Chcete prácu, ktorá má zmysel? Toto by sa vám mohlo páčiť

Ilustračné fotoIlustračné foto

Chceš mať zmysluplnú prácu? Riešiť najväčší problém akému Slovensko v súčasnosti čelí? Osobnostne rásť a rozvíjať svoje zručnosti? Toto všetko v sebe spája Teach for Slovakia - najintenzívnejší program osobnostného a profesionálneho rozvoja na Slovensku. Aktuálne je spustené prihlasovanie do ročníka 2019.

„Nemakala som popri škole len na to, aby som bola manažérkou vo firme,“ hovorí Veronika Machová. Študovala na Ekonomickej univerzite a popri škole viedla bratislavskú pobočku organizácie AIESEC. V septembri jej k účasti v Teach for Slovakia gratuloval prezident slovenskej republiky.
 
Program spája ľudí, ktorí už nechcú čakať na zmenu a cítia potrebu k nej aktívne prispieť. Získajú tu podporu pre osobnostný rast a rozvoj svojich líderských zručností. Zároveň účastníci a absolventi vytvárajú silnú komunitu, kde spolupracujú na dôležitých projektoch a prinášajú potrebné zmeny.
 
Ako najzávažnejší problém identifikuje Teach for Slovakia nekvalitný vzdelávací systém, ktorý máme na Slovensku. Jeho dôsledky sú enormné a preto sa snaží mladých ľudí zapojiť práve do tejto oblasti.
 

Ako?

Účastníci Teach for Slovakia počas dvoch rokov okúsia realitu slovenského školstva. V roli učiteľa vedú svoju triedu a komunitu, prinášajú nové inšpirácie a riešenia. Zároveň sú denne svedkami systémových chýb, ktorým ľudia vo vzdelávaní čelia.
 
Nie sú v tom však sami. Program tréningov, ktorý obsahuje viac ako 240 hodín školení, im pomáha zorientovať sa napríklad v riešení problémov, vedení tímov, asertívnej komunikácii. Počas dvoch rokov ich sprevádza aj osobný mentor. Radí im v pedagogických otázkach ale aj pri formovaní osobnej vízie.
 
Na jednej strane preto môžu mať účastníci denne pozitívny dopad na konkrétne životy a meniť systém. Na druhej strane získavajú neoceniteľné zručnosti, ktoré sa bez autentickej skúsenosti naučiť nedajú. V ďalšej kariére ich mnohonásobne zúročia. Cieľom programu nie sú len samotné dva roky. Ale to, aby ľudia, ktorí si týmito dvoma rokmi prešli, niesli svoje skúsenosti ďalej a menili systém k lepšiemu. 
 
„Do Teach for Slovakia som sa prihlásil, lebo som videl ako funguje školstvo v iných krajinách a chcel som prispieť k tomu, aby aj to naše raz mohlo ísť príkladom svetu,“ hovorí Peter Šinály, ktorý študoval politické vedy vo Viedni.

 

Rozhodni o svojej kariére

Teach for Slovakia otvoril prvý ročník v roku 2014. Postupne sa do programu zapojilo už takmer 70 mladých ľudí. Zvládli náročné výberové konanie, ktorým prejde približne jeden z 20 uchádzačov. 
 
„Výberový deň bol náročný, avšak v dobrom slova zmysle, pretože treba prekonávať samého seba. Tiež som stretol veľa zaujímavých ľudí,“ hodnotí uchádzač Peter.
 
Súčasťou účastníckeho programu je aj odborná letná stáž, kde je z čoho vyberať - štátna správa, súkromný sektor či zahraničné partnerské organizácie. „Účastníci majú možnosť nadizajnovať si ju sami, podľa toho, čo ich zaujíma, a kde chcú ďalej pôsobiť. V prípade našich partnerov sprostredkujeme prvý kontakt a pomôžeme tak účastníkovi dostať sa na miesto, ktoré ho zaujalo,“ hovorí Mária Leitnerová, koordinátorka letných stáží.
 
Po úspešnom ukončení dvojročného programu sa účastníci stávajú ambasádormi. Viacerí pokračujú v spolupráci s organizáciami a firmami aj po stáži. Lucia Ivicová dnes už druhý rok pracuje na Ministerstve školstva ako poradkyňa štátneho tajomníka. Ondrej Mikuláš, ktorý si svoj ambasádorský diplom prevzal len tento september, už pracuje na projekte INformatika s organizáciou Indícia. Cieľom projektu je implementovať na školách nové pedagogické postupy v oblasti algoritmizácie a riešenia problémov.

 

Prečo?

Trom z desiatich tínedžerov na Slovensku hrozí úžera, choroby, manipulácia, chudoba a vyššie riziko kriminality. Toto je skutočný obraz výsledkov PISA 2015, ktoré ukázali, že 32% mladých na Slovensku je v rizikovej skupine čitateľskej gramotnosti. Dnes vzorka týchto 15-ročných ľudí dospieva do veku, keď môžu voliť.
 
Aj v ďalších merateľoch výrazne zaostávame. Nedokážeme dostať ľudí z chudoby. Na Slovensku sa len 4 zo 100 mladých z chudobných rodín dostanú na vysokú školu, priemer krajín OECD je 23%.
 
Kvalita vzdelania ovplyvňuje investorov pri výbere lokality, kde naštartujú nový biznis. Slovensko v hodnotení ľudského kapitálu, ktorý berie do úvahy najmä úroveň a systém vzdelávania, dosahuje podľa KPMG výrazne podpriemerné skóre.
 
Vzdelanie má dopad aj na verejné zdroje. Peniaze využité na vzdelanie muža do konca strednej školy sú štyrikrát menšie ako verejné výdavky naňho, keď školu nedokončí. V prípade žien je to 2,5 násobok. Na Slovensku ide pritom do vzdelávania o pätinu menej zdrojov z HDP ako je priemer v krajinách EÚ.
Viac o téme: Teach for slovakia prihláška
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: Teach for Slovakia

Súvisiace články

Staršie správy
Staršie správy