Ako firmy chránia svojich zamestnancov pred koronavírusom? Takto to dnes vyzerá v známych spoločnostiach

Zdroj: Getty Images

Koronavírus výrazne ovplyvnil fungovanie mnohých spoločností na Slovensku. Situácia, v ktorej sa ocitli, ich prinútila podstúpiť rôzne opatrenia, aby ochránili zdravie svojich zamestnancov. Ako sa firmy zachovali pri nástupe pandémie? Aké kroky podnikli, aby zachovali chod spoločnosti? A ako vidia svoju situáciu počas najbližších mesiacov? Odpovedali spoločnosti Telekom, ČSOB, Siemens, dm drogerie markt a Tesco Stores SR.


 

Nábor nových pracovníkov, ale aj práca z domu: Takto dnes firmy fungujú 

Kým niektoré spoločnosti ohlasujú prepúšťanie zamestnancov alebo pristupujú k úpravám pracovných pomerov, firmy pôsobiace v určitých odvetviach potrebujú na zvládnutie aktuálnej situácie výpomoc a prijímajú nových zamestnancov. Jednou zo spoločností, ktorej sa to týka, je známy obchodný reťazec Tesco. "Zrealizovali sme intenzívnu náborovú kampaň pre 150 predajní Tesca na celom Slovensku. V našich obchodoch začína v týchto týždňoch pracovať viac ako 850 nových dočasných kolegov,“ hovorí Miroslava Rychtárechová, Head Of People country Operation manager v spoločnosti Tesco. Dodáva, že pokiaľ ide o zamestnancov v kanceláriách, tí využívajú možnosť flexibilnej práce formou home office.

Možnosť práce z domu už viac ako tri týždne využívajú aj zamestnanci spoločnosti Telekom. „Každý zamestnanec má k dispozícii neobmedzené dáta a v počítači nainštalovaný program, cez ktorý prebieha množstvo virtuálnych stretnutí či porád. Vďaka tomu medzi sebou komunikujeme bez problémov a udržiavame firmu v plnom chode," hovorí Jitka Adámková, riaditeľka ľudských zdrojov spoločnosti Telekom. V prípade predajní známeho operátora Adámková upozorňuje, že momentálne fungujú v obmedzenom režime: „Spravidla od 9. do 15. hod. a s niekoľkými pracovníkmi. Naše call centrá prebrali väčšiu časť zodpovednosti a dokonca sme časť predajcov preškolili na agentov call centier. Technici naďalej inštalujú služby alebo odstraňujú menšie poruchy, aby mohli byť zákazníci stále v spojení,“ vysvetľuje.

Spoločnosť Siemens umožnila niektorým zamestnancom pracovať z domu už skôr: „Vybraným zamestnancom, ktorých sa dotklo uzavretie predškolských a školských zariadení v Bratislave, sme poskytli možnosť pracovať z domu podľa vlastného uváženia už od 9. marca,  Od polovice marca majú zamestnanci všetkých spoločností Siemens, ktorí vzhľadom na pracovné zaradenie a povinnosti môžu pracovať z domu, home office povinne nariadený," hovorí Monika Orbanová, Head of Communications v spoločnosti Siemens. 

V spoločnosti ČSOB aktuálne pracuje formou home office 40% zamestnancov. „Fyzicky sa na pracovisku nachádzajú prioritne tí zamestnanci, ktorých prítomnosť je nevyhnutná, napríklad klientski pracovníci na pobočkách, schvaľovatelia úverov, back office špecialisti, manažéri útvarov či IT špecialisti,“ hovorí Martin Dobiaš, riaditeľ odboru ľudských zdrojov v ČSOB. Zamestnancov tiež delia tak, aby znižovali ich koncentráciu v jednom priestore a časť z nich pracuje v záložných pracoviskách alebo tiež formou home office.

V prípade pobočiek Dobiaš upozorňuje, že ostali pre klientov aj naďalej otvorené, avšak v skrátenej otváracej dobe. V rámci ČSOB tiež pokračujú aj vo výberových konaniach na voľné pracovné pozície: „Pracovné pohovory aktuálne prebiehajú online prostredníctvom videohovorov. Videohovory sme na tento účel využívali aj v minulosti, teraz je to však samozrejme vo výrazne väčšej miere,” objasňuje Dobiaš.

Ako firmy chránia svojich Galéria fotiek (5) Zdroj: Gettty Images

Naši spolupracovníci na predajniach sú v prvej línii, aby zabezpečili všetkým našim zákazníkom produkty," opisuje aktuálnu situáciu v dm drogerie markt Katarína Rapčanová. "Rovnako tak ostal otvorený sklad, v ktorom naši spolupracovníci v plnom nasadení zabezpečujú dodávky tovaru do predajní. V prvej línii sú aj oblastní manažéri, ktorí koordinujú nasadenie spolupracovníkov na jednotlivých predajniach," vysvetľuje.

Rúška, zvýšená hygiena aj testovanie zamestnancov

Spoločnosti pristúpili v súvislosti s koronavírusom k niektorým bezpečnostným opatreniam, aby čo najviac ochránili zdravie svojich zamestnancov a klientov. „Posilnili sme hygienické rutiny, ktoré prebiehajú na predajniach a do obchodov sme nainštalovali viaceré ochranné prvky: plexisklá pri pokladniach či vyznačenie bezpečného odstupu minimálne dva metre. Čistenie vozíkov a košíkov, kľučiek, ako aj všetkých plôch na obchode prebieha ešte pred otvorením obchodov a následne so zvýšenou intenzitou v priebehu celého dňa,“ opisuje Rychtárechová kroky, ktoré podnikol reťazec Tesco. Nezabúdajú však ani na starostlivosť o samotných zamestnancov spoločnosti: „Pre kolegov zabezpečujeme ochranné prostriedky a ovocie na posilnenie imunity. Každý deň im meriame teplotu a uisťujeme sa, že do práce nastupujú len zdraví kolegovia,“ vymenúva. Zákazníkom odporúča, aby čo najviac využívali službu Scan&Shop, a tak eliminovali čas strávený v obchode a ak je to možné, platili kartou bezkontaktne.

Nevyhnutnosť ochrany zdravia zamestnancov si uvedomuje aj spoločnosť Telekom: „Do našich budov momentálne vstupuje už minimum zamestnancov, ktorí potrebujú udržiavať služby v chode. Pokiaľ musí zamestnanec ísť z akéhokoľvek dôvodu do kancelárie, je samozrejmosťou ochranné rúško. Navyše máme už niekoľko týždňov vo všetkých budovách vírusoidné mydlá a dezinfekcie,“ hovorí Adámková. Myslia aj na bezpečnosť svojich predajcov: „Všetci dostávajú ochranné pomôcky, pred stolmi býva inštalované plexisklo, dbáme na bezpečné odstupy zákazníkov a do predajne púšťame naraz iba minimálny počet ľudí – spravidla dvoch a všetci musia mať rúška či iné ochranné prostriedky,“ vysvetľuje. Aj technici spoločnosti sú vybavení ochrannými prostriedkami: „Keďže pracujú v teréne a množstvo zákazníkov si žiada inštaláciu služieb či odstránenie poruchy aj v tomto čase,“ objasňuje Adámková.

Kroky na ochranu zdravia zamestnancov podnikla spoločnosť ČSOB ešte pred tým, než sa na Slovensku objavil prvý prípad nakazenia koronavírusom. „Zrušili sme služobné cesty do zahraničia, tiež školenia a vzdelávacie aktivity. Tie sa postupne snažíme nahradiť online vzdelávaním. Všetky osobné stretnutia s externými partnermi a dodávateľmi sú obmedzené na minimum a interné stretnutia kolegov a tímov sme odporučili nahradiť konferenčnými hovormi online,” vymenúva Dobiaš. Samozrejmosťou tiež bolo zabezpečenie ochranných pomôcok pre zamestnancov, ktorí aj naďalej chodia na pracovisko. “Pre zamestnancov pobočky boli okrem rúšok zabezpečené taktiež ochranné rukavice. Okrem toho sú na všetkých pracoviskách ČSOB zabezpečené dezinfekčné prostriedky a pracoviská sa dezinfikujú niekoľkokrát denne,” opisuje opatrenia riaditeľ ľudských zdrojov spoločnosti. ČSOB taktiež zriadila samostatný portál, kde zamestnancov informuje o aktuálnom dianí a o nových opatreniach. Taktiež tu nájdu potrebné informácie aj návody, ako postupovať v prípade nových legislatívnych opatrení v súvislosti s OČR, PN alebo povinnou karanténou.

Ako firmy chránia svojich Galéria fotiek (5) Zdroj: Getty Images

K bezpečnostným opatreniam pristúpili aj v sieti dm drogerie markt: „Na pokladniach boli inštalované ochranné štíty, na podlahe označenia bezpečnej vzdialenosti medzi zákazníkmi ako aj zredukovaný počet nákupných vozíkov, aby bol zabezpečený maximálny počet zákazníkov na metre štvorcové. Pri vstupe do predajne sú inštalované stojany s dezinfekciou. Priestory predajne, najmä plochy, s ktorými zákazníci najčastejšie prichádzajú do styku sú pravidelne dezinfikované. Spolupracovníci na predajniach sú zásobení rúškami a rukavicami, majú možnosť merať si teplotu, taktiež obdržali vitamíny," približuje Rapčanová. 

V spoločnosti Siemens sa dokonca rozhodli niektorých zamestnancov testovať: "Pre pracovníkov, ktorí nemôžu pracovať z domu, lebo napríklad vykonávajú servisné práce alebo pracujú na projektoch u zákazníkov, sme zabezpečili nevyhnutné ochranné prostriedky ako sú respirátory a dezinfekčné gély. Začiatkom apríla sme tiež pre túto skupinu ľudí zorganizovali v spolupráci so spoločnosťou Medirex testovanie na prítomnosť koronavírusu. V Bratislave a v Košiciach absolvovalo testy bezplatne 70 zamestnancov, ktorí sa z pracovných dôvodov musia pohybovať v externom prostredí a sú vystavení sociálnym kontaktom," hovorí Orbanová.

Firmy zhodne tvrdia: Naše priority sú jasné

Spoločnosti sa zhodujú, že ich fungovanie v najbližšej budúcnosti bude závisieť od toho, ako sa bude vyvíjať situácia v celej krajine. Svoje priority sú však odhodlané naplniť.

„Prioritou Tesca zostáva obslúžiť čo najviac zákazníkov a priniesť potraviny pre slovenské rodiny a jednotlivcov. Aby sme ochránili našich kolegov a zákazníkov, v obchodoch Tesco dodržiavame prísne bezpečnostné opatrenia. Dôsledne dbáme na to, aby do obchodov vstupovali zákazníci len s ochranným rúškom a rukavicami, alebo po aplikácii dezinfekčného prostriedku na ruky. Zákazníkom, ktorí nemajú takýto ochranný prostriedok k dispozícii, ochotne pomôžu kolegovia z Tesca pri vstupe do obchodu,“ hovorí Rychtárechová.

Cieľom spoločnosti Telekom je chrániť zdravie svojich zamestnancov a zároveň dokázať riešiť aj služby a požiadavky zákazníkov. „Už viac ako mesiac funguje v našej spoločnosti krízový štáb, ktorý každý deň rieši nové požiadavky, a preto flexibilne reflektujeme vývoj situácie. Ak budeme musieť zotrvať v tomto móde ďalší mesiac či dva, tento režim s prevažným home office či obmedzeniami na predajniach udržíme naďalej,“ vysvetľuje Adámková.

Sieť dm drogerie markt bude aj v najbližše dobe naďalej vychádzať z nariadení a odporúčaní Regionálneho úradu verejného zdravotníctva: „Otváracie hodiny jednotlivých predajní sú upravované tak, aby sme zabezpečili ochranu a odpočinok našim spolupracovníkom, a zároveň tak, aby sme dokázali uspokojiť  potreby našich zákazníkov," hovorí Rapčanová.

V spoločnostiach skupiny Siemens budú usmernenia o práci z domu a dodržiavaní stanovených pravidiel platiť až do odvolania. Emergency tím, ktorý sme v súvislosti s pandémiou vytvorili, bude naďalej pozorne sledovať a analyzovať vývoj epidémie, ako aj opatrenia a odporúčania vlády SR a hlavného hygienika. Podľa aktuálneho vývoja situácie, ktorý v tejto chvíli nevie nikto s istotou predvídať, budeme priebežne aktualizovať smernice a odporúčania pre našich zamestnancov, pričom urobíme všetko pre to, aby sme naďalej maximálne chránili zdravie našich zamestnancov a ich rodín," objasňuje Orbanová.

Aj v spoločnosti ČSOB pozorne sledujú situáciu s Covid-19, ktorá sa vyvíja a mení zo dňa na deň. „Aktuálne nevieme odhadnúť, ako dlho bude tento režim trvať. Každopádne, ČSOB robí všetko pre to, aby ochránila svojich zamestnancov a v maximálnej možnej miere prispela k zníženiu šírenia koronavírusu. A zároveň robí všetko pre to, aby zabezpečila klientom maximálny komfort a dostupnosť služieb svojim klientom,” uzatvára Dobiaš.

Ako sa o ochranu zdravia zamestnancov stará váš zamestnávateľ?

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 5
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Foto: Getty Images

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy