Byť slušný, milý a ochotný je v práci vítané. Ale byť až príliš milý, to už môže byť problém. Psychologička Tessa West z New York University upozorňuje, že prehnaná ústretovosť môže v skutočnosti znížiť dôveru medzi kolegami, skresliť spätnú väzbu a zabrzdiť osobnostný aj tímový rast.
V pracovnom prostredí sa každý z nás stretáva s nepríjemnými situáciami, ako je spätná väzba, konflikt záujmov či rozdielne názory. A väčšina z nás sa snaží tieto momenty „zjemniť“ úsmevom, neutrálnou frázou alebo prázdnym komplimentom. Lenže... ľudia to vycítia.
Prečo prehnaná milota škodí?
Ak napríklad niekomu po nevydarenej prezentácii poviete, že to bolo super, hoci v skutočnosti to bolo zlyhanie, nie ste úprimní. A to druhá strana podvedome vycíti. Navyše neposkytujete konštruktívnu spätnú väzbu, ktorá by mu pomohla zlepšiť sa.
Psychologička Tessa West tvrdí, že čím viac sa snažíte zakryť svoje nepríjemné pocity prehnanou milotou, tým viac to pôsobí neprirodzene. Výsledkom je, že druhá strana začne pochybovať, či vám môže veriť a či si jej prácu vôbec vážite. Čo môžete urobiť namiesto toho?
1. Spochybnite prehnanú milotu
Niekedy sa správame milo len preto, že to robia všetci okolo. Skúste sa zamyslieť. Páči sa vám, že si všetci navzájom len prikyvujú, aj keď by si zaslúžili úprimnú spätnú väzbu?
Navrhnite kolegom novú formu spätnej väzby – napríklad po prezentácii každý napíše 3 veci, ktoré fungovali, a 3, ktoré by sa dali zlepšiť. Je to konkrétne, vecné a stále láskavé.
2. Buďte presní, nie všeobecní
Namiesto: „Zvládol si to dobre“ povedzte: „Zaujal ma tvoj argument hneď v úvode. Mal jasnú štruktúru a dobrý príklad.“ Takto sa vaša spätná väzba stáva užitočnou a zároveň pôsobíte dôveryhodnejšie.
To isté platí aj pre kritiku. Namiesto „nefungovalo to“ skúste: „Bolo tam veľa odborných výrazov, ktoré nie každý pochopí. Možno by pomohlo ich zjednodušiť.“
3. Začnite zľahka
Ak máte obavu, že otvorená spätná väzba naruší atmosféru v práci, začnite malými témami. Napríklad: „Mohli by sme do kuchynky pridať viac zdravých snackov?“ alebo „Myslíte, že by sme mohli zmeniť spôsob plánovania porád?“
Tieto neškodné návrhy vám pomôžu trénovať vyjadrovanie spätnej väzby a pripravia vás na neskoršie konštruktívne rozhovory aj o náročnejších témach.
Byť milý je fajn. Ale byť skutočný je ešte lepšie. V práci nie je vašou úlohou byť obľúbený za každú cenu. Vašou úlohou je komunikovať jasne, s rešpektom a s cieľom zlepšiť spoluprácu. A to sa nezaobíde bez úprimnosti. Aj najlepšie tímy rastú vďaka tomu, že si vedia povedať veci na rovinu a bez zbytočného prikrášľovania, ale s úctou.