Kým na Slovensku sa firmy predbiehajú v tom, kto ponúkne zamestnancom lepšie benefity, zo zahraničia prichádzajú znepokojivé správy. Pracovný trh v USA sa výrazným spôsobom mení. Zamestnávatelia otvorene hovoria o tom, že pracovníci musia robiť viac, sťažovať sa menej a mali by byť radi, že vôbec nejakú prácu majú.
Na tento nový pracovný trend upozornil portál The Wall Street Journal. Ak by ste čakali, že tvrdý prístup zvolili skôr menšie spoločnosti, mýlite sa. Tvrdší prístup uprednostňujú práve veľké firmy. Emma Grede, CEO módnej značky Good American, vyhlásila: „Work-life balance je váš problém.“
Generálny riaditeľ JPMorgan Jamie Dimon v ostrom internom prejave vyhlásil, že ho už nebavia sťažnosti zamestnancov na návrat do kancelárií. „Pracujem sedem dní v týždni od covidu a prídem sem a – kde sú všetci ostatní?“ uviedol Dimon.
Aj Uber nedávno zvýšil požiadavky na svojich zamestnancov, pričom zrušil niektoré benefity a zaviedol prísnejšiu povinnosť chodiť do kancelárie. „Uvedomujeme si, že niektoré z týchto zmien budú nepopulárne. Je to však riziko, ktoré sme sa rozhodli podstúpiť,“ povedal CEO Dara Khosrowshahi.
Podobne CEO Starbucks Brian Niccol po prepustení vyše tisíc zamestnancov vyzval zvyšných pracovníkov, aby zvýšili nasadenie a prebrali väčšiu zodpovednosť za výsledky.
Ako zmeny vnímajú zamestnanci?
Podľa psychológa Michaela McCutcheona sa dnes zamestnanci stále správajú, akoby bol rok 2021, keď bol pracovný trh plný možností a firmy o zamestnancov bojovali. Teraz je ale situácia iná a firmy musia prežiť náročné ekonomické časy. Od zamestnancov preto žiadajú viac, niektoré firmy by najradšej obsadili tri pozície do jednej.
Tvrdý prístup má však aj svoje riziká. Tento trend môže podľa neho vytvárať napätie a pocit strachu medzi zamestnancami, čo v konečnom dôsledku negatívne ovplyvní ich výkon.
Dôvodom zmien je aj umelá inteligencia
Svoju úlohu v prístupe šéfov zohráva aj umelá inteligencia (AI). CEO Shopify Tobi Lütke nedávno zamestnancom oznámil, že firma neprijme nových ľudí, pokiaľ manažéri nepreukážu, že danú úlohu nedokáže zvládnuť AI. Podobný signál vyslal aj Micha Kaufman, šéf portálu Fiverr: „Umelá inteligencia prichádza aj po vaše pozície. Ak sa neprispôsobíte novej realite, ste odsúdení na zánik.“
Experti však pripomínajú, že táto situácia nie je trvalá. Charles A. O'Reilly zo Stanfordu tvrdí, že keď sa ekonomika opäť stabilizuje a pracovné miesta budú dostupnejšie, rétorika firiem sa znova zmení. „V momente, keď sa trh otočí, manažéri budú opäť hovoriť o dôležitosti zamestnancov a tí budú môcť získať viac výhod,“ dodáva.
Momentálne sa však zdá, že manažéri budú od zamestnancov žiadať viac s menšími ústupkami. Dôležité preto bude, ako sa firmy vyrovnajú s touto novou dynamikou a či si zamestnanci dokážu v tvrdej konkurencii nájsť rovnováhu medzi vyššími nárokmi a vlastným zdravím a spokojnosťou v práci.