Riadením firemnej kultúry zvýšite zisk spoločnosti

Ilustračné fotoIlustračné foto

Pre prosperitu firmy je lepšie firemnú kultúru manažovať, ako nechať ju žiť vlastným životom. Dôvodov na to je hneď niekoľko.

Z prieskumu spoločnosti Deloitte vyplýva, že iba 19 % zamestnancov na riadiacich pozíciách si myslí, že majú vo firme priaznivú firemnú kultúru. Vzhľadom na to, ako negatívne toxická firemná kultúra ovplyvňuje chod spoločnosti, by tento fakt nemali HR manažéri opomínať a vziať jej manažovanie do vlastných rúk.

Firemnú kultúru môžeme vnímať ako osobnosť spoločnosti. Je to spôsob, akým zamestnanci pristupujú ku svojej práci a komunikujú medzi sebou na základe hodnôt a postojov, ktoré zdieľajú. V podstate definícia zlej firemnej kultúry neexistuje, pretože každá spoločnosť je natoľko individuálna, že hodnoty a postoje jednej firmy sa druhej môžu zdať absolútne nevhodné. Väčšina spoločnosti vo svete sa však zhoduje na tom, že časté konflikty medzi zamestnancami a vedením, nedostatočná komunikácia medzi zamestnancami, negatívny prístup zamestnancov, ktorý môže spočívať napríklad v nezdravej súťaživosti medzi kolegami alebo zlej morálke, všeobecne napätá atmosféra a kontraproduktívne správanie, vytvárajú toxické prostredie pre zamestnancov na pracovisku.

Týka sa toxická firemná kultúra aj vašej firmy?

Objavujú sa niektoré z vyššie uvedených charakteristík u vás vo firme na dennom poriadku? Čítajte ďalej. Ak si u vás zamestnanci podávajú kľučku častejšie ako na pošte, je vysoko pravdepodobné, že sa u vás udomácnila toxická firemná kultúra. V prípade, ak zamestnanec zistí, že mu kultúra spoločnosti nesadla, je toto zistenie často poslednou kvapkou v pohári, vďaka ktorej svoje myšlienky o výpovedi zrealizuje. Ste vystavení konfliktom medzi kolegami, zmeškaným deadlinom, častým chybám a ohováraniu na pracovisku? Opäť to má na svedomí nepriaznivá firemná kultúra.

Nespokojnosť = slabé nasadenie

S narastajúcou nespokojnosťou zamestnanca klesá aj jeho výkon. A nevyužitý potenciál nepriaznivo vplýva na produktivitu firmy. „Na vlastnej koži som zažil, aká je firemná kultúra v menších tímoch alebo firmách krehká. Ako ľahko sa dá meniť. Stačili nešťastne vybratí noví pracovníci a firma sa z mesiaca na mesiac doslova zmenila.  Ak si k tomu pridáte emócie a vysokú toxicitu niektorých pracovníkov, dokázali zmeniť produktívne oddelenie na miesto, kam sa už nikto netešil,“ zdieľa svoju skúsenosť Marko Šarmír, Managing Director spoločnosti RecruitMen & Developium Group, ktorá poskytuje služby v oblasti ľudských zdrojov a vyvíja aplikácie, ktoré uľahčujú každodenný život HR profesionálov.

Angažovaný zamestnanec pomýšľa oveľa menej na odchod

Pre rozvoj pozitívnej kultúry je kľúčový dostatok zaangažovanosti. Blessing White uvádza v reporte o stave angažovanosti spoločnosti State of Engagement 2008 nasledovné. „Angažovaní zamestnanci zostávajú preto, čo dávajú. Neangažovaní zamestnanci zostávajú preto, čo dostanú. Ak zvýšite angažovanosť spoločnosti o 10 %, môžete zvýšiť jej zisk zhruba o  2 000 € na zamestnanca za rok. Šanca, že vysoko angažovaný zamestnanec odíde z firmy, je o 87 % menšia ako u jeho menej angažovaného kolegu. A menšia fluktuácia predstavuje nižšie náklady spojené s hľadaním náhradníkov.

Náhodná verzus nadizajnovaná

Každá firma má prirodzene nejakú kultúru, bez ohľadu na to, či sa o ňu nejakým spôsobom snažíte alebo nie. Bez manažovania je však len náhodným produktom zamestnancov. Budovanie pozitívnej kultúry patrí k najnáročnejším výzvam manažmentu.  „Z dlhodobého hľadiska sa spoločnosť dokáže okrem produktov líšiť práve firemnou kultúrou. Preto je dôležité ju riadiť. Samotná téma je pre mnohých veľmi abstraktná a ťažko sa meria, no je potrebné do nej investovať. Firemná kultúra vytvára náš dojem, pocit, vnímanie firmy, či už sme kandidát, zamestnanec, zákazník alebo konkurent. Je prítomná  napríklad pri vývoji produktov, zákazníckej starostlivosti či v marketingovej komunikácií,“ vysvetľuje Marko Šarmír. „Skúste si predstaviť firmu, ktorá síce deklaruje, či už pre svojich zákazníkov alebo zamestnancov, určité kvality, ale v skutočnosti ich vo firme nikto „nežije“? Ako budú vyzerať vzťahy na pracovisku a ako zákaznícky support?“

Ako vyčistiť toxickú kultúru?

Kľúčové je byť osobne naladený na poslanie firmy. Myslí si to až 98 % zamestnávateľov a 94 % zamestnancov. V prvom rade musia byť zamestnanci o poslaní a hodnotách firmy dostatočne informovaní. Menej než 50 % z nich je plne informovaných o cieľoch a posolstvách spoločnosti. Hodnoty je potrebné zadefinovať a následne jasne komunikovať zamestnancom i partnerom. Viac o angažovanosti a spokojnosti zamestnancov zistíte vďaka objektívnym a valídnym prieskumom.

Zmena prichádza zhora

Jedným zo spôsobov, ako možno zvýšiť mieru pozitivity v tíme, je odmeňovanie. Skúste uznanie, bonus alebo iný nepeňažný benefit. Začnite zmenu odhora prostredníctvom manažérov. Odprezentujte im svoje očakávania a vysvetlite im ich úlohu a dôležitosť v dizajnovaní firemnej kultúry. „Dôležité je, aby manažér vedel recruiterovi okrem kompetencií zadefinovať aj preferované postoje a hodnoty,“ zdôrazňuje Marko. „Ak v tíme dobre funguje, keď sú kolegovia k sebe úprimní a majú vysokú mieru sebareflexie, požadujem overiť tieto hodnoty.“

Ľudia vytvárajú kultúru, vyberajte tých správnych

Je pomerne náročné vybrať do tímu ľudí, ktorí vyznávajú podobné hodnoty ako daná spoločnosť ako celok. „Nám dobre funguje 1. kolo interview, 2. kolo CBI (competency based interview) v kombinácii s psychometriou, kde sa otvorene bavíme o výsledkoch sebahodnotenia v kontexte práce, ktorú kandidát doteraz robil. Popritom sa dokážeme zamerať aj na otázky týkajúce sa hodnôt a motivácie,“ radí Marko. „Všetko závisí od pozície, času a prostriedkov, ktoré chcete do metodiky a procesu výberu investovať. My sme sa už poučili, preto vyberáme pomaly, aj keď sa hovorí, že dobrý kandidát nepočká. Na to máme odpoveď: nie sme firma pre každého.“ 

Zaostrené na hodnoty a postoje

Ak chcete udržiavať priaznivú firemnú kultúru, dizajnujte ju. Jedným z kľúčových prvkov, ktorý ju formuje, je výber vhodných zamestnancov, ktorých DNA je príbuzná s firemnou DNA. Výberom správnych zamestnancov so zreteľom na danú pozíciu a firemné hodnoty znižujete fluktuáciu a budujete pozitívnu kultúru firmy. V tomto procese môžete využiť smart aplikáciu na manažovanie náboru zamestnancov, Nalgoo ATS. Automatizuje a digitalizuje procesy, čím vám poskytuje viac času lepšie sa rozhodnúť. Okrem kompetencií kandidáta si tak môžete lepšie všímať aj jeho postoje a hodnoty.

Adriana Hergott

Viac o téme: Spokojnosť Zamestnanec Spoločnosť Zisk Firemná kultúra
 
Staršie správy