Dnes bežné, vtedy nemysliteľné: Spoznajte príbeh prvej letušky na svete

Zdroj: Getty Images

Predstavte si, že sa posadíte do lietadla v 20. rokoch 20. storočia. Ak by ste ako obsluhu čakali príjemnú letušku, veľmi by ste sa prerátali. Na palube lietadiel sa na pozícii stewarda v tej dobe objavovali len muži.

Prvým stewardom na svete bol Nemec Heinrich Kubis, ktorý v roku 1912 prvýkrát vzlietol nad oblaky. Hlavnou náplňou jeho práce bolo starať sa o komfort, pohodlie a bezpečnosť pasažierov. Keď v roku 1937 zachvátili v New Jersey svetoznámu vzducholoď Hindenburg plamene, nabádal pasažierov a posádku k výskoku z horiaceho stroja. Svojím konaním a hrdinským činom zachránil nejeden ľudský život, vrátane toho svojho. Túto katastrofu prežil bez zranení a sám potom pomáhal pri vyšetrovaní nehody. 

Príbeh prvej letušky

O osemnásť rokov neskôr, dňa 15. mája 1930, absolvovala Ellen Churchová svoj prvý let. Dovtedy bola práca v oblakoch výlučne mužskou záležitosťou. No mladá žena, pochádzajúca z Iowy, to všetko zmenila. Pôvodne vôbec nechcela byť letuškou, jej životným snom bolo stať sa pilotkou. Vyštudovala ošetrovateľstvo, absolvovala letecký výcvik, no ešte než sa pokúsila uchádzať o pozíciu pilotky, pracovala ako zdravotná sestra v nemocnici v San Franciscu.

Keď mala Ellen dvadsaťpäť rokov, nastal čas plnenia si snov. O miesto pilota žiadala Stevena Stimpsona, manažéra pracujúceho pre Boeing Air Transport (BAT) v San Franciscu. Keďže bola žena, odmietli ju. Nemala však v pláne vzdať sa. Keď ju odmietol ako pilotku, ponúkla mu inú možnosť v oblasti letectva. Vymyslela pracovnú pozíciu pre všetky krásne dievčatá na celom svete. Ako zdravotná sestra sa ponúkla, že pri letoch dohliadne na zdravie pasažierov a bude sa snažiť odbúrať strach verejnosti z lietania. Nápad sa Stevenovi zapáčil a s Ellen spustil projekt Sky Girls, predstavujúci vtedajšie letušky. Spoločnosť BAT dala vytrvalej Ellen trojmesačnú skúšobnú dobu, najala ju ako prvú letušku v histórii a poverila ju, aby našla ďalšie dievčatá, ktoré chceli lietať v oblakoch. Museli spĺňať veľmi prísne kritéria: museli byť slobodné, registrované zdravotné sestry a pozor, nie staršie ako dvadsaťpäť rokov. Ich výška nemohla byť viac ako 163 centimetrov kvôli nízkym stropom a vážiť mohli najviac 52 kilogramov. Okrem starostlivosti o cestujúcich patrilo do náplne práce tiež kontrolovanie leteniek, ukladanie batožiny, poskytovanie občerstvenia, pomoc pri tankovaní paliva, tlačenie lietadla do hangáru a aj jeho vnútorná údržba. Plat bol 125 dolárov na mesiac, čo bolo v tej dobe považované za veľmi slušný zárobok. Ellen zohnala ďalších sedem odvážnych, krásnych a pracovitých dievčat a spolu s pilotom a štrnástimi pasažiermi nastúpili dňa 15. mája 1930 na svoj prvý „letuškovský“ let. Bol zo San Francisca do Chicaga s trinástimi medzipristátiami a trval viac ako dvadsať hodín.

So Sky Girls, teda s „hviezdnymi dievčatami“, sa začala písať história žien pracujúcich na palubách lietadiel. Ellenina myšlienka sa tak stala realitou a všetky letecké spoločnosti išli podľa vzoru Boeingu a začali prijímať aj letušky. Sky Girls bol skutočný hit a v roku 1936 letušky nahradili stewardov. Aerolínie ich z tejto pracovnej pozície úplne vylúčili.

Dnes bežné, vtedy nemysliteľné: Galéria fotiek (3) Zdroj: Getty Images

Lietanie v tej dobe nebolo ani zďaleka tak pohodlné ako dnes. V kabíne bol obrovský hluk vychádzajúci z motora lietadla a ľudia dostávali pri príchode do lietadla štuple do uší. Sedačky boli tvrdé a nepohodlné. Letušky sa starali o občerstvenie, nosili ľuďom desiate a pri tom neboli považované za súčasť elitnej skupiny tak ako predtým muži. Naopak museli pracovať dlhé hodiny a boli podpriemerne platené.

A aký mali letušky outfit? Rokmi sa menil a zmeny to boli ozaj výrazné. Kým spočiatku boli ženy viac zahalené a uniformy boli s armádnymi prvkami, po druhej svetovej vojne prišli na rad pestrejšie farby a kratšie sukne, prípadne šortky. Niektoré letecké spoločnosti túto zmenu vzali až príliš vážne a jednou z podmienok prijatia do zamestnania bolo nosenie ultrakrátkych šortiek a kožených čižiem v zmysle ich motta „sex sells seats“ (sex predáva miesta na sedenie).

Po osemnástich mesiacoch od svojho prvého letu Ellen musela s prácou letušky skončiť. Donútili ju k tomu zranenia spôsobené autonehodou, z ktorých sa potrebovala zotaviť. No po čase sa vďaka predošlým skúsenostiam a leteckému výcviku mohla k lietaniu opäť vrátiť. Pomáhala ako vojenská zdravotná sestra pri evakuácii a ošetrovaní zranených vojakov počas druhej svetovej vojny. Stala sa kapitánkou a za vojnové hrdinstvá v Severnej Afrike, Anglicku, Francúzsku a na Sicílii získala viacero medailí. Neskôr pracovala ako správkyňa nemocnice v Indiane, kde sa po rokoch strávených v armáde presťahovala. Jej život ukončil pád z koňa, keď mala 60 rokov.

Ako sú na tom „hviezdne dievčatá“ dnes? 

Základom povolania letušky či stewarda sú cudzie jazyky. Je potrebné vedieť minimálne po anglicky, na úrovni expert. A ako sa dostať na pohovor? Pošlete životopis, vyplníte anglický test cez internet a potom už len čakáte, či sa vám ozvú. Je dôležité nevzdávať sa po prvom neúspechu, väčšinou sa to prvýkrát nepodarí. A samotný pracovný pohovor? Zvyčajne sa vás budú pýtať, či ste už boli v zahraničí sám, či si dokáže predstaviť, že žijete bez rodiny v štáte, kde ste nikdy neboli. Musíte byť veľmi prispôsobivý. To, že idete na pohovor na Slovensku, neznamená, že budete žiť v Bratislave a lietať si do sveta. Letecká spoločnosť svojim zamestnancom určí "base", teda základňu, kde budú žiť a odkiaľ budú lietať. Ak vás vyberú, gratulujeme, no musíte ešte absolvovať kurz. Trvá približne šesť až osem týždňov. Ešte pred začatím treba dodať potvrdenie od špecializovaného lekára - ak má niekto problém so zrakom, príliš citlivé uši na zmenu tlaku alebo napríklad kardiologické problémy, prehliadkou by neprešiel. Na kurze sa dozviete úplne všetko, čo v praxi k práci potrebujete. Učili by ste sa, ako sa volajú jednotlivé veci v lietadle, na čo slúžia a ako ich používať. Taktiež sa naučíte, čo robiť v krízových situáciách, ak je potrebné pristátie na vode alebo požiar na palube. Súčasťou je aj kurz prvej pomoci.

Dnes bežné, vtedy nemysliteľné: Galéria fotiek (3) Zdroj: Getty Images

Pokiaľ ide o kritériá, niektoré svetové letecké spoločnosti majú na vzhľad naozaj prísne nároky. Majú niečo ako predlohu, ako by ste ako letuška mali vyzerať. A veková hranica pre túto prácu? Väčšinou túto prácu robia skôr mladší ľudia, zhruba do 45 rokov. Najstaršia letuška na svete má 82 rokov a do dôchodku sa stále ešte nechystá. Letuškou je už viac ako 60 rokov.

Ako vyzerá deň letušky/stewarda?

Na letisku treba byť 45 minút pred letom na takzvaných brífingoch, kde sa preberá, koľko je pasažierov, či na palube budú malé deti alebo napríklad ľudia s handicapom, pretože tí si vyžadujú špeciálnu starostlivosť a majú na palubu prednostný vstup. Tiež sa rieši, aké je počasie a či možno očakávať turbulencie. Než začnú nastupovať pasažieri, treba skontrolovať celú palubu, či nechýbajú hasiace prístroje, kyslíkové masky alebo záchranné vesty. Potom už stačí pomôcť ľuďom so všetkým, čo potrebujú.

Aké benefity majú v práci letušky/stewardi?

- plat sa skladá z fixnej a variabilnej zložky, ktorá závisí od počtu letových hodín

- čistý plat od 1 200 € mesačne + provízia z predaja na palube

- u niektorých spoločností je ročný bonus v hodnote až 1 800 € na základe dochádzky a výkonnosti

- letenky za zvýhodnené ceny poskytujú počas voľna možnosť spoznávať nové miesta a iné kultúry

- možnosť rýchleho kariérneho postupu (v závislosti od pracovného výkonu)

Viac o téme: Práca Letuška Steward
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: refresher, flymag, technet, prozeny; Text: kch; Foto: gettyimages

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy