Neoberte svoje deti o skvelú kariéru a dobrý plat: Pozrite sa, čo potrebujú

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstockphotos.com

Slovensko dlhodobo bojuje s nedostatkom odborníkov v technických a prírodovedných smeroch, no napriek tomu prichádzame o talenty. V diskusii za okrúhly stolom pod vedením IT Asociácie Slovenska a spoločnosti Microsoft sa preto zišli zástupcovia štátneho, komerčného a neziskového sektora, aby spoločne dospeli k odporúčaniam a krokom, ktoré by tento nepriaznivý trend na trhu práce zvrátili.

 

 

Podľa prieskumu spoločnosti Microsoft si vie viac ako 45 % dievčat na slovenských základných školách predstaviť kariéru vo vede a technike, chýba im však podpora najbližšieho okolia – najmä od rodiny a učiteľov. Podľa zistení dievčatá strácajú záujem o technické odbory okolo 12 roku a ženy sú vo vede a technológiách stále v menšine. Diskusia za okrúhlym stolom sa preto venovala nielen otázkam zvyšovania podielu výučby digitálnych zručností, ale aj väčšej podpore dievčat a mladých žien v štúdiu vedy a techniky.

Práve veda a technika sú rozhodujúce oblasti pri riešení nedostatku odborníkov na trhu práce. Tomu už dnes chýba viac ako 13 000 IT špecialistov a v budúcnosti toto číslo ďalej porastie. Podľa odhadov Európskej komisie si bude v roku 2020 až 90 % pracovných miest vyžadovať určitý stupeň digitálnych zručností a nebude sa to týkať len IT odborov, ale všetkých odvetví hospodárstva. Rozvoj digitálnych zručností je preto dôležitý - pomôže mladým ľuďom uspieť a byť konkurencieschopnými na trhu práce, čo zároveň pozitívne ovplyvní aj ekonomiku.

Slabé digitálne zručnosti, nezáujem o informatiku

Úroveň digitálnych zručností a vedomostí obyvateľstva pravidelne testuje IT Fitness Test IT Asociácie Slovenska. Ten aj v roku 2017 overil schopnosť účastníkov a predovšetkým študentov na základných a stredných školách pracovať s počítačom, skúmal vedomosti o internete, sociálnych sieťach, online bezpečnosti či online marketingu. Úspešnosť Slovákov nad 15 rokov v ňom oproti roku 2015 klesla v priemere až o 3 %. Ani štúdium informatických odborov sa neteší takému záujmu, aký si žiada budúcnosť, v ktorej sa rola informačných a komunikačných technológií budú naďalej zvyšovať. ,,Tento trend ma ako zástupcu IT sektora neteší. Bez toho, aby sme ovládali informačné technológie sa nebude dariť krajine, firmám ani jednotlivcom. Čo sa týka informatických povolaní, obavy, ktoré z nich majú mladí ľudia a predovšetkým dievčatá, sú neopodstatnené. IT ponúka široké spektrum pozícií, v ktorých sú ženy veľmi úspešné. A zamestnávatelia ponúkajú nielen zaujímavú prácu, slušné platy a dlhodobú stabilitu, ale postupne čoraz viac aj možnosti ako práca z domu alebo čiastočné úväzky,“ zdôraznil Emil Fitoš, prezident IT Asociácie Slovenska.

Príkladom takejto spolupráce je projekt spoločnosti Microsoft s neziskovou organizáciou Aj Ty v IT Akadémia programovania či workshopy DigiGirlz, ktorých bránami prešlo už 380 stredoškoláčok. ,,Digitálne zručnosti sa snažíme rozvíjať aj v našom Študentskom trénerskom centre, v rámci súťaže KODU Cup či počas podujatia Hodina kódu. Nie je však naším cieľom, aby sme z každého vychovali programátora, ale chceme mladým poskytnúť príležitosť rozvíjať si logické myslenie, kreativitu, predstavivosť a schopnosť nachádzať riešenia, čím sa zvyšujú ich šance na úspešnú kariéru,“ dodala Marcela Havrilová, riaditeľka pre oblasť školstva, Microsoft Slovensko.

Tieto kroky treba podniknúť, radia odborníci

Odborníci diskutujúci za okrúhlym stolom sa zhodli, že dnešným žiakom chýbajú praktické zážitky a skúsenosti na vyučovaní. Problémom sú tiež učitelia, ktorí nevedia dostatočne motivovať študentov zaujímavou formou vyučovania. Medzi ďalšie problematické faktory patria aj chýbajúce ženské vzory v oblasti vedy, techniky a informatiky.

Preto odporúčajú zmeny jednak v školstve, v oblasti vzdelávania, v spolupráci so súkromným sektorom, no svoju úlohu pri nastoľovaní zmien majú podľa nich aj médiá, učitelia a samotní rodičia.

V rámci školstva odporúčajú klásť väčší dôraz na STEM predmety (Science, Technology, Engineering and Mathematics - Veda, technika, inžinierstvo a matematika) a vytvárať viac príležitostí pre výučbu IKT (informačné a komunikačné technológie) na školách aj mimo nich.

V oblasti vzdelávania radia využívať nové technológie, aby podnietili záujem detí o STEM predmety, uplatňovať kreatívne postupy a praktické zážitky či pracovať so žiakmi v menších skupinách.

Čo sa týka súkromného sektora, odborníci radia podporovať aktívnych a inovatívnych učiteľov v školstve a zabrániť ich odlivu do súkromného sektora. Zároveň si myslia, že je dôležité, aby mali žiaci/dievčatá umožnenú praktickú osobnú skúsenosť na stážach či praxi v IT firmách.

Médiá, učitelia, rodičia, posnažte sa

Silnými prvkami, ktoré môžu napomôcť v zmene súčasného nepriaznivého stavu, sú podľa odborníkov médiá, učitelia a aj samotní rodičia. Je podľa nich dôležité, aby aj médiá začali motivovať žiakov k vytváraniu si vzťahu k vede, technike a IT. Nastala totiž situácia, že hoci si deti uvedomujú dôležitosť a význam STEM predmetov, ich vnútorná motivácia klesla - využovanie chémie, fyziky či matematiky ich nebaví. Významnú rolu preto hrajú aj učitelia a rodičia. Práve samotní rodičia by mali dbať na to, aby svoje dieťa podporovali a nasmerovali na správnu kariérnu cestu, medzi ktoré oblasť IT nepochybne patrí.

 

Viac o téme: Deti Kariéra Úspech Výchova IT
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: PR článok

Súvisiace články

Staršie správy
Staršie správy