Psychológovia radia: Týchto 13 trikov sa naučte, pomôžu vám na pracovnom pohovore
Okrem poctivej a dôslednej prípravy na pohovor sa oplatí mať v rukáve aj zopár psychologických trikov, ktoré môžu zvýšiť vaše šance na úspech. Pozrite si zoznam nasledujúcich rád, ktoré môžete využiť vo váš prospech, poznáte niektoré z nich? Ak nie, osvojte si ich a skúste ich aplikovať na najbližšom pohovore.
- Dohodnite si pohovor na 10:30 v utorok
Ukazuje sa totiž, že tento čas a dátum sú pre uchádzačov o prácu najvýhodnejšie. Personalista je už totiž v pracovnom tempe (rozbeh po víkende má za sebou), je relatívne bez stresov (ráno po príchode do práce stihol vybaviť svoju agendu) a má čas venovať sa vám naplno. Skoré ranné termíny alebo termíny v závere pracovného dňa (či dokonca týždňa) nie sú vhodné, ráno sa personalista zaoberá tým, čo všetko musí splniť a v závere dňa či týždňa je unavený a tiež rozmýšľa nad povinnosťami doma. - Vyberte si správnu farbu oblečenia
To, čo chcete o sebe vyjadriť, sa dá povedať aj farbou oblečenia, nielen tým, čo na pohovore poviete. Pozrite sa, čo jednotlivé farby naznačujú:
modrá: tímový hráč
čierna: človek, ktorý je rád vo vedení
sivá: logický, analytický typ človeka
biela: dobré organizačné zručnosti
hnedá: spoľahlivá osoba
červená: silný človek
oranžová: najhoršia farba na pohovor, signalizuje neprofesionalitu - Svoje odpovede prispôsobte veku personalistu
Generačný rozdiel hrá svoju rolu aj na pohovore. To, čo ocení mladý HR manažér, nemusí úplne zapasovať staršiemu recruiterovi. Pozrite sa, ako odpovedať podľa veku personalistu:
Personalista vo veku 20 - 30 rokov: Prineste so sebou ukážky vašej práce a zdôraznite vašu schopnosť multitaskingu
Personalista vo veku 30 – 50 rokov: Zdôraznite svoju kreativitu a spomeňte aj to, ako vyvážený osobný a pracovný život prispieva k vášmu úspechu
Personalista nad 50 rokov: Ukážte, že viete tvrdo pracovať a pochváľte sa tým, čo ste dosiahli. Takisto je dobré spomenúť vašu lojalitu v predchádzajúcich zamestnaniach - Držte ruky dlaňami nahor alebo z dlaní vytvorte striešku
Ukážete tým otvorenosť, úprimnosť, strieška vytvorená z prstov zas naznačuje sebavedomie. - Nájdite si niečo spoločné s personalistom
Vedeli ste, že máme radi ľudí, ktorí zdieľajú rovnaké postoje ako my? Využite to vo váš prospech aj na pohovore – skúste si nájsť niečo spoločne s personalistom a hneď máte tému na nezáväznú konverzáciu. - Zrkadlite reč tela personalistu
Využite fenomén opakovania – ľudia si totiž skôr obľúbia tých ľudí, ktorí preukazujú podobnú reč tela. Malo by to vyzerať, ako keby ste tancovali s osobou oproti vám. Rovnaké gestá, poloha hlavy či poloha, v ktorej sedíte, bude hovoriť, že vás naozaj zaujíma to, čo personalista hovorí. Tým si zabezpečíte dôležité plusové body. - Nenápadne pochváľte personalistu a firmu
Nerobte to ale okato a nápadne, inak budete pôsobiť vtieravo. - Ukážte sebavedomie a pokoru zároveň
Dá sa to napríklad tým, že pochválite konkrétny projekt firmy (pokora, uznanie) a spomeniete, že vám to pripomína vašu prácu na podobnom projekte (sebavedomie). - Buďte úprimný pri svojich slabostiach
Nemusíte tvrdiť, že ste perfekcionista alebo príliš veľa pracujete, ukazuje sa totiž, že je lepšie, ak jednoducho priznáte svoje slabosti. Môžete napríklad povedať, že nie vždy máte vo veciach dokonalý poriadok. - Pracujte s hlasom
Pretože nie je nič nudnejšie ako monotónny hlas. Aby ste zaujali a pôsobili pútavo, pracujte pri rozhovore s hlasom. Zdôraznite to, čo sa vám podarilo dosiahnuť, upriamte personalistovu pozornosť na to, čo chcete, aby si o vás zapamätal. Intonácia dokáže zázraky. - Nadviažte očný kontakt pri prvom stretnutí s personalistom
Ukážete tým, že vám nechýba sebavedomie a ste otvorený človek. To, že sa oplatí pri prvom stretnutí pozerať priamo do očí, vám potvrdí aj štúdia, v ktorej respondenti mali na videách ohodnotiť neznámych ľudí, ktorí sa rozprávajú po prvýkrát. Následne mali hodnotiť, ako inteligentné boli jednotlivé osoby. Ukázalo sa, že tí, ktorí pri stretnutí pozerali druhému do očí a udržiavali očný kontakt pri rozhovore, boli považovaní za inteligentnejších než tí, ktorí klopili zrak, prípadne sa vyhýbali očnému kontaktu. - Neusmievajte sa príliš
Ak to totiž budete s úsmevom preháňať, môžete pochovať svoje šance na úspech. K výbave profesionála patrí len jemný úsmev, nie konštantný úsmev od ucha k uchu. - Nepodceňujte rozhovor pred pohovorom
Výskumy ukazujú, že aj nezáväzný rozhovor s personalistom ešte pred začatím pohovoru môže výrazne ovplyvniť to názor personalistu na vás. Buďte preto už (ideálne ešte pred vstupom do budovy firmy) dobre naladený, príjemný a priateľský.
{{ poll.title }}
{{ poll.image_description }} (Zdroj: {{ poll.image_resource }})
{{ poll.title }}
{{ poll.thanks }}
{{ question.text }}
{{ answer.text }}
{{ poll.type == 'percent' ? Number(answer.percent).toFixed(2) + '%' : answer.votes }}
{{ question.text }}
Hlasovalo: {{questions[0].votes}}
{{ poll.title }}
{{ poll.image_description }} (Zdroj: {{ poll.image_resource }})
{{ qIndex+1 }}/{{ questions.length }}
{{ question.text }}
Môžete označiť viacero odpovedí.
{{ question.context }}
{{ profiles[profileEvalueated.index].name }}
Zhoda: {{ profileEvalueated.weightPercentage }}%
{{ profiles[profileEvalueated.index].image_description }} (Zdroj: {{ profiles[profileEvalueated.index].image_resource }})
×
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Zdroj: businessinsider.com; Text: es; Foto: thinkstockphotos.com