8 znakov zlej firmy: Rozpoznajte hrozby už na pohovore

Samotný pohovor je pomerne ošemetná situácia. O neistotu nie je núdza, pretože obe strany robia všetko preto, aby sa prezentovali v tom najlepšom svetle – podobne ako pri randení. A rovnako ako pri zoznamovaní, aj pri tomto stretnutí môže byť ťažké vidieť veci také, aké v skutočnosti sú, najmä ak sa zúfalo chcete zapáčiť svojej novej príležitosti. Je však dôležité si už na pohovore dať dole ružové okuliare, aby ste videli veci jasne a neprijali ponuku do spoločnosti, v ktorej sa budete cítiť nepríjemne, prípadne v ktorej budete trpieť. Ak chcete takúto firmu odhaliť vopred, všímajte si nasledujúce znaky.

Čomu by ste mali ako uchádazač o zamestnanie venovať pozornosť, keď ste na pohovore? Všímajte si viacero vecí. Už samotnú e-mailovú či telefonickú komunikáciu aj rozhovory s personalistom: Napovieda vám, ako to vo firme asi funguje. Neskôr budete vedieť zhodnoťtiť, či ste správne odhadli náznaky, že ide o zlú spoločnosť. Nikto nechce odmietnuť dobrú príležitosť, je však lepšie zamestnať sa v spoločnosti, v ktorej sa budete cítiť spokojne. Tu je niekoľko „červených vlajok“, ktorým je potrebné venovať pozornosť.

  1. Na pohovore sa nestretete s vaším budúcim nadriadeným
    Chcete pracovať v spoločnosti, v ktorej váš šéf nedostane slovo pri výbere osoby, ktorá s ním má spolupracovať? Môže to byť znakom zlej firemnej kultúry. Ak sa ocitnete na takomto pohovore, zvýšte pozornosť. Chcete predsa vedieť, aký človek bude vaším nadriadeným, chcete spoznať, aký je jeho štýl práce. Sú to kľúčové faktory pre vašu spokojnosť v práci. Rozhodujúca je aj dynamika vzťahu s vašim nadriadeným. Je dôležité to vedieť a zistiť už na pohovore.
  2. Vaše pracovné povinnosti sú nejasné
    Ak je popis náplne práce vágny a personalista nevie vysvetliť, ako presne bude vyzerať vaša rola, zoberte nohy na plecia. Prijať pozíciu bez jasných povinností a očakávaní je ako vykročiť z útesu a dúfať, že na dne budú vankúše a zmrzlina. Aj pre tých, ktorým vyhovuje dynamická práca, môže takáto otvorená pozícia spôsobiť frustráciu, nekonečný stres a v dôsledku aj zlé hodnotenie pracovného výkonu. Môže to tiež signalizovať nedostatok firemnej podpory v osobnom a profesijnom raste: ako asi získate zmysluplnú spätnú väzbu, ak nikto z firmy nevie, čo máte robiť?
  3. Spoločnosť je neúctivá alebo neprofesionálna
    Väčšina spoločností sa snaží, aby aspoň na pohovore pôsobili profesionálne a príjemne. Preto je oveľa väčší šok, keď narazíte na neúctivé správanie už pri prvom kontakte. Môže ísť o pohovory zrušené na poslednú chvíľu bez ospravedlnenia alebo o manažérov esemeskujúcich počas pohovoru. Takéto ani podobné správanie nemusíte tolerovať. To isté platí aj pre rasistické alebo sexistické vtipy či nadávky. To sú veľmi jasné príznaky zlej spoločnosti, pre ktorú nechcete pracovať.
  4. Spoločnosť má zlú povesť
    Vďaka internetu je kontrola reputácie ľahšia ako kedykoľvek predtým. Skúste si o firme vopred čo najviac vygúgliť. Hľadajte recenzie, prečítajte si ich a venujte pozornosť uvedeným detailom. Ak poznáte niekoho, kto v danej spoločnosti pracoval (alebo v súčasnosti pracuje), spýtajte sa ho, ako hodnotí svoje pôsobenie vo firme, čo sa mu najviac páči/lo alebo nepáči/lo a dobre počúvajte, aby ste zistili čo najviac.
  5. V spoločnosti je veľká fluktuácia zamestnancov
    Ak získate informáciu, že z firmy pričasto odchádzajú zamestnanci, berte to ako varovný prst. Zistiť to môžete už aj na pohovore: môžete sa spýtať, prečo odišiel človek, na ktorého pozíciu sa hlásite a po akej dobe odišiel. Ak ste na osobnom pohovore, opýtajte sa vašich možných budúcich kolegov, ako dlho sú v spoločnosti. Ak si všimnete, že prakticky každý zamestnanec je nový, môže to byť známka zlej spoločnosti. V takom prípade si dobre premyslite, či sa vám oplatí ponuku prijať. Pozor, pokiaľ ide o startup, bude úplne prirodzené, že tu pracuje mnoho nových, čerstvých zamestnancov.
  6. Zamestnanci sa vzájomne ohovárajú
    Ak náborový pracovník neprofesionálne ohovára, sťažuje sa na interakciu so zamestnancami alebo inými oddeleniami, je to zlé znamenie. Negatívne diskusie o ľuďoch a pracovnej kultúre znamenajú nízku úroveň dôvery a spolupráce. Je to tiež znak celkovej zlej firemnej kultúry.
  7. Počiatočný dojem je plný nedôvery
    Ak sa vám zdá, že počiatočné interakcie sú plné nedôvery, majte sa na pozore. Ak máte pocit, že sa musíte ospravedlňovať, niečo vysvetľovať alebo sa brániť bez toho, aby ste urobili niečo zlé, začnite sa obzerať po iných možnostiach.
  8. Zo zamestnancov máte pocit, že sú nešťastní a v depresii
    Dôverujte svojmu šiestemu zmyslu. Nešťastní zamestnanci značia zlú firemnú kultúru. Váš mozog si všíma a spája viac než len logické fakty a čísla. Ak máte na pohovore či z neho pocit nepokoja, strachu či iba jednoducho zlý pocit, môže to byť včasný varovný signál, že v danej firme niečo nefunguje. Venujte pozornosť tónu reči, výrazom na tvárach ľudí a úryvkom interakcií, ktorých budete svedkom. Skúste si predstaviť, že pracujete každý deň v danej spoločnosti a venujte pozornosť tomu, aký z toho máte pocit.

Pracovný pohovor berte ako skúšku, pri ktorej zistíte, aké by bolo v danej spoločnosti pracovať. V rámci prípravy zvážte aj návštevu spoločnosti v ranných hodinách, aby ste si vyskúšali svoje každodenné dochádzanie. Navštívte miesta v okolí a zistite, či máte kam ísť na obed alebo na kávu. Pamätajte, že toto je vaša šanca zistiť všetko, čo môžete, aby ste mohli urobiť správne rozhodnutie. Nakoniec venujte pozornosť svojmu inštinktu. Ak sa vám niečo nepáčilo na pohovore - "prvom rande", ​​je pravdepodobné, že sa vám nebude páčiť ani dlhodobý vzťah.

Ak ste pripravený nájsť si nové zamestnanie, na Kariéra.sk nájdete stovky voľných pracovných miest z desiatok odvetví. Taktiež sa môžete pridať do Facebook skupiny Práca a brigády - Slovensko a zahraničie / KARIERA.SK. Získate tak pravidelné informácie o voľných pracovných pozíciách.

Viac o téme: Kultúra Práca Zamestnanie Pohovor Firma Spoločnosť Znaky
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, TOPresume

Súvisiace články

Staršie správy
Staršie správy