5 typov nepríjemných kolegov a ako sa s nimi vysporiadať

Na rozdiel od priateľov kolegov si nemôžete vyberať. Ale zatiaľ čo priateľstvá v práci sú bežné, existujú aj bežné prípady, keď vám jednotliví kolegovia skutočne lezú na nervy. V každej spoločnosti narazíte aspoň na jednu osobu, ktorá bude dráždiť vás a nie, nemusí to nevyhnutne byť váš budúci šéf. Toto je problém, ktorý sa dá ľahko vyriešiť, ak budete postupovať podľa týchto tipov:

Pretože si nemôžete vždy vybrať, s kým budete pracovať.

 

  1. Kolega, ktorý vás neustále prerušuje
    Z času na čas sme všetci nadšení a vzrušene prerušujeme niekoho prezentáciu, aby sme povedali niečo o našich skúsenostiach alebo nápadoch, ale tu hovoríme o niečom úplne inom: o osobe, ktorá neustále prerušuje ostatných, prípadne skáče do rečí či už ide o stretnutie, neformálny alebo telefónny rozhovor. Okrem dráždivého správania to sťažuje komunikáciu medzi kolegami, a tým aj kvalitnú výmenu informácií.

    Čo robiť?
    Nabudúce (bez ohľadu na to, či ste s kolegom „jeden na jedného“ alebo v skupine) ignorujte prvý prienik. Ak vás prerušuje opakovane, povedzte láskavo, ale pevne: „Dovoľte mi dokončiť to, čo som chcel povedať, a potom si rád vypočujem váš názor. Ako som už povedal...“ Ak potom hovoríte ku skupine, nasmerujte svoju reč tela na ostatných kolegov (nohy, trup, dlane). Po ukončení prezentácie sa obráťte na kolegu, ktorý má zvyk prerušovať a dajte mu vedieť, že teraz je rad na ňom.
  2. (Príliš) zvedavý kolega
    Trávite 40 a viac hodín týždenne s kolegami v práci, takže je normálne, že sa budujú vzťahy a atmosféra sa v postupom času uvoľňuje. Niektoré podrobnosti z vášho života však majú právo zostať len vašimi. Bohužiaľ, vždy bude niekto, kto si to nemyslí a kto sa snaží „prekročiť hranicu“ a kladie veľmi osobné otázky týkajúce sa zdravia, hmotnosti, milostného stavu, platu, rodinných vzťahov alebo akejkoľvek inej témy, o ktorej sa nehovorí.

    Čo robiť?
    Ak nechcete dotknutej osobe ublížiť, môžete sa pri takej otázke začať smiať a odpovedať žartom. Niekedy však musíte objasniť, že otázka nie je vhodná, a potom najlepšou priamou odpoveďou je: „Radšej by som o tom nehovoril“ alebo „Je to celkom osobná otázka, radšej by som zmenil tému“ a potom začnite hovoriť o niečom inom.
  3. Klaun
    Je skvelé, keď máte vtipného kolegu. Okrem prípadov, keď to ovplyvní vašu produktivitu a keď príde na ľudí, ktorých vtipy nie sú pre vás vtipné a ktorí neberú nič vážne.

    Čo robiť?
    Tajomstvo je v ignorancii. Keď kolega povie niečo „vtipné“, môžete sa na neho krátko usmiať a potom pokračovať v práci alebo téme, o ktorej ste doteraz hovorili. To isté platí pre písomnú komunikáciu: keď človek urobí vtipný „prienik“, jednoducho ho ignorujte a pokračujte v konverzácii podľa vášho plánu.
  4. Kolega mikromanažér
    Hovoríme tu o kolegovi, ktorý si predstavuje, že je vaším šéfom, a kontroluje, či ste splnili úlohu, poslali e-mail, vyplnili správu alebo tabuľku, a samozrejme, vždy je k dispozícii, keď je potrebné dať „konštruktívnu kritiku“. Toto okrem dráždenia na osobnej úrovni podkopáva vašu autoritu v očiach iných kolegov alebo akejkoľvek inej (nadradenej) osoby.

    Čo robiť?
    Keďže ide o chúlostivú situáciu, takúto konverzáciu je najlepšie uskutočniť v súkromí a mimo kancelárie, na „neutrálnej pôde“. Keď ste sami s kolegom, môžete mu povedať: „Ste veľmi usilovný človek a chcete, aby sa práca vykonala dobre a včas. To je naozaj skvelé. “
    Ak začnete konverzáciu s komplimentom, je pravdepodobnejšie, že osoba prijme druhú časť, ktorá by mohla znieť približne takto: „Avšak vaša konštruktívna kritika je dosť v rozpore s cieľmi, ktoré som stanovil so svojím šéfom, a s prioritami, ktoré mám. Aj keď si vážim váš názor, ocenil by som, keby ste svoje pripomienky k práci obmedzil na časť, ktoré sa týkajú vás a vašej úlohy v práci. ““
  5. Kolega tyran
    Myslíte si, že tento druh správania je „vyhradený“ pre školákov, ale žiaľ, na pracovisku sú aj násilníci: sú to ľudia, ktorí majú nepríjemné komentáre, neustále kritizujú vašu prácu, spochybňujú váš úsudok, klebetia o vás alebo robia horšie veci.

    Čo robiť?
    Vaša reakcia bude závisieť od stupňa obťažovania. Ak ide o škodlivé komentáre alebo „pasívne agresívne e-maily“, ukážte danej osobe, že vám nemôže ublížiť a ignorujte tieto škodlivé komentáre alebo odpovedajte úplne pokojne. Odpoveď „To nebolo pekné“ alebo „Bolo by dobré sa o tom porozprávať osobne, pretože očividne máme na túto tému rozdielne názory.“ Takéto trápne situácie sa postupom času stupňujú do tej miery, že je nevyhnutné hovoriť s nadriadenou osobou, či už je to váš priamy nadriadený alebo odborník na ľudské zdroje, najmä ak sa vás váš kolega snaží uraziť všetkými možnými spôsobmi.
Zdielať článok na Facebooku
14.08.2020  |   Foto: Getty, Careerguide.com; Autor: © Zoznam/el
Hodnotenie článku:
3.0/5 (3 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates