Vzdelávanie šlo počas pandémie do úzadia: Vytvorili sme však online formáty, ktorých popularita stále rastie

Ako sa firemné vzdelávanie prispôsobilo novo nastoleným podmienkam, ktoré priniesli opatrenia spojené s pandémiou koronavírusu? Posunuli obmedzené podmienky fungovania vzdelávacie firmy zase o krok vpred a doslova ich dotlačili k novým riešeniam alebo ich zruinovali? Spoločnosť Developium, ktorá zastrešuje firemné vzdelávanie už 12 rokov, sa rozhodla uchopiť lockdowny a oklieštenia stretávania ako príležitosť a naplno sa pustila do hľadania nových riešení, najmä v online priestore. Oplatilo sa.

Netlačili na pílu, nechali firmy adaptovať sa na nové podmienky a postupne v spolupráci s klientmi optimalizovali riešenia tak, aby boli efektívne, interaktívne a v rámci možností suplovali absenciu ľudského kontaktu. Dnes sú aj vďaka korone úplne inde – majú vlastné nahrávacie štúdio, produkujú videá, organizujú online teambuildingy, zastrešujú si celú produkciu in-house a školia lektorov, ako robiť interaktívne online tréningy. „Hoci nás ako firmu pandémia posunula a z tejto situácie sme vyťažili maximum pre náš rast a rozšírili portfólio služieb pre našich klientov, napriek tomu dúfame, že už sa budeme môcť opäť vídať na tréningoch aj tvárou v tvár. Uvedomujeme si, že každému vyhovuje iná forma vzdelávania a ideálny stav by bol, ak by si naši klienti mohli slobodne a bez obmedzení vybrať formu vzdelávania podľa vlastných preferencií,“ uvádza Roman Kurnický, Senior konzultant a konateľ spoločnosti Developium.

Namiesto rezignácie flexibilita

Roman venuje prevažnú časť profesijného života vzdelávaniu. Pandémia ho zaskočila, no zároveň priniesla flexibilitu a schopnosť reagovať na rýchlo meniace sa okolnosti. „Z 12. na 13. marca 2020 som mal zrealizovať 2-dňové školenie za fyzickej prítomnosti zúčastnených. 13. marca zaviedli lockdown. Ostával ešte druhý deň školenia. Keďže ho klient chcel zrealizovať, museli sme spolu počas večera vymyslieť možnosť, ako ostať v kontakte a zrealizovať zvyšok školenia. Skúšali sme rôzne alternatívy cez Whats app, Go ToMeetingy a rôzne platformy, ktoré boli k dispozícii, pretože ľudia neboli doma počas vypuknutia pandémie ešte tak technicky vybavení. To bola moja prvá skúsenosť. S každou ďalšou vlnou pandémie sme museli podmienky meniť. Bola to veľká skúška našej kreativity, schopnosti prispôsobiť sa a reagovať, nepodľahnúť okolnostiam,“ spomína si Roman.

Time-out na adaptáciu

Je vôbec možné vzdelávať sa plnohodnotne aj počas pandémie? Hneď v jej úvode sa objavila skupina ľudí, ktorí keď ostali na home officoch, tvrdili, že sa treba vzdelávať a efektívne využiť čas. Podľa Romana to na jednej strane platí, ale keď ľudia riešili existenčné problémy, nadšenci, ktorí tvrdili, že vzdelávanie je v tom čase najvhodnejšie, postupne vychladli. My sme práve naopak nechali klientov, nech sa zastabilizujú, upokoja, vytvoria si nejaký systém fungovania. Až 3 týždne po vypuknutí pandémie sme začali prichádzať s prvými aktivitami. Bola to však skôr nevyhnutnosť biznisu, ktorý mal daný klient. Aby som to zhrnul, je možné vzdelávať, ale je dôležité uvedomiť si typ segmentu, v ktorom vzdelávam.“ Cestovné kancelárie, HORECA segment a iné služby neriešia vzdelávanie, ale otázku prežitia. Napríklad farmaceutické alebo delivery firmy boli na vzostupe. „V prípade tých druhých bolo potrebné zareagovať na zákazníkov proklientským prístupom. Jediné, čo sme potrebovali, bola online podoba vzdelávacích aktivít. Využili sme technológie, ktoré tu už dlho boli, ale z mnohých dôvodov boli odsúvané, neprijaté alebo dokonca zatracované a zrazu nadobudli na dôležitosti a význame,“ spomína skúsený konzultant.

Vzdelávanie šlo počas pandémie Galéria fotiek (3)

Technické vybavenie a IT štruktúra

Niektoré firmy sa museli adaptovať na nové podmienky viac, iné menej. Prevažne sharované centrá a spoločnosti, ktoré mali pobočky v zahraničí, medzinárodné a technologické IT firmy, boli už predtým zvyknuté fungovať dištančne v online. Pre nich to bolo len pokračovanie spôsobu práce, ktorý mali zabehnutý. Druhou veľkou skupinou boli firmy, kde mali mnohí zamestnanci k dispozícii len klasický počítač. Nemohli si ho vziať domov, zamestnávatelia ich museli vybaviť. Kľúčové bolo vytvoriť IT infraštruktúru, aby ľudia mali pripojenie na Teamsy, Zoomy, Webexy, aby mali priestor fungovať a sťahovať si rôzne ďalšie aplikácie potrebné práve pre online vzdelávanie.

Predsudky z online vzdelávania

Okrem technického problému sme sa stretli aj s nastavením mysle, pretože mnohí si nevedeli predstaviť, že budú sedieť pol dňa, niektorí dokonca 2 dni, v rôznych formách interakcie pri počítači a vzdelávať sa. Bolo to pre nich veľmi náročné, preto sme pripravili veľký komunikačný projekt a plán. Pripravili sme ich na to, čo ich čaká, ako budú fungovať v nových podmienkach,“ vysvetľuje Roman. „Podarilo sa nám eliminovať akúsi vlnu odporu, ktorá u nich vznikla v súvislosti s online vzdelávaním, s ktorým mali negatívnu skúsenosť z minulosti. Až po prvých tréningoch uverili, že online vzdelávanie môže prebiehať v podobnej kvalite, ako to tradičné za fyzickej prítomnosti.“

Online teambuildingy zožali úspech

Situácia v súvislosti s koronou otvorila mnohým firmám doposiaľ neobjavené možnosti. Vzdelávacím firmám to nevytvorilo vyslovene nový biznis. „Bolo to skôr o hľadaní riešení a prežití. Pozerali sme finančné výsledky mnohých spoločností a nemôžeme hovoriť o víťazovi, skôr o tom, kto menej prehral, pretože v realite sme všetci dramaticky klesli v číslach. Vzdelávanie šlo do úzadia počas posledného roka a pol pandémie,“ priznáva Roman. Okrem toho, že hľadali kreatívne riešenia, je hrdý najmä na momenty, ktoré klientom priniesli. Za najúspešnejšie považuje online teambuildingy. Na konci roku 2020 chceli firmy robiť koncoročné eventy a na jeho začiatku novoročné „nakopnutia“ do ďalšieho obdobia, no nebolo to technicky možné. Od októbra 2020 začali ponúkať online teambuildingy v rôznej kombinácii, ktoré mali priniesť nový vietor do tém ako reziliencia, ako prekonať ťažké obdobia cez pozitívnu psychológiu alebo bližšie spoznávanie sa, využitie konkrétnych komunikačných kanálov alebo znovuobjavenie dôvery v tíme, ktorá bola potrebná, či už cez radikálnu otvorenosť a radikálne pomenovávanie, že sa nemám dobre a cez vytvorenie si kultúry, ktorá umožňuje jednotlivcovi byť sám sebou prirodzene a autenticky alebo ďalšie témy, ktoré v tom čase vo firmách rezonovali.

Keď nahliadli za scénu, pochopili

Hoci online teambuilding nenahradí stopercentne fyzické stretnutie, v mnohých firmách to napriek tomu považovali za perfektné zalepenie unikajúceho nadšenia, optimizmu alebo aj dôvery medzi kolegami. Často neboli potrebné ani klasické teambuildingové hry v zmysle „chlieb a hry“, stačilo sa len vzájomne počúvať. Veľmi sa osvedčilo cvičenie „za scénou“ alebo „behind the scene“, pri ktorom zúčastnení otočia kameru na byt alebo miestnosť, v ktorej sa nachádzajú. Ľuďom to otváralo oči,“ popisuje projekt konzultant s dlhoročnými skúsenosťami. Aj vďaka nemu účastníci a manažéri pochopili, že niektorí kolegovia žijú v miestnosti 3 x 3 metre bez okna, iným sa zase tmolí pod nohami malé dieťa popri plienkach a detských hračkách a podaktorí zdieľajú miestnosť s ďalšími 3 spolubývajúcimi. „Kolegom a manažérom toto zistenie prinieslo úplné nové pochopenie, prečo sa niektorí tak tešia do práce a prečo iným vyhovuje ostať doma práve kvôli home schoolingu a starostlivosti o deti.“

Vzdelávanie prešlo do onlinu

Počas 1. vlny pandémie bola firma nútená zoškrtať prezenčné formy tréningových dní, no šikovne ich nahradila tréningami VILT (tréning vedený inštruktorom online naživo, pozn. autorky) a vzdelávanie preniesla do online formátu. Postupne skúšali vysielať cez aplikácie ako Zoom, MS Teams či Skype, kedy výber závisí vždy od dohody s klientom – na akú aplikáciu sú vo firme zvyknutí, akú preferujú. „Organizovali sme eventy pre lektorov, kde sme im predstavovali jednotlivé platformy, ktoré môžu využívať, spolu s ich plusmi a mínusmi, ako aj cenami. Učili sme ich pracovať s virtuálnymi nástrojmi ako Miro, Jamboard či Google Forms, vďaka ktorým si môžu svoje školenie urobiť interaktívnejšie, učili sme ich využívať Slido a realizovať cez túto aplikáciu kvízy a poskytli sme im na prenájom za veľmi priateľské ceny naše virtuálne štúdio, kde si môžu nahrať e-learningové video alebo z ktorého môžu svoje VILT školenie priamo vysielať v dobrej kvalite vďaka kvalitnej technike a súkromí,“ popisuje postup Marko Šarmír, Managing Director spoločnosti Developium. Narastajúci objem video formátov a online aktivít podnietil vznik štúdia. Do tímu dokonca pribudli noví členovia výlučne na spracovanie videí. Celý proces vzdelávania sa prispôsobil aktuálnym podmienkam.

Vzdelávanie šlo počas pandémie Galéria fotiek (3)

Ako urobiť online tréning zážitkovo?

Tím pomaly vychytával muchy novozavedených metód fungovania. „Začali sme s kratšími prednáškami, neskôr sme navnímali, ako s ľuďmi lepšie pracovať cez kameru, ktorej firme sa aký prístup hodí. Najprv sme streamovali cez bežnú kameru na notebooku, neskôr sme dokúpili 2 kamery a dokázali tak byť interaktívnejší, stáť pred publikom, používať flipchart, zabezpečiť aj postprodukciu a dynamizovať celý produkt. Učili sme sa pracovať s kľúčovacím pozadím a dokázali si všetko zabezpečiť vo vlastnej réžii. Zaviedli sme interaktívnejšie výučbové pomôcky, začali sme využívať kvízy v Slido a rôzne interaktívne dashboardy ako Miro. Vďaka všetkým týmto prvkom sú naše tréningy online zážitkové,“ popisuje novovzniknutú situáciu Marko. Dnes už produkuje Developium tím inštruktážne videá na mieru a klienti doslova žiadajú, aby ponúkali všetky interaktívne a moderné školiace pomôcky aj online. „Dalo by sa povedať, že nás kríza v tejto oblasti výrazne posúva dopredu. Sme hrdí, že si všetko dokážeme vyprodukovať in-house, od scenára cez briefing lektora až po postprodukciu. Stále sa zlepšujeme,“ priznáva Marko.

Vytvorili online verzie vzdelávacích metodík

Mnohé vzdelávacie projekty pretransformovali alebo aspoň sčasti uplatnili aj v online podobe. Certifikovaná metodika Lego Serious Play využíva špeciálne sady lego stavebníc, ktoré dodávajú hre s legom špecifický aspekt. A tak ich distribuovali po celom Slovensku. Rovnako projektívnu techniku Osobnostný poker v istej podobe preniesli do online tréningov. Pomáha dotyčnému utvárať vlastný obraz o sebe na základe kariet s prívlastkami, ktoré charakterizujú osobnosť. Zároveň vykresľuje, čo projektuje do druhých ľudí. Krásne vidieť, ako sa jeho „sebaobraz“ buď zhoduje s vnímaním jeho osoby kolegami alebo nakoľko sa odlišuje. Povedať si, ako sa vzájomne vnímajú, je pre nich nevyhnutným krokom, aby sa posunuli ďalej. Spätnú väzbu si v online podobe metodiky účastníci dávajú cez elektronické karty, vďaka ktorým si vedia nakalibrovať svoje aktuálne prežívanie, vzťahy a aj to, čo od seba potrebujú, aby sa im lepšie pracovalo,“ hovorí nadšenec pozitívnej psychológie.

Summit roka virtuálne

Keďže nemohli kvôli opatreniam organizovať ďalší ročník eventu Learning & Development Awards, jednoducho ho preniesli do online prostredia. V decembri 2020 tak zorganizovali najväčší online summit roka Learning & Development Summit, kde sa odprezentovalo 42 speakrov a prihlásilo 600 účastníkov. „Výťažok sme v zmysle hesla eventu The community is giving back venovali na podporu detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia. V obzvlášť náročných časoch pandémie sme chceli podporiť komunitu lektorov, prepojiť ich, zdieľať inšpiratívne myšlienky a zároveň prispieť na dobrú vec,“ vysvetľuje Marko.

Adriana Hergott

 
Staršie správy
Staršie správy