10 viet, ktoré by dobrý nadriadený nikdy nemal vysloviť

Úlohou každého správneho manažéra alebo šéfa je, aby zvládal dobre svoju prácu, mal o nej prehľad, vedel poradiť svojim podriadeným, podporiť ich a motivovať. Mal by myslieť konštruktívne, nestresovať seba ani svoje okolie a ovládať svoje emócie, a to všetko bez ohľadu na odbor, v ktorom pracuje. Čo by teda správny manažér rozhodne hovoriť nemal?

Ak zastávate nejakú manažérsku pozíciu, berte nasledujúce riadky ako ponaučenie alebo inšpiráciu, ako sa ku svojim kolegom a podriadeným správať lepšie. A ak ste naopak v pozícii podriadeného, skúste otestovať, ako dobré manažérske schopnosti má váš šéf...

  1. Ak nechceš túto prácu, nájdem si niekoho iného
    Iste, všetci sme nahraditeľní, lenže správny manažér si do svojho tímu vyberie len takých ľudí, ktorí sa budú vzájomne dopĺňať, budú prácu robiť s nadšením a budú skutočne schopní. Ak niekto z tímu taký nie je, je chyba manažéra, že si ho najal. Ako upozorňuje americký magazín BusinessWeek, jedine správne zohraný a fungujúci tím zarába peniaze.
  2. Nezaujíma ma, čo si myslíš, jednoducho urob, čo hovorím
    Toto hovorí zlý manažér ako reakciu na akúkoľvek myšlienku, ktorá sa mu nepáči. Obdobou tejto vety je tiež: Neplatím ťa za to, aby si myslel, platím ťa za prácu. A tým šéf svojmu podriadenému oznamuje, že ho berie len ako cvičenú a nesamostatnú opicu, ktorá nedokáže sama nič vymyslieť, ani urobiť, a že vlastne jediný inteligentne uvažujúci tvor v tejto firme je on sám. Čím sa vraciame k bodu jedna - ak má manažér tento pocit, je to jeho chyba, mal vytvoriť tím ľudí, na ktorých sa môže spoľahnúť.
  3. Počas pracovnej doby nesmieš surfovať na internete
    Stráviť celú pracovnú dobu na Facebooku samozrejme nie je úplne kóšer, ale na druhú stranu dobrý manažér sa zaujíma o výsledky, o dodržiavanie termínov, včasné príchody na schôdzky s klientom, ale v podstate by ho priveľmi nemala zaujímať cesta, akou jeho podriadený k výsledku došiel. Je predsa úplne jedno, či tú prácu urobí ráno v kancelárii, popoludní v kaviarni, alebo večer doma, pretože v práci jednoducho nemal náladu alebo energiu. Hlavné je, že ju odovzdá včas a správne odvedenú. Okrem toho sme ľudia, nie roboti, a ľudia sa jednoducho nedokážu sústrediť na prácu celých osem hodín bez akéhokoľvek oddychu.
  4. Všetko nechaj tak a urob toto
    Každý manažér sa niekedy dostane do situácie, kedy potrebuje okamžite niečo urobiť, vybaviť, alebo odoslať, a to je úplne v poriadku. Lenže dobrému manažérovi sa to stane párkrát do roka. Zlému pokojne každý deň. Ako často teda počujete, alebo hovoríte túto vetu vy?
  5. A budeš to stíhať, keď máš malé dieťa? Tá práca je náročná
    Je fajn, keď sa o vás šéf zaujíma a neberie vás len ako pracovný stroj. Pokiaľ ale vaše súkromie používa proti vám, dokonca ho vyťahuje v súvislosti s vykonávaním vašej práce, je zle. Nemôže si dovoliť vás akokoľvek podceňovať dopredu, opäť by ho mali zaujímať len vaše pracovné výsledky, nie to, ako si zariadite stráženie detí.
  6. Môžeš byť rád, že máš vôbec prácu
    Na nadriadených, ktorí hovoria podobné veci zväčša tiež nie je vidno, že sú šťastní, že majú prácu. Okrem toho je to to isté, ako by vám nadriadený povedal, že sa čuduje, že pri rekordnej zamestnanosti ste vy stále medzi tou väčšinou zamestnaných. Teda že ste úplne neschopný. A to dobrý manažér jednoducho nehovorí.
  7. Nezaujímajú ma problémy, chcem počuť riešenia
    Celé zle. Ak niekto niečomu šéfuje, alebo o niečom rozhoduje, mal by veľmi dobre vedieť o problémoch, ktoré sa v jeho úseku dejú, a čo viac, mal by sa tiež (ochotne) podieľať na ich riešení. Samozrejme, nemal by robiť prácu niekoho iného, ale mal by tu byť ako poradca aj opora. Koniec koncov, on za firmu nesie oveľa väčšiu zodpovednosť než vy, takže by ho daný problém mal teoreticky zaujímať ešte viac než vás.
  8. Nemám čas ťa hodnotiť, keď budeš robiť niečo zle, poviem ti
    To je ďalšia veľká chyba. Každý pracovník potrebuje aspoň občas počuť uznanie, jedine potom si môže ochotne vypočuť aj kritiku a poučiť sa z nej. Každý potrebuje počuť, čo robí dobre, v čom je lepší, než ostatní, na čo má talent, a čo by naopak mal ešte zlepšiť, prípadne ako. A mal by to počuť pravidelne, inak čoskoro stratí motiváciu odvádzať tie najlepšie výsledky a pracovať sám na sebe.
  9. Toto nemám v popise práce
    Veľa ľudí ešte neprišlo na to, že aby akákoľvek firma fungovala a prosperovala, musia jej zamestnanci tvoriť tím, ktorý si vzájomne pomáha, aby produkt alebo služba, ktorú vytvárajú, boli čo najlepšie. To by malo byť rovnako dôležité ako to, že za svoju prácu dostanú výplatu. To, že niekto odmietne urobiť prácu niekoho iného, hoci to spôsobí problémy, je neprípustné.
  10. Povzdychnutie
    Akékoľvek povzdychnutie, pozdvihnuté obočie, prekrúcanie očí v reakcii na niečo, čo ste povedali alebo urobili, by si dobrý manažér nikdy nedovolil, aj keď je občas ťažké udržať svoje emócie na uzde. Lenže jeho úlohou je riešiť pracovné problémy, nie vzdychať, prípadne tým ponižovať.

Ak si myslíte, že váš nadriadený sa nevie správať, možno je čas na zmenu práce. Na Kariéra.sk nájdete stovky voľných miest, stačí zadať odvetvie a lokalitu, v ktorej si hľadáte prácu. Taktiež sa môžete pridať do Facebookovej skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK, vďaka čomu pravidelne dostanete informácie o voľných pracovných pozíciách.

Viac o téme: Pracovisko Zamestnanie Vzťahy Nadriadený Zamestnanci Šéf
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, BusinessWeek

Súvisiace články