Spôsob, ktorý funguje už viac než 20 rokov: Takto hľadá zakladateľ Amazonu zamestnancov, používa iba 3 otázky

Amazon je vyhľadávanou firmou, ktorá v súčasnosti zamestnáva viac ako pol milióna ľudí. Vo svojich začiatkoch, keď pôsobila v garáži zakladateľa firmy, Jeffa Bezosa, mala zamestnancov výrazne menej. V roku 1995 zamestnával Amazon iba desať ľudí a Bezos, dnes najbohatší človek na svete, sám odvážal na poštu balíčky, ktoré si ľudia z e-shopu objednali.

Bezos si chcel byť istý, že si firma aj pri obrovskom raste zachová vysoké štandardy. Preto potreboval prijímať iba kvalitných zamestnancov. Ale ako ich vybrať? Ako zistiť, že tento človek bude prínosom pre firmu? Bezos prišiel so zaujímavým riešením. Vymyslel jednoduchý dotazník, ktorý ma iba tri otázky. V roku 1998, rok po vstupe na burzu, tento dotazník poslal svojim akcionárom.

V dynamickom prostredí internetu by bolo nemožné mať výsledky bez výnimočných ľudí,“ napísal Bezos na adresu svojich pracovníkov, ktorých počet sa behom troch rokov nafúkol na 2 100. „Nastavenie vysokej latky pri najímaní pracovnej sily je a bude jednoduchý, ale najdôležitejší faktor úspechu Amazon.com,“ doplnil.

Tento list je síce starý už 20 rokov, no personalisti Amazonu Bezosov dotazník dodnes v prijímacom pohovore používajú. Chcete vedieť, aké tri otázky sú v ňom uvedené?

  1. Obdivovali by ste tohto uchádzača?
    Bezos chcel, aby si personalisti na daného uchádzača urobili vlastný názor. „Vždy som sa snažil pracovať s ľuďmi, ktorých obdivujem. Svojich kolegov podporujem, aby robili to isté,“ napísal Bezos v liste pre akcionárov. „Keď sa zamyslíte nad tými, ktorých ste v živote obdivovali, pravdepodobne to budú ľudia, od ktorých sa máte čo naučiť alebo si z nich vziať príklad,“ uviedol.
  2. Zvýši tento človek efektivitu tímu, do ktorého je prijímaný?
    Touto otázkou sa Bezos snaží odhaliť uchádzačov potenciál pre inovácie. „Latka sa musí neustále zvyšovať. Chcem, aby si ľudia predstavili firmu o 5 rokov. V tej dobe by sa mal každý z nich rozhliadnuť a povedať – som fakt rád, že som sem nastúpil,“ napísal v roku 1998.
    Amazon je známy náročnosťou svojho pracovného prostredia. Vysoké nároky na zamestnancov sú jedným z faktorov, ktoré z Bezosa urobili najbohatšieho človeka planéty.
  3. Mohol by byť tento človek v niečom superstar?
    Podľa Bezosa je kľúčové zistiť, aké má daný uchádzač vlohy. „Veľa ľudí má výnimočné schopnosti, záujmy a pohľady, ktoré obohatia pracovné prostredie nás všetkých. Často je to niečo, čo priamo nesúvisí s ich pracovným zaradením,“ napísal v liste pre akcionárov Bezos. Práve vtedy ho totiž nadchlo, že zamestnáva národnú šampiónku v hláskovaní.
    „Pochybujem, že by jej to pomáhalo v každodennej práci, ale je to tu oveľa zábavnejšie, keď ju raz za čas vyzvete, aby vyhláskovala slovo onomatopoea,“ zažartoval Bezos.

List, ktorý pred 20 rokmi Bezos napísal svojim akcionárom, inšpiruje aj dnes mnoho ľudí, dokonca aj tých, ktorí s Amazonom nemajú nič spoločné.

Myslíte si, že tieto otázky pomôžu personalistom nájsť kvalitných zamestnancov?

51 % nie
áno 49 %

Hlasovalo: 690


Zdielať článok na Facebooku
14.08.2018  |  Zdroj: idnes.cz; Text: jm; Foto: gettyimages
Hodnotenie článku:
2.0/5 (8 hlasov)

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin