Prvý dojem nie je mýtus: Zistite, ako zabodovať už v prvých sekundách

Prvý dojem je kľúčom k tomu, ako vnímame svet a ako svet vníma nás. Možno si ani neuvedomujeme, ako veľmi nás práve prvý dojem ovplyvňuje: vo vzťahoch, zamestnaniach, pri naberaní skúseností, ale napríklad aj pri nakupovaní či zábave. Veď všetko hodnotíme na základe prvého dojmu. Mnohí sa snažia nesúdiť knihu podľa obalu, je to ale naozaj ťažké. Dá sa to vôbec?

 

 

 

 

Dizajnér, spisovateľ a autor knihy Prvý dojem, Chip Kidd, však tvrdí, že nie je dôležité, že hodnotíme. Podstatné je, ako hodnotíme. Je totiž rozdiel v tom, ako ľudia pristupujú k posudzovaniu vecí. Môžu byť nadradení, povýšeneckí, ale aj empatickí a zhovievaví. Zamysleli ste sa niekedy, akí ste pri hodnotení vy?

Vnímajte veci inak

Autor vo svojej knihe prináša niekoľko desiatok príkladov bežných predmetov v našich životoch, ktoré každodenne používame. Nazerá na ne aj z dizajnérskeho hľadiska. S humorom opisuje, ako vnímame bankomaty, peniaze či daňové priznania, píše však aj o marketingových trikoch, ktoré sa snažia presvedčiť ľudí, že aj nezdravý produkt je vlastne zdravý a mali by si ho kúpiť. Chip Kidd radí čitateľom, aby sa skúsili na veci pozerať aj inak – učí, ako hodnotiť. Ľuďom s kreatívnymi povolaním zas odporúča, aby každú z týchto vecí vnímali napríklad aj ako inšpiráciu pre svoju prácu.

Ktoré dva aspekty sú spojené s vytváraním prvých dojmov?

Kidd tvrdí, že s prvým dojmom sú nerozlučiteľné dve veci: zrozumiteľnosť a záhadnosť. Nie je vám celkom jasné, ako tieto dve veci navzájom a v súvislosti s prvým dojmom súvisia? Vysvetlenie vás možno prekvapí.

Ak chcete, aby správa, ktorú vysielate do sveta, bola jasná hneď a okamžite, musíte sa vyjadrovať jasne. Zrozumiteľnosť je podľa autora kľúčová: to, ako komunikujete, ovplyvní to, ako vás príjemcovia budú vnímať, aký prvý dojem vytvoríte. Ako teda dosiahnuť dobrý prvý dojem? Je to jednoduché.

Zrozumiteľnosť je úprimnosť, priamosť, súdnosť, jednoduchosť, poctivosť, dokonalá čitateľnosť. Žiadne nezmysly.

Druhou dôležitou vecou je záhadnosť. Prekvapuje vás to? Veď záhadnosť je niečo, čo potrebuje každý človek. Pretože vďaka nej sa lepšie vyrovnávame s vecami, ktorým nerozumieme a hlavne: veríme. Kvôli záhadnosti sveta a života veríme v nás samotných, v našich priateľov, v systém, v ľudstvo ako také. Že hoci všetkému nerozumieme, veríme, že všetko bude dobré. Potrebujeme záhadnosť, pretože nám pomáha vyrovnať sa so životom.

„Mali by ste byť záhadní, ak chcete získať pozornosť ľudí a udržať si ju, keď chcete, aby vaše obecenstvo trochu premýšľalo – proste keď máte čo skrývať."

Zdajú sa aj vám tieto dve veci úplne odlišné, stojace na opačných koncoch? V živote je to ale tak, že sa často miešajú, vymieňajú, niekedy prevažuje jedna, inokedy druhá.

Prvý dojem nie je Galéria fotiek (2)

Chceli by ste sa dozvedieť o prvom dojme ešte viac? Prečítajte si celú knihu Prvý dojem od autora Chipa Kidda. Práve teraz ju môžu piati z vás vyhrať, stačí sa zapojiť do našej súťaže. Pravidlá súťaže a všetky potrebné informácie nájdete na našom Facebooku. 

Viac o téme: Pracovný Inšpirácia Pohovor Úspech Prvý Motivácia Dojem Pohovore Uspieť Pracovnom Zabodovať
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: es; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy