo sa niekoľko vecí, ktoré ste nepredpovedali. Stali sa veci, ktoré ste nemohli - nevedeli - ovládať. Kľúčom je prekonať prirodzenú tendenciu nadmerne si pamätať, čo sme urobili dobre, a zabudnúť na to, čo sme urobili zle. Týmto spôsobom si neprestanete klásť otázky o vašich rozhodnutiach, perspektívach a prístupe k riešeniu problémov. A neprestanete sa učiť.

Zdielať článok na Facebooku
23.07.2020  |  bestlifeonline Foto: Getty; Autor: © Zoznam/el
Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates