Ako aktívne počúvať a ako skutočne počuť, čo je hovorené
Stalo sa vám už niekedy, že ste si rozhovor s kolegom alebo partnerom/kou, po pár minútach nepamätali? Možno vaša myseľ už plánovala, čo je potrebné urobiť a vy ste jednoducho „vypli“. Alebo ste si uvedomili, že prikyvujete, ale vlastne vôbec neviete na čo?
Nie ste sami. Podľa štúdii, si človek v priemere zapamätá len 25% z toho, čo mu niekto v rozhovore povedal.
V dnešnej dobe, kedy sa stále niekam ponáhľame alebo každú chvíľu zvoní telefón, je to úplne bežné. Napriek tomu schopnosť počúvať a počuť, čo je skutočne hovorené, vieme trénovať.
Ponúkam vám pár tipov, ako na to:
- Buďte prítomný - Často nepočúvame aktívne preto, že naša myseľ je niekde v minulosti alebo budúcnosti. Nedáva pozor na to, čo sa deje tu a teraz. Skúste byť pri rozhovore čo najviac prítomný. Odložte mobil a zastavte všetky činnosti, ktoré robíte. Ak vám ide hlavou práve niečo dôležité, na čo nemôžete zabudnúť, napíšte si to na papier. A venujte svoju plnú pozornosť človeku oproti vám.
- Buďte zvedavý – Sme zvyknutí domýšľať si významy a interpretovať slová druhých cez naše myšlienky a skúsenosti. Je to ale vždy presné? Skúste namiesto domýšľania si byť zvedavý. Zastavte sa a opýtajte sa druhého, ako to naozaj myslí, ako sa v danej situácii cítil, čo bolo potom... Zvedavé otázky vyvolávajú v človeku pocit, že sa skutočne zaujímate a počúvate.
- Parafrázujte - Nie, nemyslí sa tým mechanické opakovanie. Ide skôr o overenie toho, či ste správne pochopili, čo chcel druhý povedať. Skúste cvičenie: pri najbližšom rozhovore si predstavujte, že budete musieť o tom, čo ste sa dozvedeli, napísať správu. Viete to prerozprávať? Koľko z povedaného ste si zapamätali?
- Nepočúvajte len ušami – Všímajte si, čo pri počúvaní cítite vo svojom tele. Súhlasíte s druhým človekom a máte pocit ľahkosti? Alebo vyvolávajú vo vás jeho slová napätie? Ako sa v rozhovore cítite? Telo nám vysiela veľa informácií, ktoré často prehliadame a potom napríklad reagujeme podráždene a ani nevieme prečo - automaticky, nevedome. Ešte pred tým, ako odpoviete, navnímajte si svoje pocity a skúste vnímať aj neverbálne prejavy druhého. Nie všetko je vždy vyslovené.
Vyskúšajte v najbližšej komunikácii vedomé počúvanie. Možno budete prekvapený, čo sa od ľudí dozviete. Zámerom vedomého počúvania je vnímať celým telom, bez hodnotenia, domýšľania si, bez toho, aby sme premýšľali o tom, čo odpovieme, skôr ako človek oproti nám dohovoril.
Čo vám môže vedomé počúvanie priniesť?
- Zlepšuje vašu pozornosť a sústredenie.
- Zlepšuje komunikáciu v pracovnom prostredí a spoluprácu.
- Prehlbuje vzťahy s blízkymi ľuďmi.
- Zvyšuje vašu empatiu.
- Ak aj vy túžite byť vypočutý a prijatý, skúste pristupovať rovnako k druhým. To, čo vysielate, sa vám vráti.
Skúste v najbližšej komunikácii pozorovať:
- či ste naozaj prítomní v danom okamihu alebo ste mysľou niekde úplne inde,
- nad čím premýšľate, čo robíte v čase rozhovoru,
- či si vytvárate domnienky alebo overujete porozumenie,
- či sa opýtate doplňujúce otázky so zvedavosťou.
Začať si uvedomovať seba v komunikácií je prvým krokom k tomu, aby sa obe strany v komunikácii cítili príjemnejšie a vypočuto.
Autor: Tatiana Barillová - kvalifikovaný lektor všímavosti (mindfulness) - www.mindfully.sk
Tatiana pôsobila vyše 15 rokov v oblasti ľudských zdrojov. Dnes sa naplno venuje téme Mindfulness. Mindfulness je základná ľudská schopnosť, ktorá nás vracia z preťaženej mysle k vnímaniu a cíteniu, z minulosti a budúcnosti späť do prítomnosti. Mindfulness je účinná technika a spôsob nastavenia mysle na zvládanie každodenného stresu, (nielen) pre ľudí, ktorí sú preťažení, hľadajú cestu, ako opäť získať ľahkosť bytia, radosť a rovnováhu v pracovnom, osobnom či rodinnom živote.
- Autor: © Zoznam/el
- Zdroj: Foto: Getty, RED