Smiech v práci: Vysvetlíme vám, prečo je humor aj tu taký dôležitý

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Smiech je zdravý – nie je to len prázdna fráza, je to realita. Tí, ktorí sa smejú, bavia a neberú sa vždy príliš vážne, sú väčšinou oveľa uvoľnenejší a vyrovnanejší. Smiech uvoľňuje napätie, zbavuje hlavu a telo príznakov stresu a zlepšuje kreativitu. Dosť dôvodov, prečo by sa ľudia mali viac smiať aj v práci.

Ak sa teraz ako podnikateľ bojíte, že vaši zamestnanci už nebudú vykonávať svoju prácu seriózne kvôli všetkému tomu smiechu alebo že úlohy, ktoré si vyžadujú veľa sústredenia a starostlivosti, berú na ľahkú váhu, môžete si vydýchnuť.

Zostať vtipný aj v stresujúcich pracovných fázach znamená len nezvrhnúť sa do stresu pri zvýšenej záťaži, prepadať panike, keď hrozia termíny, a vydýchnuť si, ak všetko nejde podľa plánu.

Konflikty sa možno aj týmto spôsobom dajú utlmiť skôr, než budú mať negatívny vplyv na vykonávanú prácu alebo na pracovnú atmosféru. Tí, ktorí k svojej práci pristupujú s humorom, si všimnú, že to má pozitívny vplyv nielen na ich vlastnú psychiku, ale aj na všetkých zamestnancov. Dobrá nálada je predsa nákazlivá. A hlavne v chladnom období jej nemôže byť dosť.

Najmä v chladnom období je smiech dôležitý

Keď sa dni skracujú a vonku je chladno, mokro a nepríjemne, pracovná morálka mnohých zamestnancov automaticky klesá. Pretože povedzme si úprimne: Často nie je nič demotivujúcejšie, ako prísť do kancelárie, keď je tma a ísť domov za tmy. Vaši zamestnanci aj nakoniec aj vy rýchlo nadobudnete pocit, že zo dňa mimo práce nemáte takmer nič.

Preto je také dôležité, aby bol každodenný pracovný život obzvlášť pekný a príjemný. Prečo sa teda nepostarať o to, aby sa zamestnanci pri práci cítili dobre a príjemne?

Spoločný smiech s kolegami je dokonca nápomocný najmä v kreatívnych profesiách, pretože tak vznikajú nové nápady. Príležitostné rozhovory, ktoré sa končia smiechom, často ponúkajú potenciál vytvoriť z nich nové nápady.

Zamestnanci často prichádzajú s nápadmi, s ktorými by možno inak neprišli, alebo by od kolegov nedostali dôležité informácie. Okrem toho týmto spôsobom rastie a utužuje sa vzťah medzi zamestnancami.

Pretože tí, ktorí prejavujú emócie, sa stávajú prístupnými, pôsobia ľudsky, a teda pôsobia sympaticky. Ak sa aj vy viete zasmiať na rovnakých vtipoch, často nájdete k sebe rýchlo cestu. Napriek tomu je potrebné zvážiť niekoľko vecí.

Nie každý vtip je vtip: existujú aj limity

Je dôležité nesmiať sa jednotlivým kolegom s cieľom ich zraniť alebo zhodiť. Pretože humor by sa nikdy nemal používať ani zneužívať ako prejav moci.

Rovnako aj vtipy o neprítomných kolegoch sú tabu. Kto to rýchlo nepochopí, bude mať povesť ohovárača. Samozrejme nie sú povolené ani rasistické či sexistické výroky. Pokiaľ toto všetko dodržiavate vy aj vaši zamestnanci, nič nehovorí proti humoru vo firme – práve naopak.

Rozhodujúca je správna dávka humoru

Samozrejme, v práci by ste mali byť serióznejší a vážnejší ako v súkromnom živote. Ak sa budete neustále snažiť byť vtipní, rýchlo vás už nebudú brať vážne alebo budú považovať za otravného. Takíto ľudia sa nezriedka považujú za hanblivých, aj keď sršia jeden vtip za druhým.

Pretože ak si nie ste istý, často sa neistotu snažíte zakryť. Na druhej strane tí, ktorí sa len málokedy smejú a neprejavujú v tomto smere takmer žiadne emócie, pôsobia chladne, bez emócií a sú považovaní za brzdu zábavy. Často takýchto ľudí nepozývajú na spoločné stretnutia či akcie mimo práce.

Nájdenie zdravej rovnováhy je preto obzvlášť dôležité pre vašich zamestnancov aj pre vás. Správna dávka humoru zabezpečuje prístupnosť, dobrú náladu a tým vedie aj k úspechu. Zdravie aj pozitívna komunikácia sú dôležité faktory pri kariérnom postupe. Niet sa teda čo čudovať, že so správnou dávkou humoru dokážete niečo dosiahnuť.

Načasovanie vtipných komentárov

Každý, kto šikovne používa svoje vtipy a chápe, kedy je ten správny moment rozosmiať kolegov alebo zamestnancov, je tiež považovaný za inteligentného. Vtipy nie sú vždy vhodné. Keď je zamestnanec smutný, pretože mu zomrel niekto z rodiny, akýkoľvek druh humoru je nevhodný. Tu je lepšie držať sa späť a nájsť pár slov útechy.

Na druhej strane, ak v kancelárii panuje obedňajšie útlm, môže sa vyplatiť oživiť skupinu pár vtipnými slovami a zlepšiť náladu. Poznať ľudí a vedieť sa vcítiť do druhých je nevyhnutné, ak chcete prejaviť humor. Správne použitie vtipu a humoru pôsobí tiež profesionálne.

Vtipná atmosféra má pozitívne účinky aj navonok

Takáto pozitívna atmosféra sa neprejavuje len v rámci spoločnosti a má aj veľké vedľajšie účinky: aj zákazníci zvyčajne profitujú z dobrej pracovnej atmosféry a dobre naladených zamestnancov.

Dobrá nálada sa tak často prenáša automaticky. A milí zamestnanci, ktorí sú k zákazníkom priateľskí a pristupujú k nim s radosťou, sa zdajú byť sympatickejší a tiež ústretovejší. Dokonca nie je obzvlášť dôležité byť so zákazníkmi zoči-voči. Dobrá nálada sa dá spoznať aj cez telefón.

Okrem vtipov a výrokov sa dajú do každodennej práce rôznymi spôsobmi integrovať aj vtipné momenty. Vtipné výroky alebo fotografie je teraz možné jednoducho posielať e-mailom alebo skupinovým chatom. Alebo čo tak sa podeliť o vtipné príhody zo svojho súkromného života počas obedňajšej prestávky s kolegami?

Namiesto toho, aby ste hovorili len o práci, je dobré hovoriť o sebe. Nebojte sa, nemusí to byť príliš súkromné. Môžete však podať správu o prvých pokusoch dieťaťa chodiť alebo o prvých skúsenostiach s paddleboardom. 

Najmä v (pred)vianočnom období je vhodné mať napríklad aj tematický deň s názvom "Škaredé vianočné svetre", počas ktorého si všetci zamestnanci oblečú zodpovedajúce oblečenie, ktoré je následne zvečnené na fotografiách. Len niečo vymyslite!

Viac o téme: Pracovisko Práca Smiech Humor Vtipy
  • Autor: © Zoznam/rd

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy