Ako zachrániť podnikanie v čase koronakrízy? Toto radia odborníci

Pandémia COVID-19 paralyzovala ekonomiku na celom svete a Slovensko nie je výnimkou. Mnohé spoločnosti sa boria s problémami a s neočakávanými situáciami. Aké kroky by podnikatelia mali podniknúť, aby koronakrízu zvládli čo najlepšie a aké majú v súčasnosti možnosti, prezrádzajú Ľuboš Vančo zo spoločnosti KPMG a Jakub Fekiač z Edgar Baker s.r.o.



 

Ľuboš Vančo, Partner, KPMG na Slovensku

Ako vírus COVID-19 ovplyvňuje ekonomiku?

Pandémia nového koronavírusu, ktorý spôsobuje ochorenie COVID-19,  paralyzovala ekonomiku na celom svete. Mnohé kľúčové sektory hospodárstva sa zo dňa na deň zastavili. Aktuálne už môžeme hovoriť o tom, že tento vírus s najväčšou pravdepodobnosťou spustí hospodársku krízu, z ktorej sa budeme dlho spamätávať. Sprievodnými javmi bude vysoká nezamestnanosť, pokles rastu celosvetového hrubého domáceho produktu, inflácia a značná neistota na trhoch. No na druhej strane je táto „čierna labuť“ akýmsi katalyzátorom progresu a veľkých zmien. Aj na slovenskom trhu môžeme vidieť, že firmy, ktoré sa už v minulosti snažili inovovať spôsob podnikania, majú oveľa lepšiu pozíciu na to, aby túto krízu prežili.

Čo to pre firmy na Slovensku znamená?

Aktuálna ekonomická situácia je veľkou hrozbou pre mnohé slovenské firmy či podnikateľov. Samozrejme, nedá sa to paušalizovať, keďže to závisí od jednotlivých oblastí podnikania. Tí, ktorí si v dobrých časoch vytvorili rezervy a investovali čas a úsilie do inovácií, majú určitý náskok a treba im držať palce, aby sa im podarilo z tejto krízy vyjsť s čo najmenšími škodami.  No netreba tiež zabúdať na to, že mnohé slovenské firmy sú závislé od ekonomiky cudzieho štátu. Ide o komplexný problém, ktorý možno prirovnať k reťazovej reakcii. Preto je mimoriadne dôležité, aby boli ekonomické opatrenia naprieč európskymi krajinami čo najviac koordinované.

Ako sa môžu malí podnikatelia prispôsobiť?

V prvom rade by mali byť proaktívni pri hľadaní podpory od štátu. Tiež by sa mali sústrediť na zvýšenie svojej konkurencieschopnosti, a to napríklad tak, že zlepšia svoje zručnosti a inovujú výrobné mechanizmy. V neposlednom rade by mali upraviť spôsob práce a styk so zákazníkom, prípadne hľadať možnosti, ako by mohli reagovať na novovzniknutý dopyt.  

Ako môžu počas krízy financovať svoje podnikanie?

Podnikatelia by sa mali uistiť, či spĺňajú podmienky pre štátnu pomoc. Záchrannú injekciu môžu dostať aj od banky v podobe úveru. Napríklad Slovenská záručná a rozvojová banka a Eximbanka plánujú poskytnúť dokopy 50 miliónov eur na úvery pre malých a stredných podnikateľov. Treba len proaktívne hľadať a vytrvalo žiadať o pomoc.

Existujú rýchle opatrenia, ktoré by mali podnikatelia zvážiť?

Podnikatelia by mali jednak čo najskôr nájsť spôsob, ako by mohli v týchto podmienkach aj naďalej prevádzkovať svoje podnikanie a nestratiť kontakt so zákazníkmi. Zároveň by mali čo najskôr upraviť ekonomický model fungovania, aby držali svoje výdavky na minime. Taktiež je vhodné pripraviť si rôzne scenáre, aby ich v budúcnosti príliš nezaskočila nejaká situácia. A v neposlednom rade by mali čo najskôr kontaktovať všetkých svojich dodávateľov a dohodnúť sa s nimi na nových podmienkach spolupráce.

 

Jakub Fekiač, konateľ spoločnosti Edgar Baker 

Ako vírus COVID-19 ovplyvňuje ekonomiku?

Ovplyvňuje predovšetkým plánované investície a zamestnanosť. Po počiatočnej panike sa situácia mierne ukľudnila, avšak na trhu stále cítiť veľkú opatrnosť. Dnes je možno odpoveď na túto otázku predčasná, reálne dopady budeme vidieť po uvoľnení všetkých reštrikcií.

Čo to pre firmy na Slovensku znamená?

Je čas na zmenu. Firmy potrebujú hľadať nové riešenia, diverzifikovať služby a optimalizovať náklady. Oproti kríze spred 10 rokov je rozdiel najmä v tom, že postihla takmer všetkých, no zároveň môžu podnikatelia rátať s istým "finančným vankúšom" od štátu.

Ako sa môžu malí podnikatelia prispôsobiť?

Spomínaná diverzifikácia je kľúčom k úspechu. Malý podnikateľ má oproti veľkým hráčom často výhodu vyššej flexibility , tí sú v kríze trochu ako slon v porceláne. Naša spoločnosť pred krízou okrem iného hľadala niektorých expertov ale aj bežných pracovníkov na zahraničných trhoch, čo bolo dôsledkom nízkej nezamestnanosti a nutnosti sa prispôsobiť. Absentujúca konkurencia na trhu práce priniesla aj negatíva ako vysokú fluktuáciu a neserióznosť niektorých zamestnancov. Rast nezamestnanosti na Slovensku to určite ovplyvní a opäť sa niektoré pozície budú dať obsadiť Slovákmi, čomu sa opäť prispôsobíme. Aj malý podnikateľ musí sledovať trendy a nasledovať ich. Samozrejme, nie každý túto krízu prežije, o tom je voľný trh.

Ako môžu počas krízy financovať svoje podnikanie?

Spôsobov je niekoľko. Či sa jedná o financovanie štátu alebo malej firmy, schéma je obdobná. Ak sa firma v rokoch hojnosti správala zodpovedne, nezadlžovala sa a investovala s rozumom, môže využiť svoje prebytkové rezervy. Ďalším spôsobom je bankový úver. V tomto prípade je veľmi dôležité zhodnotiť trhovú situáciu, konkurencieschopnosť a vyhliadky do budúcna. Jedna vec je krízu prežiť, otázka je sa naštartovať po nej. Ak bola firma slabá už pred krízou, bankový úver len predĺži agóniu. Poslednú možnosť resp. skôr náplasť predstavujú vládne opatrenia ("kurzarbeit", podpora pri poklese tržieb atď.) .

Existujú rýchle opatrenia, ktoré by mali podnikatelia zvážiť?

V rámci operatívnych opatrení je rada nástrojov, ktoré môže firma implementovať relatívne rýchlo. Na jednej strane je to "cost cutting" v podobe obmedzenia benefitov, prijímaných služieb, odklad platenia nájomného, zníženie pracovného úväzku až po prepustenie časti zamestnancov. Druhou kategóriou sú pozitívne opatrenia ako podpora online marketingu, nastavenie home office pravidiel či investícia do digitalizácie jednoduchších procesov. Správne namiešaný mix firmu vyvedie z ťažkých časov.

Zdielať článok na Facebooku
06.05.2020  |  Foto: Getty Images; Autor: © Zoznam/es
Hodnotenie článku:
5.0/5 (2 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates