Naučte sa, ako si udržať podnikanie: Ušetrite peniaze a získajte výhody aj pre zamestnancov

„Pre nás sú alfou a omegou dáta. Firmy zbytočne vyhadzujú peniaze na nezmyselné vzdelávania a koučovania zamestnancov, pretože nevedia, v čom je naozaj problém.“ Prečítajte si rozhovor s Tomášom Langermannom zo spoločnosti Power Consulting.

Tomáš, čo je hlavným účelom firmy Power Consulting, ktorá má za sebou veľa „uzdravených“ firiem?

Sme separátna spoločnosť, ktorá už 10 rokov školí firmy celistvým spôsobom. Má za úlohu reorganizovať buď celú pôdu firmy, alebo iba jej časť, ktorá je nefunkčná. Podporujeme rastové procesy, ktoré následne renovujú celú firmu. Zameriavame sa hlavne na ich pracovníkov, pretože problémom je nedostatočný priestor na ich vyjadrenie sa. Firmy často robia veľmi zlé rozhodnutia v tom zmysle,  že oni akoby nie úplne strategicky riešia problémy, ktoré sa týkajú tých HR – ľudských zdrojov. Väčšinou si myslia si, že keď treba niekoho vybrať, tak ho vyberú, keď treba niekoho motivovať, tak mu pridávajú na plate, alebo si tam volajú masérov, alebo organizujú rodinné stretnutia aj pre tých, ktorí nemajú deti. Ľudia v podstate nechcú tú masáž a možno ani ten vyšší plat, ale toto majitelia ani manažéri nevedia, pretože zamestnanci nemajú priestor na to, kde by mohli vyjadriť vlastné názory a potreby. Firmy preto robia dosť nekoncepčné riešenia. Často sme boli privolávaní k tomu, že: „poďte mi školiť spätnú väzbu.“. Ale po čase sme zistili, že tým ľuďom to vôbec nič nedáva, lebo nevedia, ako to následne zakomponovať do reality. Je úplne jedno, čo sa naučia, pretože keď ich v tom ďalej tá firma nebude posúvať, alebo keď sa neprispôsobí k zmene celá firma, tí ľudia na to zabudnú.

Vedel by si nám dať aj iný príklad, čo v podnikaní už nefunguje, a ako by to malo vyzerať?

Bežnou praxou na Slovensku je napríklad to, že školíme manažérov a ich zručnosti. Naučíme ich, že je nejaké delegovanie, preberanie zodpovednosti, komunikácia, ale firemná stratégia je nastavená tak, že oni úlohy potom nemajú komu delegovať. Preto je úplne jedno, že ho to naučíme, keď mu to vlastne organizačne nie je umožnené robiť. A práve preto vznikol aj Power Consulting - úplne separátna sesterská firma. Iba pre obraz, Power Coaching učí, ako budovať vlastné podnikanie, Power Consulting je iba pre firmy a učí, pomáha, ako si udržať to podnikanie a hlavne ich zamestnancov. Dnes veľmi veľa podnikateľov trápi citeľná demotivácia zamestnancov, žiadna lojalita, vyhorenie alebo to, že im dávajú trinásty plat za nič. Robíme pre malé, stredné, ale aj veľké podniky.  

Ako presne vyzerá váš zásah do pôdy firmy a jej „veľké upratovanie“ či podpora rastových procesov?

Robíme rôzne jednotlivé ako aj komplexné merania, čo už sú audity. Záleží, čo si firma objedná. Napríklad sú to merania výkonu, zručností, talentu, rozumových schopností, spokojnosti, motivácie, ale aj atmosféry v skupine zamestnancov. Viac si ich môžete ozrejmiť aj na našej stránke Power Consultingu. Meriame to dotazníkovou formou. Manažéri ľudských zdrojov vo firmách dnes napríklad vôbec nevedia, či sú u nich ľudia naozaj spokojní. Vôbec nevedia, či sú výkonní. Vyspelé firmy to už aktívne riešia, čo rovnako odporúčame. Používame psychologické dotazníky pracovného psychológa, ktoré veľmi presne merajú stav, napríklad aké sú naozajstné motivačné tendencie pracovníkov. Pretože štandardom na Slovensku je to, že pridajú plat, mávajú teambuildingy, na Mikuláša sladkosť a hotovo. Toto je v dnešnej dobe úplný nezmysel. My keď dáme pracovníkom napríklad dotazník motivácie, HR-ista by mal presne vedieť, čo presne každého individuálne motivuje (kto potrebuje pochvalu, komu treba zvýšiť plat, kto potrebuje home-office). A podľa toho treba ďalej postupovať.

Ako konkrétne si môžeme predstaviť zber dát?

Robíme ho troma spôsobmi. Jeden je to, že sa s ľuďmi rozprávame, ak to je malá firma. Potom je klasická dotazníková forma, ktorá môže byť realizovaná elektronicky alebo papierovo. Najčastejšie sa používa papierová forma. Ale niektoré firmy sú už plne elektronické, kde všetko spracováva program a potom sa s tým lepšie pracuje. Všetko je anonymné.

Ako firmy vedia, čo potrebujú?

Firmy si takéto služby objednávajú pre to, že chcú niečo zmeniť. Skôr cítia, v akej oblasti je v ich firme problém. Napríklad cítia, že ich ľudia nie sú veľmi motivovaní, ale stále do nich veľa investujú. Preto si nás objednajú, aby sme to analyzovali, pretože chcú mať väčší prehľad o tom, ako sa dajú ich ľudia motivovať. Potom sa porozprávame s relevantnou osobou – buď riaditeľ, manažér, HR-ista, kde spoločne navrhneme, čo vlastne treba urobiť. Čiže ak sme objednaní iba na zmeranie motivácie, tak používame dotazník na motiváciu. Keď je to personálny audit, používame sériu dotazníkov na rôzne oblasti, ktoré chceme preskúmať.

Robíme teda aj službu personálneho auditu, ktorý meria kompletne všetko vo firme. Je to komplikovanejšie a využívajú ho firmy, ak už naozaj "horí". Napríklad aj v takom prípade, keď im odíde naraz osem zamestnancov z tridsiatich a dvaja pohrozili odchodom. Posledné roky je tendencia, že aj zdravé firmy si žiadajú audit, aby vedeli, čo funguje a kde je potenciálna hrozba.

Čo je výhodou takéhoto konzultačného prieskumného zásahu do firmy?

Power Consulting radikálne šetrí pre firmu peniaze. Pretože ak meriame výkon, teda vyťaženosť, tak niekoľkokrát sme zistili, že firma je „prezamestnaná“. Že je potrebné urobiť iba nejakú jednu technickú zmenu, napríklad presadiť ľudí z kancelárie, aby nebola potrebná recepčná. Bežná prax na Slovensku je, že celkovo sa v pracovnom živote snažíme ľudí naučiť na niečo, aby robili. Že manažér sa na Slovensku stane tak, že sa zamestná, potom je team-leader, potom je manažér, lebo je vo firme už dlho, a takto sa posúva, ale to je ďalší nezmysel. On možno naozaj nemá tie zručnosti, aby sa stal manažérom a práve tam sa stráca energia firmy.

Power Consulting robí to, že pracuje s dátami. Človek nemôže robiť profesionálnu prácu, ak nemá dáta. A Power Consulting vlastne zbiera dáta, aby firma zbytočne nevyhadzovala peniaze na činnosti, ktoré nie sú koncepčné. Klasické firmy míňajú veľmi veľa peňazí práve na tieto veci, ale celkovo nevzdelávajú a nemotivujú. "Len" svojim zamestnancom platia. My sme postavení na veľmi odbornej stránke. Dalo by sa povedať, že na Slovensku nemáme konkurenciu. Zbierame dáta s najlepšími technológiami a potom ich ponúkame firme. Firmám to väčšinou stačí a pomôže už len to, že majú tieto dáta. Ale ak s nimi chcú ďalej pracovať, tak vieme nastaviť HR systémy, všetko prekonzultovať a začať veci meniť. Využívame pri tom aj koučing, aj mentoring. Ale niekedy to nie je ani potrebné, pretože ak sa HR-ista vďaka dátam dozvie, že väčšinu ľudí motivuje to, aby sa skrátila pracovná doba, tak to vedia urobiť aj sami a nepotrebujú celostné nastavenie. Ale keď sa zistí, že organizačná štruktúra je zlá, nevedia, kto je šéf a kto je podriadený, tak tam musíme zasiahnuť. Výsedkomje to, že šetríme peniaze a energiu na nepremyslené kroky a zvyšujeme efektivitu. A hlavne pracujeme pre zamestnancov, nejdeme proti nim. Fungujeme so zámerom vytvoriť im čo najlepšie a najspokojnejšie pracovné prostredie tak, aby firma dobre žila.

Okrem zberu dát si spomenul audit. Čo to je a ako to presne vyzerá?

Je to kompletné preverenie firmy, čo v nej funguje a čo nie. Prejdeme všetky odvetvia firmy a pri kontrole a analýze celej firmy sa opierame o stanovené a odporúčané normy, ako by to malo vyzerať. Je to podobné finančnému auditu, no tu sa jedná o personálny audit – t.j. či je človek na správnom mieste, či je využitý, či nie je preťažený, či niekde hrozí vyhorenie, či je dostatočne motivovaný. Alebo či sú oddelenia dobre rozdelené, či každý vie, čo má robiť a pod. Toto je celkom prácna záležitosť, ale zistilo sa, že keď si firma vyžiadala personálny audit, ich náklady na ľudí sa znížili až o 15 %. Ide o to, že sa zrazu niektoré pozície zjednotia posunú alebo sa zrušia oddelenia. Celú, niekoľko rokov vystavanú firmu "schmatneme" a preverujeme ju s odborníkmi, dlhoročnými manažérmi, pracovnými psychológmi a konzultantmi. Spoločne hľadáme, kde sú chyby a utrácané centy.

Podnikatelia sú už často zúfalí z toho, že zamestnanci všetko dostali, ale stále na nich vidia, že sú "nemastní-neslaní“. Akoby im stále niečo chýbalo. Typické scenáre a problémy z pohľadu majiteľov sú, že pracovníci nie sú motivovaní, teda nerobia nič navyše, aj keď majú trinásty plat a iné výhody. Ďalej, že u nich nefunguje žiadna lojalita k firme, vidieť demotiváciu z toho, že šéf sa správa zle. Prípadne o firme nič nevedia, lebo ich to nezaujíma. A keď už cítia, že sú v nejakom probléme, tak na tieto veci akoby zabudnú, prehliadajú ich a neuvedomujú si, že práve tieto veci treba zmeniť. Preto je potrebný audit. Audit je založený na komplexných dátach, pozorovaniach a konzultáciách s kompetentnými ľuďmi. Čiže ako som spomínal, tie merania môžu byť čisto jednotlivo-špecifické a potom je tu audit, kde meriame úplne všetko komplexne a používame všetky uvedené typy merania. A potom podľa toho navrhujeme a nastavujeme HR systémy.

Čo je nastavenie HR systémov?

Podotýkam dôležitú vec, že toto je naozaj dátová záležitosť, kde potrebujeme zmerať a zozbierať dáta, aby sme vedeli, aký HR systém vybrať, a čo má robiť a aby fungoval konkrétne pre danú firmu. Ide o to, že po audite sa zistí, ako rozostavať ľudí a potom sa pozeráme, ako ich ďalej celostne „psychicky a motivačne“ udržiavať v pohode tam, kde sú. Tak, aby bolo všetko dokopy dobre zladené. Nefunkčné a staré systémy utlmujeme a zavádzame také, ktoré fungujú pre dnešnú dobu a hlavne také, ktoré sedia pre konkrétnu firmu. Podľa získaných dát nastavujeme napríklad odmeňovacie, motivačné, kariérne, vzdelávacie alebo tímové systémy pre ľudské zdroje. Viac sa o nich dozviete na spomínanej stránke https://www.powerconsulting.sk/. Ešte sa nám za 10 rokov nestalo, aby dve firmy dostali rovnaký motivačný systém. Inak sa inde komunikuje a sú iné zvyky.

Mali sme však aj taký audit, že bolo všetko nastavené správne a nebolo nutné zavádzať HR systém. S Power Consultingom sa rast firmy mnohonásobne zrýchľuje.

Súvisiace články

Staršie správy
Staršie správy