Keď sa ocitneme v situáciách, ktoré v nás vyvolávajú úzkosť – či už ide o kritickú spätnú väzbu, pracovný pohovor alebo rokovanie – naše telo reaguje stresom. Srdce nám búši, dlane sa nám potia a často máme chuť utiecť. Namiesto úprimnosti sa mnohí uchyľujú k bezpečnejšej ceste, napríklad k všeobecným komplimentom a nekonkrétnym poznámkam, ktoré síce znejú milo, no nemajú reálnu hodnotu.
Výskumy ukazujú, že tieto stresové reakcie sú viditeľné nielen v našich slovách, ale aj v našich neverbálnych prejavoch – uhýbanie pohľadom, nervózne gestá, alebo dokonca používanie formálnych fráz. Naša úzkosť je však „nákazlivá“ a prenáša sa aj na ostatných.
Sociálna psychologička Tessa West vo svojej TED prednáške predstavila svoj výskum o tom, ako sa ľudia pokúšajú maskovať úzkosť príliš zdvorilou spätnou väzbou. To často sledujeme práve na pracovisku, keď je spätná väzba príliš všeobecná, prehnane pozitívna a v konečnom dôsledku neúčinná.
Aké dopady môže mať neúprimná spätná väzba?
- Nedostatok rastu
Všeobecné pochvaly ako „Odviedol si dobrú prácu“ alebo „Tvoje prezentácie sú vždy zaujímavé“ neposkytujú konkrétne usmernenie na zlepšenie. - Strata dôvery
Príjemca spätnej väzby zväčša vycíti, že sú komplimenty povrchné a neúprimné, čo môže narušiť dôveru medzi kolegami alebo nadriadeným. - Nedostatok kariérneho posunu
Bez konkrétnych návrhov na zlepšenie môže zamestnanec stagnovať a nijak sa neposúvať vpred. - Úzkosť a stres
Neustály kontakt s takouto povrchnou spätnou väzbou môže z dlhodobého hľadiska vyvolávať úzkosť a negatívne ovplyvniť duševné zdravie.
Ako poskytnúť lepšiu spätnú väzbu?
V prvom rade buďte konkrétni. Namiesto všeobecných fráz sa sústreďte na konkrétny prejav alebo činnosť. Nepovedzte: „Mal si dobrú prezentáciu.“ Použite konkrétnu spätnú väzbu: „Tvoje grafy v prezentácii boli jasné a dobre vysvetlené. Odporúčam ti však viac udržiavať očný kontakt s publikom.“
Môžete tiež kombinovať pozitíva s návrhmi na riešenie. Ide o známu metódu hamburgera, kedy začnete niečím pozitívnym, pokračujete odporúčaním na zlepšenie a uzavriete to povzbudením. Vyhnite sa tiež hodnoteniam, ktoré môžu pôsobiť ako útok na osobnosť. Namiesto „Si príliš pasívny na stretnutiach“ povedzte: „Bolo by skvelé, keby si častejšie prispieval svojimi nápadmi počas diskusií.“
Spätná väzba nie je o kritike alebo hľadaní chýb, ale o vytváraní priestoru pre rast. Ak chceme vytvoriť pracoviská, kde sa ľudia cítia ocenení, pochopení a motivovaní, musíme sa zbaviť „úzkostnej zdvorilosti“ a nahradiť ju úprimnou, konštruktívnou a konkrétnou komunikáciou.
Určite si pozrite celú TED prednášku, ktorá možno zmení váš postoj k tomu, ako budete pristupovať k svojim kolegom alebo iným ľuďom v práci.