Ako funguje dobrý networking? S touto stratégiou dosiahnete profesionálny úspech

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Štúdie ukazujú: S dobrým networkingom môžete získať vysnívanú prácu rýchlejšie ako s bežným uchádzaním sa o ňu. Odborník z Harvard Business School sa podelil o svoje tipy, ako sa úspešne skontaktovať.

Podľa štúdie Spolkového úradu práce z roku 2017 je v Nemecku 32 percent nových pracovných miest obsadených na základe kontaktov. To je o jedenásť percent viac ako nových zamestnancov, ktorí prichádzajú prostredníctvom inzerátov na online burzách práce. To naopak znamená, že ak sa budete efektívne využívať networking, máte väčšiu šancu na vysnívanú prácu, ako keby ste sa o ňu uchádzali bežným spôsobom. Ako však funguje dobrý networking? Expert na personalistiku Claudio Fernández-Aráoz odhalil ideálnu stratégiu v „Harvard Business Review“.

3 kroky k dokonalému networkingu

Prvá otázka, ktorá sa vynára, keď hľadáte profesijnú reorientáciu: Na koho sa mám obrátiť? Na rozdiel od toho, čo si možno myslíte, nie sú to vaši najlepší priatelia, ktorým by ste si teraz mali písať, ale slabé kontakty, ktoré vás posúvajú vpred. V roku 1973 to zistil americký sociológ Mark Granovetter. Tých však môže byť veľa. Ak chcete z vášho networkingu odfiltrovať ideálne kontakty, postupujte podľa troch jednoduchých krokov:

1. Dajte do zoznamu 100 kontaktov: Začnite s veľmi širokou základňou a dajte do zoznamu 100 ľudí. Zvážte bývalých šéfov, kolegov, profesorov, konzultantov, právnikov, klientov atď. – zoznam sa zaplní rýchlejšie, ako si myslíte. Ideálne je, ak títo ľudia pracujú aj v odvetví, v ktorom by ste sa chceli zamestnať aj vy.

2. Ohodnoťte svoje kontakty: Vytvorte hodnotiaci zoznam z týchto 100 ľudí. Nie každý kontakt má pre vás rovnakú hodnotu. Niektorí z nich by sa sami mohli stať vaším budúcim zamestnávateľom, iní zas fungujú len ako sprostredkovatelia. Pri hodnotení môžete zvážiť, aké dobré pracovné vyhliadky vám môže ponúknuť, napríklad na základe pozície, spoločnosti a siete vzťahov. Do svojho rebríčka môžete zahrnúť aj pravdepodobnú užitočnosť kontaktu.

3. Cvičenie robí majstra: Mali by ste kontaktovať najvyššie miesta vo svojom rebríčku. Je však lepšie nezačínať s vašimi obľúbenými, ale radšej najskôr cvičiť v nižších pozíciách. Môžete sa tak ideálne pripraviť na dôležitejšie diskusie a predísť možným chybám a odložiť nervozitu. Neberte si na to príliš veľa času. Svoju top 30 by ste mali odkryť v krátkom časovom období – ideálne do jedného až dvoch týždňov, hovorí Fernández-Aráoz.

Ako viesť cielené rozhovory

Čím osobnejší kontakt, tým lepšie. Namiesto toho, aby ste písali svojim top kontaktom, radšej zdvihnite telefón a zavolajte im. Pripravte sa, že každý rozhovor dopadne inak. Čo by ste si však mali v každom prípade vziať k srdcu, je otvorenosť – pokiaľ ide o dôvod vášho telefonátu, hľadanie práce, požadovanú pozíciu a vašu kvalifikáciu. Pomôcť si môžete len vtedy, ak vyložíte karty na stôl.

Vedieť, kedy skončiť

Keď sa dostanete do bodu, že máte dostatok kontaktov, mali by ste prijímanie nových kontaktov ukončiť. Sami musíte zistiť, čo pre vás znamená „dosť“. Ak ste nadviazali príliš málo kontaktov, pravdepodobnosť nájdenia otvorenej pozície je nižšia. Naopak, keď kontaktujete príliš veľa ľudí, vytváranie networkingu sa stáva stratou času. Sledujte preto, ako sľubne sa vyvíjajú vaše doterajšie kontakty.

Viac o téme: Hľadanie práce Kontakty Networking
  • Autor: © Zoznam/rd
 
Staršie správy