Tipy, ako jednať s kolegami v práci: Môžu byť spolupracovníci aj priatelia?

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Stretávame sa s nimi každý deň, či chceme alebo nie: naši kolegovia z práce. Každý v priebehu života stretne kolegov, s ktorými to nie je také jednoduché. Ako sa s nimi môžete najlepšie vysporiadať? A ak spolu dobre vychádzajú, môžu byť kolegovia z práce aj priatelia?

Nepríjemní kolegovia z práce

Do hitparády najotravnejších návykov kolegov patria hluk, ako hlasné telefonáty či klebetenie, časovo náročné správanie, ako viacnásobné vypytovanie sa a posielanie zbytočných e-mailov, kde vždy dostanete kópiu, len aby ste sa dozvedeli po prečítaní, že sa vás to netýka.

V prípade otravných kolegov z práce sa ako prvá naskytá otázka: Je to niečo, čo ma zdržuje od práce alebo ma to len osobne trápi? Ak si všimnete, že vás to brzdí v práci a ste zaseknutí, mali by ste sa buď pokúsiť vyhnúť sa danej osobe (napríklad pomocou slúchadiel s potlačením hluku), alebo sa pokúsiť problém vyriešiť. Ešte viac tipov, ako sa vyhnúť stresu na pracovisku, nájdete v tomto článku.

Kolegovia, ktorých nemáte radi

Nemusíte mať radi svojich kolegov, aby ste s nimi spolupracovali. Aj keď je to samozrejme jednoduchšie, keď ste si sympatickí. Pri jednaní s takýmito kolegami z práce tiež pomáha uvedomiť si, či ide len o niečo, čo vás osobne trápi, alebo vám v práci prekáža. Ak je to tak a viete jasne povedať, čo vás trápi, skúste sa o tom porozprávať s kolegom.

Kolegovia z práce, ktorí nič nerobia

Ak sa spoliehate na spolupracovníka, že vykoná svoju časť práce, alebo ak čakáte na odpoveď, potom sú tí spolupracovníci, ktorí nič nerobia, najviac stresujúci. Aby ste sa nedostali do problémov, je dôležité zdokumentovať, že ste svoju časť práce vykonali (možno to dokázať e-mailom atď.) a potom je na kolegovi, že niečo nebolo hotové.

Niekedy môže veľmi pomôcť aj kolega z práce, ktorý zdanlivo nič nerobí: Ak nečinnosť pramení z toho, že musí zvažovať všetky možnosti a nevie sa rozhodnúť pre ideálny postup. V tomto prípade pomáha zapojiť kolegu do rozhodovacieho procesu, aby zvážil všetky možnosti – ale potom, pokiaľ je to možné, urobiť prácu sám.

Kolegovia z práce, ktorí vedia všetko lepšie

Aj keď sa to niekedy môže zdať ťažké, najjednoduchším spôsobom je nechať všetkých, ktorí si myslia, že vedia všetko lepšie, hovoriť. Nakoniec sa ukáže, kto robí svoju prácu naozaj dobre. Ak vás spolupracovníci neustále vyrušujú alebo opravujú na porade alebo pred vaším šéfom, môže vám pomôcť, ak ich necháte, aby najprv predniesli svoje nápady. V opačnom prípade hľadajte alternatívne spôsoby, ako prísť so svojimi nápadmi – možno ich môžete poslať e-mailom priamo svojmu šéfovi?

Kolegovia z práce, ktorí ohovárajú

Ohovárania môže byť niekedy dobrým nástrojom duševnej hygieny na vypustenie pary. Ale ak niektorí kolegovia v práci neustále hovoria o iných, tu pomôže len vyhnúť sa im a uistiť sa, že o vás nezistia nič trápne. Ak sa zúčastňujete klebetenia v kuchynke pri káve alebo počas obedňajšej prestávky, môže sa vám stať, že vás ostatní kolegovia budú považovať za niekoho, kto sa iba sťažuje a nespráva sa férovo. 

Môžu byť kolegovia z práce aj priatelia?

Nie je nezvyčajné, že na pracovisku vznikajú priateľstvá, trávite spolu predsa veľa času. Aj u priateľov by ste mali tiež oddeliť súkromné ​​​​a pracovné záležitosti, napríklad nepoužívať pracovné e-maily na výmenu príliš veľa súkromných informácií alebo si robiť dlhé prestávky na rozhovory s priateľmi.

Pokiaľ ide o priateľstvá v práci, mali by ste mať na pamäti, že môže viesť k ťažkostiam, keď sú nadriadení a podriadení priatelia – pracovné spory vám môžu pokaziť pivo po práci, rovnako ako problémové priateľstvo môže ovplyvniť ďalšie rokovanie v práci. Rovnako tak môže byť ťažké priateľstvo s kolegami, s ktorými by ste mohli priamo súťažiť, napríklad o povýšenie.

3 tipy: Takto si vybudujete dobrý vzťah s kolegami

Jedno je isté: s dobrými vzťahmi s kolegami môžete pondelkové rána prežiť lepšie. Čo teda môžete urobiť pre zlepšenie vzťahov so svojimi kolegami?

Nenaznačujte žiadny úmysel

Ak niekto niečo neurobí, pokazí alebo niečo nechá tak, nemyslite si hneď, že to urobil naschvál! Dôvodov môže byť veľa a väčšina (dobrých) kolegov sa za svoje chyby aj ospravedlní.

1. Ukážte záujem a počúvajte
Čo robia vaši kolegovia, čo viete o ich životnej situácii a ich záľubách? Počúvanie nie je len súčasťou efektívnej komunikácie, pomáha vám tiež lepšie porozumieť kolegom.

2. Hľadajte individuálnu konverzáciu
Ak sa vyskytol problém alebo došlo k chybe, je najlepšie sa najskôr porozprávať v súkromí. Ak to nie je možné alebo to nefunguje, vždy môžete problém riešiť s nadriadeným.

3. Sebareflexia
Ukážte, že ani vy nie ste vždy dokonalý kolega. Čo robíte, čo by mohlo rušiť ostatných pri práci? Opýtajte sa ich. Aké chyby robíte, priznávate si ich a ospravedlňujete sa za ne ostatným? Zamyslite sa nad tým, čo môžete urobiť pre zlepšenie pracovnej atmosféry a spolupráce.

Viac o téme: Práca Zamestnanie Priateľstvo Kolega
  • Autor: © Zoznam/rd
 
Staršie správy