Čo ste o pohovore nevedeli: Toto všetko ovplyvňuje rozhodnutie personalistu, či prácu získate práve vy

Zdroj: Getty Images

O tom, či sa vám na pohovore pošťastí, nerozhoduje iba to, čo máte v životopise a či zvládnete odpovedať na všetky personalistove otázky. Rátať totiž musíte aj s tým, že aj personalista je len človek a vplýva naňho hodina, v ktorú sa pohovor odohráva, deň v týždni, ale aj počasie, ktoré ho môže pozitívne, ale aj negatívne ovplyvniť. Viete, čo všetko ešte môže rozhodnúť, či vás prijmú do novej práce?

 

  1. Čas pohovoru
    Ideálny čas je vraj v utorok o 10:30. Ľudia sú totiž práve v utorok najproduktívnejší a v túto hodinu sa nebudú cítiť pod tlakom – majú totiž čas pripraviť sa na pohovor, zároveň je veľa času do obedovej prestávky. Naopak, stretnutie dohodnuté v závere pracovnej doby či pracovného týždňa môže negatívne ovplyvniť vaše šance získať prácu.
  2. Počasie v deň pohovoru
    Poznáte to aj sám na sebe – ak je krásne počasie, úplne inak sa pozeráte na svet. Ak však vonku prší, sneží a vyzerá to, že sa všetci čerti ženia, chtiac-nechtiac to môže ovplyvniť aj personalistove rozhodnutie, či ste vy tým pravým na dané miesto.
  3. Ako skoro prídete
    Možno si myslíte, že je lepšie prísť skôr, dajte si však pozor, aby ste neprišli až príliš skoro. Doraziť pol hodinu pred začiatkom pohovoru je síce poistkou, že nebudete meškať, môže to ale vysielať signál, že ste príliš nervózny, alebo že na získanie práce príliš tlačíte.
  4. Či najsilnejší súperi majú pohovor v rovnaký deň ako vy
    Áno, je ťažké zistiť, ako má personalista rozplánovaný rozvrh, ak sa ale nejakým spôsobom dozviete, že silní kandidáti majú pohovor v rovnaký deň, preplánujte si vaše stretnutie.
  5. Čo robíte počas toho, ako čakáte na pohovor
    Pijete kávu, jete alebo telefonujete? Týmto asi nechcete zapôsobiť na personalistu, prípadne na recepčnú. Nikdy totiž neviete, kedy sa personalista objaví a začne sa pohovor, buďte preto pripravený. Pri čakaní majte vždy pravú ruku voľnú, aby ste ju v prípade potreby podať na pozdrav.
  6. Ako sa správate k recepčnej
    Neviete, že recepčná často referuje personalistovi, ako ste sa správali, kým nezačal pohovor?
  7. Ako podávate ruku
    Lebo ak podávate ruku ako mŕtva ryba, nečakajte, že urobíte dobrý prvý dojem. Takýto pozdrav totiž naznačuje nedostatok sebavedomia. Pri pozdrave ruku jemne stlačte a pridajte aj jemný úsmev. Pozor, so stláčaním ruky to nepreháňajte, nechcete predsa personalistovi ublížiť.
  8. Ak prijmete ponúkanú kávu
    Ak vám personalista ponúkne niečo iné na pitie ako vodu – napríklad kávu, odmietnite ju. Personalista nechce stráviť 10 minút prípravou kávy, je to skôr otázka zo slušnosti. Taktiež by ste aj vy mali uvedomiť, že ste si neprišli posedieť pri káve, ale zabojovať o svoju lepšiu budúcnosť.
  9. Či ste trochu narcista
    Podľa nedávneho výskumu sa totiž ukázalo, že narcisti dosahujú lepšie výsledky na pohovoroch než ostatní uchádzači. Je to zvláštne, ale logické – je totiž pre nich prirodzené prezentovať samého seba. A taktiež platí, že ak si o sebe myslia, že sú fantastickí, ľahko si to o nich môžu začať myslieť aj personalisti.
  10. Farba vášho oblečenia
    Podľa 2099 HR manažérov a personalistov sú najlepšie farby na pohovor modrá a čierna, najhoršia je oranžová.
  11. Či sledujete vaše hodinky alebo telefón
    Možno sa snažíte byť nenápadný, ľudia si ale všimnú, či neprestajne sledujete čas. Ak uvidia, že vám pohľad často padá na hodinky či telefón, vyznie to tak, že vás vlastne dané stretnutie ani veľmi nezaujíma.
  12. Či si sadnete skôr ako vás vyzvú
    Ukážte rešpekt personalistovi a počkajte, kým vás vyzve, aby ste si sadli, alebo aspoň počkajte, kým si sadne prvý.
  13. Či prispôsobujete odpovede personalistovmu veku
    Odlišné generácie očaria odlišné hodnoty. Dá sa predpokladať, čo si bude na zamestnancovi ceniť starší personalista s rokmi skúseností a na čo sa upriami mladý HR manažér. Prispôsobte preto svoje odpovede veku toho, kto vám kladie otázky.
  14. Či udržujete očný kontakt
    Je znakom sebavedomia a sebadôvery, že sa pri rozhovore pozeráte priamo do očí. Nechcete predsa pôsobiť vystrašene a neisto.
  15. Aký je váš postoj tela
    Na pohovore by ste mali sedieť vystreto a vzpriamene a na vašej tvári by mal byť jemný, nenápadný úsmev.
  16. Čo robíte s rukami
    - Ak ukazujete dlane, indikuje to vašu úprimnosť.
    - Ak držíte ruky dlaňami nadol, je to symbol dominancie. Nikdy nepodávajte ruku dlaňou nadol.
    - Ak prstami vytvárate striešku, je to znak sebavedomia.
    - Skrývanie rúk, napríklad vkladanie do vreciek, indikuje, že niečo skrývate.
    - Prekríženie rúk na hrudi je znak obrannej pozície, naznačuje buď sklamanie, alebo nesúhlas.
    - Bubnovanie prstami naznačuje netrpezlivosť.
    - Ak to preháňate s gestami rúk, naznačuje to rozrušenie.
  17. Otázky, ktoré sa pýtate
    Pohovor by ste mali ukončiť tak, že sa pýtate správne a zmysluplné otázky.
  18. Zvuk vášho hlasu
    V blízkej budúcnosti možno niektoré spoločnosti začnú analyzovať hlasy uchádzačov aby zistili, či sa hodia do danej spoločnosti. Bez ohľadu na to, či sa to stane alebo nie, pracujte na pohovore so svojím hlasom – snažte sa, aby bol príjemný, dôveryhodný a ukazoval nadšenie.
  19. Či sa usmievate
    Ale pozor, nemajte na tvári nahodený umelý úsmev po celý čas. Úsmev použite vtedy, keď je to vhodné, no zároveň to s ním neprežeňte, aby ste nepôsobili „hlúpučko“.
  20. Vaša váha
    Či sa vám to páči alebo nie, vaše kilogramy rozhodujú. Ukazuje sa, že ľudia s nadváhou majú menšie šance získať prácu ako ľudia bez hromady kíl navyše.
  21. Či máte tetovanie alebo pírsing
    Až 76% ľudí, ktorí majú tetovanie a/alebo pírsing tvrdia, že tieto ich ozdoby znižujú šance získať prácu. V niektorých odvetviach to, samozrejme, nehrá rolu, no na niektorých pozíciách sú viditeľné tetovania pírsingy jednoducho tabu.
  22. Vaša reč tela
    Jednoduchou radou, ako si zaistiť úspech na pohovore, je byť zrkadlom reči tela personalistu. Napodobňujte jeho gestá a pohyby, to totiž (často nevedomky) robia ľudia, ktorí sú si navzájom sympatickí. A keďže vy poznáte tento účinný psychologický trik, prečo ho nevyužiť na pohovore?
  23. Či pošlete ďakovný e-mail
    Pohovor nekončí rozlúčením sa s personalistom. Nezabudnite, že je dôležité zaslať ďakovný e-mail, ktorý slúži nielen na poďakovanie, ale aj na pripomenutie sa a zdôraznenie vášho záujmu o danú prácu.
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider; Foto: gettyimages

Súvisiace články