Nesadnite na lep zlému zamestnávateľovi: Do tejto firmy nikdy nenastúpte

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstockphotos.com

Viacerí uchádzači nedávno prezradili pracovnému portálu Kariera.sk, s čím sa stretli pri hľadaní práce. Na pohovore vystupoval zamestnávateľ príjemne, prívetivo, čo na uchádzačov zapôsobilo a rozhodli sa do danej firmy nastúpiť. Po nástupe však zistili, že situácia je na pracovisku úplne iná – otočila sa o 180 stupňov. Ako sa nedať oklamať? Rozhodli sme sa spísať dobré rady, na čo si dať pozor, keď si hľadáte prácu a zvažujete, či danú prácu prijať. Inšpirujte sa užitočnými tipmi priamo od personalistov.

Firmy môžu mať problém s častou fluktuáciou zamestnancov: ľudia prichádzajú a odchádzajú, pretože nie sú spokojní s podmienkami na pracovisku. Zamestnávatelia sa tak musia uchýliť k zavádzaniu, prípadne neprezradeniu úplnej pravdy, aby presvedčili a získali nových zamestnancov. Nemusíte sa však báť, že sa to stane aj vám. Dá sa zistiť a odhaliť, či je zamestnávateľ naozaj taký, ako sa prezentuje na pohovore.


Prečítajte si tiež: Kde zarobíte viac ako 1 000 eur? Tieto miesta sú voľné, stačí poslať životopis


Personalisti radia, aby ste už pri príprave na pohovor nevynechali overenie zamestnávateľa. „Zistenie si čo najviac informácií o spoločnosti, kde sa uchádzame o zamestnanie, patrí do prípravy na samotné stretnutie,“ hovorí Júlia Jurčíková, riaditeľka odboru ľudských zdrojov v Poštovej banke. Nezostaňte len pri tom, že si naštudujete informácie o konkrétnej spoločnosti, aby ste vedeli odpovedať na otázku „Čo o nás viete?“ Skúste využiť všetky dostupné prostriedky, ktoré vám prezradia, ako to v danej firme naozaj vyzerá. „Samozrejme, nikde nie je napísané , že po príprave viete so 100 % istotou povedať, že sa nemôže nič stať. Takto však viete eliminovať niektoré domnienky alebo mylné predstavy,“ vysvetľuje Jurčíková.

Ako si overiť zamestnávateľa?

„Možností je dostatok,“ hovorí Jurčíková. „Od referencií, cez samotnú komunikáciu spoločnosti s uchádzačom, jej web stránky, sociálne siete, prípadne existujú rôzne portály na hodnotenie firiem. Môžete si tiež pozrieť blogy či články samotného manažéra, ako sa prejavuje, kde sa angažuje a či vôbec.” Podľa Jurčíkovej je tiež dôležité venovať pozornosť samotnému výberovému procesu: ako sa k vám správajú, ako s vami komunikujú, ako vystupuje manažér počas pohovoru. “Všímajte si, či je zainteresovaný, pýta sa, ako sa správa ku svojmu kolegovi, ak sú na výberovom konaní viacerí.”

„Určite odporúčam využiť všetky zdroje na zistenie informácií – internet, stretnúť sa so známymi, ktorí vo firme pracujú,“ pripája sa k radám Peter Lazový, HR Consultant z personálno-poradenskej spoločnosti DRILL B.S. Odborník tiež odporúča dlhšie sledovať, aké pozície firma obsadzuje, pretože vďaka tomu získate lepšie informácie o fluktuácii vo firme či na danej pozícii, na ktorú sa hlásite. Vymenúva však aj ďalšie spôsoby: „Ak ste na sociálnych sieťach v kontakte s osobou, ktorá vo firme pracuje, zvážte, či ju nepozvať na kávu. Využite tiež poradenstvo v dobrej personálnej agentúre,“ radí.


Prečítajte si tiež: 6 otázok, ktorými personalistom vyrazíte dych: Na pohovore sa určite spýtajte toto


Jurčíková odporúča byť aktívnym v overovaní si zamestnávateľa aj na samotnom pohovore: „Veľmi dobrým nástrojom sú konkrétne otázky na náplň práce. Pýtajte sa na tím a jeho fungovanie, manažéra, spoločnosť, smerovanie, kultúru a na očakávané správanie či výkon.“

4 kroky, ako si overiť zamestnávateľa

  1. Využite všetky dostupné zdroje: internet, blogy, referencie, spýtajte sa známych, ktorí firmu poznajú
  2. Na pohovore sa spýtajte konkrétne na náplň práce, vzťahy vo firme, zistite si aj, ako je to s fluktuáciou zamestnancov
  3. Sledujte, ako prebieha pohovor – ako k vám pristupujú a aké sú vzťahy medzi zamestnancami firmy, s ktorými sa vo firme stretnete
  4. „Ak je to vhodné, požiadajte o pár minútovú exkurziu po firme, zoznámte sa s potenciálnymi kolegami, prezrite si pracovné miesto,“ radí Lazový. „Niektoré firmy dokonca poskytujú takzvaný job shadowing. To znamená, že pár hodín máte možnosť pozorovať zamestnanca na podobnej pozícii, alebo tím, v ktorom by ste mali pracovať,“ prezrádza.

Varovné signály, že ide o zlého zamestnávateľa

Personalisti tiež upozorňujú, aby ste si dali pozor na niektoré signály, ktoré môžu naznačiť, že s danou spoločnosťou to nie je úplne v poriadku. Kedy by ste mali spozornieť?

„Ak firma priveľmi naťahuje náborový proces (od zaslania vášho CV po finálne kolo prebehlo viac ako 3 mesiace), môže to napovedať o pomalých procesoch vo firme, nejasnej štruktúre, alebo aj to, že firma nie je o vás presvedčená,“ vysvetľuje Lazový. Radí tiež dať si pozor na firmu, ktorá je už niekoľko rokov v strate.


Prečítajte si tiež: Ponuka práce pre špecialistov: Zmeňte prácu, tu vám zaplatia viac ako 2 000 eur


Jurčíková radí, aby uchádzač zbystril pozornosť, ak narazí na negatívne reakcie na internete, ale aj vtedy, ak personalista na pohovore ponúka vágne, nekonkrétne odpovede, je neochotný hovoriť o rozvoji, benefitoch či platových podmienkach. „A samozrejme je tu intuícia, ktorú často  človek potláča racionálnymi argumentmi. Ak sa vám ale na začiatku niečo nepozdáva, väčšinou sa to časom prejaví,“ objasňuje. 

Aj vy máte právo vyberať si

Ak si teda nie ste niečím v danej spoločnosti istý alebo máte pochybnosti, urobte všetko preto, aby ste zistili, či ide o správnu predtuchu alebo len prehnané obavy. „Nezabudnite, že aj vy ste pre firmu dôležitý, predávate seba, firma by teda mala byť ochotná venovať vám čas,“ hovorí Lazový. Na druhej strane - skúšobná doba je ideálny čas na to, aby ste zistili, či je dané zamestnanie pre vás to pravé. Ak nie, nestrácajte čas na nesprávnom mieste, ale hľadajte si to, kde budete spokojný.

Viac o téme: Na Pohovor Firma Klamár Zamestnávateľ Zlý Klamstvo Odhaliť Dobrá Pohovory Pohovore
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: es; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy