To, že sa trh práce mení pomerne rýchlo, určite dobre viete. Ale viete aj to, ktoré vlastnosti a schopnosti sú momentálne najžiadanejšie? Tie môžu rozhodnúť nielen o tom, či si nájdete dobrú prácu, ale aj o tom, ako rýchlo budete kariérne napredovať.
LinkedIn vo svojom novom reporte „Skills on the Rise 2025“ zmapoval tie najžiadanejšie hard skills a soft skills, ktorých význam stále rastie. Zaujímavé je, že okrem technických znalostí čoraz väčšiu úlohu zohráva aj to, ako dokážete pracovať s ľuďmi a zvládať zmeny. Ľudské vlastnosti sú v ére umelej inteligencie čoraz cennejšie a firmy ich intenzívne vyhľadávajú.
Toto je 10 najcennejších schopností, ktoré vám môžu pomôcť v nájdení dobrého zamestnania:
1. AI gramotnosť
Dnes už nestačí umelú inteligenciu len poznať, ale dôležité je vedieť ju aktívne využívať vo svojej profesii. Firmy hľadajú ľudí, ktorí dokážu prepojiť technológiu s praxou, bez ohľadu na to, či ste manažér, marketér alebo učiteľ.
2. Riešenie konfliktov
Podľa LinkedIn súčasné pracoviská čoraz viac bojujú s generačnými rozdielmi, hybridnými pracovnými režimami a zvýšenou mierou napätia medzi kolegami. Tí, ktorí dokážu zachovať pokoj, zvládať konflikty a meniť ich na konštruktívny dialóg, jednoznačne uspejú.
3. Adaptabilita
Schopnosť rýchlo sa prispôsobiť novým situáciám a zvládať zmeny je dôležitá v období, keď sa trendy a technológie menia rýchlejšie než kedykoľvek predtým.
4. Optimalizácia procesov
Firmy hľadajú odborníkov, ktorí vedia zvýšiť efektívnosť, znížiť náklady a zrýchliť fungovanie tímov. Ak ste schopní zlepšovať existujúce postupy, ste na správnej ceste.
5. Inovatívne myslenie
Kým AI vie automatizovať rutinné úlohy, ľudia sú nenahraditeľní v hľadaní kreatívnych a netradičných riešení problémov.
6. Verejné vystupovanie
Nemusíte byť rodený extrovert, no ak dokážete svoje nápady presvedčivo prezentovať, otvárajú sa vám dvere k novým príležitostiam.
7. Predaj zameraný na riešenie (Solution-Based Selling)
Už nejde len o samotný predaj produktu, ale o schopnosť ponúknuť zákazníkovi presne to, čo skutočne potrebuje.
8. Zákaznícka podpora
Firmy ďalej vysoko oceňujú schopnosť kvalitnej komunikácie so zákazníkmi. Schopnosť budovať dôveru a dlhodobé vzťahy so zákazníkmi sa stáva čoraz cennejšia.
9. Stakeholder manažment
Ďalšou kľúčovou kompetenciou je Stakeholder management, teda schopnosť úspešne komunikovať a spolupracovať s rôznymi skupinami ľudí, ktorí ovplyvňujú projekt alebo výsledky firmy.
10. Vývoj jazykových modelov
Desiatku uzatvára veľmi technická schopnosť vývoja a využívania veľkých jazykových modelov (LLM), ktoré tvoria základ generatívnej umelej inteligencie.
Ako tieto informácie využiť vo svoj prospech? V prvom rade nezabudnite uvádzať tieto schopnosti vo svojom životopise a pripravte si konkrétne príklady na pohovor. Tak dokážete tieto cenné schopnosti efektívne premeniť na svoju konkurenčnú výhodu.