Máte nízke sebavedomie? Naučte sa, ako si začať dôverovať

Zdravé sebavedomie a sebaúcta sú kľúčovým krokom ku šťastiu. Sebavedomie je dôležité ako v bežnom živote, tak aj v živote pracovnom. Zíde sa aj vtedy, keď si človek hľadá nové zamestnanie. Je dôležité naučiť sa veriť v seba samého, vo svoje schopnosti. Ak to neviete, ako dokážete dosiahnuť svoje ciele, ako presvedčíte ostatných, aby vo vás verili a dali vám šancu?

Výhody vysokého sebavedomia

Doktorka Laura Morgan Roberts skúmala dôležitosť sebavedomia medzi zamestnancami a zistila, aké výhody sa spájajú s vysokým sebavedomím. Zamestnanci, ktorí majú vysokú úroveň sebaúcty, dôverujú svojmu mysleniu a úsudku, a preto pravdepodobne budú robiť lepšie rozhodnutia. Tieto vlastnosti tiež pomáhajú vytvárať lepšie fungujúce medziľudské a pracovné vzťahy, čo znamená, že sebavedomý človek efektívnejšie prispieva k pracovnému prostrediu.

Ak ste v pozícii lídra, vysoká úroveň sebavedomia znamená, že sa dokážete viac sústrediť na iných ľudí a ich rozvoj, namiesto toho, aby ste trávili čas pochybovaním o vlastných výsledkoch. Niet pochýb o tom, že dobré sebavedomie má vplyv na spôsob, akým človek pracuje, ako vies polupracovať a tiež na to, koľko toho dosiahne v rámci svojej kariéry.

Nevýhody nízkej sebaúcty

Nízka sebadôvera je niečo, čo v určitom okamihu života zasiahlo takmer každého. Akonáhle dôjde k prelomeniu, môže byť ťažké sa vrátiť a, bohužiaľ, má to obrovský vplyv na osobný a profesionálny život človeka. Slabá sebaúcta často vedie k strachu z nového a neznámeho a môže viesť k neproduktívnemu pracovnému správaniu, akým je defenzívnosť, nadmerné súhlasenie alebo naopak rebélia.

Ako si vytvoriť pozitívnejší obraz

Človek je sám sebe nasilnejší kritik. Nikto z vášho okolia nie je na vás taký prísny ako vy sám/sama. Bohužiaľ, takáto negatívna zaujatosť, ktorú voči sebe máte, sa zmení na zvyk a čoskoro vám príde prirodzené, že sa neustále kritizujete a ani si neuvedomíte, že to robíte.

Ak vás trápi nízke sebavedomie, položte si nasledujúce otázky:

  • Kedy som bol v mojej práci najlepší?
  • Kedy som v práci rástol?
  • Kedy som v práci urobil niečo, čo malo úspech?
  • Kedy som sa v práci cítil naozaj dobre?
  • Kedy ma ostatní povzbudili?
  • Kedy som rástol a rozvíjal svoj plný potenciál v rámci svojej práce?

Pokúste sa spomenúť na časy, kedy ste sa cítili skutočne dobre a na to, čo ste robili, aby ste sa cítili dobre. Čo sa odvtedy zmenilo? Možno máte nového manažéra alebo kolegu, kvôli ktorému sa cítite trochu ohrozený, možno ste začali s novou prácou a ešte sa necítite byť úplne spokojný, alebo možno niečo vo vašom osobnom živote ovplyvňuje váš výkon v práci.

Najdôležitejším krokom je identifikácia toho, čo spôsobuje, že sa cítite zle. Kým to neurobíte, je nemožné prekonať nízku sebaúctu.

Ako teda prejaviť skutočné zdravé sebavedomie pri pohovore?

Povedzte si: Ja na to mám! Ak si o sebe myslíte, že na to máte a prípadné problémy pri zaúčaní zvládnete, bude ľahké o tom presvedčiť aj personalistu. Ako inak ho chcete presvedčiť o tom, čomu sami neveríte? Človek, ktorý má zdravú sebaúctu, ľahko vzbudzuje úctu aj okolia.

Nepodceňujte sa. Ľudia s nízkym sebavedomím často nevedia predať svoje silné stránky a úspechy. Vnímajú to ako nepatričné ​​chválenie sa a dúfajú, že personalista ich kvality nejako odhalí. Ak však chcete uspieť, musíte personalistovi trochu pomôcť. Vidí vás prvýkrát a nepozná vás. Ak na pohovore nezmienite, že ste to boli vy, kto v predchádzajúcej firme zaúčal nováčikov a dokázal dobrým nápadom vyriešiť mnohé problémy, personalista to nemá ako zistiť.

Nerobte zo seba niečo, čím nie ste. Aby ste na pohovore pôsobili ako človek so zdravým sebavedomím, nemusíte hneď zahrať arogantnú scénku v štýle "pozrite sa, kto ja som". Buďte prirodzený. Nájdite si spôsob, akým dokážete o svojich prednostiach hovoriť tak, aby vám to bolo príjemné. Pretvárku je totiž vždy jednoduché spoznať. Vôbec nevadí, keď ste počas pohovoru primerane nervózny a občas hľadáte vhodné slová. Dôležité je, či sa personalista dozvie to hlavné ohľadom toho, prečo sa na danú prácu hodíte a prečo ju chcete robiť.

Viac o téme: Práca Zamestnanie Pohovor Sebavedomie Sebaúcta
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Forbes, Foto: Getty

Súvisiace články

 
Staršie správy