Ste s niečím nespokojný? Naučte sa podať konštruktívnu kritiku

Každý z nás vie, že kritika od nadriadeného niekedy môže poriadne zraziť na kolená. Ak ale chcete, aby sa vaša firma a zamestnanci rozvíjali, kritike sa zrejme nevyhnete. Ako teda na to, aby vaša kritika neublížila, ale pomáhala hľadať riešenie problémov?

Dopustil sa váš zamestnanec nejakej chyby? Nedodržal termín na dokončenie projektu alebo stratil dôležitého zákazníka? Na podobnú situáciu určite budete musieť ako nadriadený reagovať. Ak však má byť kritika prospešná pre obe strany, nemali by ste dopustiť, aby váš rozhovor ovládli emócie. Krikom síce možno uľavíte sami sebe, ale v konečnom dôsledku nič nevyriešite. Namiesto rešpektu budete vo svojich podriadených vyvolávať strach alebo opovrhnutie, čo sa iste odrazí na ich pracovnej angažovanosti a celkových výsledkoch.

Ako teda postupovať, aby vaša kritika podriadených neponižovala, ale pomáhala zlepšiť výkony zamestnancov a celkovú atmosféru vo firme?

Chce to hlavne chladnú hlavu

Či už vás podriadený vyviedol z miery čímkoľvek, nekonajte v afekte. Najskôr sa upokojte a vyhraďte si čas aj priestor na osobné rozhovory. V žiadnom prípade neriešte problém pred ostatnými zamestnancami. Kritika, ktorú navyše vníma početné publikum, by bola pre dotyčného natoľko nepríjemná a ponižujúca, že by sa s veľkou pravdepodobnosťou zablokoval voči akejkoľvek konštruktívnej debate. Podľa psychológov sa takéto konanie úplne míňa účinkom. "Ak má mať kritika zmysel, je dôležité vybrať taký spôsob, miesto a čas, aby ste u človeka dosiahli zmeny,".

Konajte na rovinu

Problémom mnohých zamestnávateľov je, že nevedia označiť problém a priamo sa mu postaviť. Buďte preto priami a nečakajte, že zamestnanec pochopí narážky a nejednoznačné poznámky, ktoré k jeho práci máte. Naopak by ste ho takým konaním mohli ešte viac zneistiť a spôsobiť zbytočné nedorozumenia.

Nehovorte ale len vy sami, dajte svojmu podriadenému priestor, aby sa k celej záležitosti tiež sám vyjadril. Pýtajte sa, či nebolo možné problému zabrániť, prečo s ním nepočítal, a či tuší, aké následky budú jeho pochybenia mať. Spýtajte sa tiež, čo urobí pre odstránenie chyby a pre to, aby sa podobná situácia nabudúce neopakovala.

Pokiaľ bude mať váš zamestnanec pocit, že sa na celú záležitosť snažíte pozrieť aj z jeho uhla pohľadu, bude ďaleko viac naklonený k priznaniu vlastnej chyby a práci na náprave.

Zabudnite na osobné hodnotenie

Správna kritika má byť pre vášho podriadeného akousi spätnou väzbou jeho práce. Na začiatku rozhovoru mu teda dajte najavo, že si vážite všetko, čo pre spoločnosť doteraz urobil a vyzdvihnite niektorý z jeho úspechov. Až potom prejdite ku kritike. V nej sa však zamerajte výhradne na pracovné problémy. Nikdy sa neuchyľujte k osobnému hodnoteniu a tvrdeniam vychádzajúcich z domnienok.

Pozor na neoprávnenú kritiku

Žiadna kritika nie je príjemná, ale skutočným rizikom sa môže stať kritika neoprávnená alebo prehnane častá. V takom prípade sa zamestnanec cíti nepochopený a ukrivdený, klesá jeho pracovné nasadenie, motivácia a v neposlednom rade tiež sebavedomie. Bojí sa vystúpiť s vlastným názorom alebo podnetným nápadom a v dôsledku teda tratíte vy ako zamestnávateľ. Pri kritike teda vychádzajte vždy z podložených faktov. Nič si nevymýšľajte a nikdy sa neoháňajte argumentmi, ktoré ste získali z druhej ruky.

Umenie správne kritizovať je tou najdôležitejšou vecou, ​​ak si chcete zaistiť lojalitu podriadených. Aj keď je niekedy ťažké zachovať chladnú hlavu, nikdy nezabúdajte, že tvrdá kritika alebo dokonca výbuch hnevu smerovaný na podriadeného vo dôsledku škodí iba vám. Ak však budete so svojim zamestnancom jednať ako s partnerom, stane sa kritika prínosnou pre obe strany.

Viac o téme: Pracovisko Zamestnanec Vzťahy Zamestnávateľ Konštruktívna kritika
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, Harvard Business Review

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy