Ako by si hľadali prácu profesionáli? Odkukajte užitočné tipy od personalistov

Personalisti a HR manažéri sa často v mnohých článkoch delia o rady a tipy, ako uspieť na pohovoroch a získať vysnívanú prácu. Čo by však urobili, ak by sa zrazu ocitli bez práce oni? Ako by si hľadali nový džob? Pozrite sa, ako by si s touto situáciou poradili odborníci na ľudské zdroje.

 

 

 

 

  1. Zistite, čo chcete robiť
    „Ak by som bol nútený hľadať si novú pozíciu,“
    zamýšľa sa Peter Lazový, HR Consultant z personálno-poradenskej spoločnosti DRILL B.S.., „v prvom rade by som sa zamyslel, o aké pozície sa budem zaujímať - čo ma baví, v akej firme a v akom segmente trhu by som chcel/nechcel pracovať.“ Rovnaký postup by zvolil aj Ľubomír Dranga z personálno-poradenskej spoločnosti Appel Counselling: „Je dôležité premyslieť si, čo ďalej, v akej oblasti chcem pôsobiť, čo viem a čo chcem robiť, aký typ práce ma baví. Aby to človek zistil, nestačí na to 10 minút, je to rozmýšľanie na dlhšie,“ vysvetľuje.
  2. Pri hľadaní práce oslovte aj svojich známych
    Ak by bol Andrej Kulaviak, HR špecialista zo spoločnosti Kaufland, bez práce, určite by sa obrátil aj na svojich známych.  „Skôr, ako by som začal reagovať na dostupné pozície na pracovných portáloch, urobil by som si zoznam známych, ktorých by som oslovil – tí by ma totiž mohli odporučiť na pracovnú pozíciu, nakoľko odporúčanie môže zvýšiť šancu na úspech pri hľadaní zamestnania.“
    Lazový súhlasí: „Ešte stále platí, že cez známosti sa hľadá práca najlepšie. Známy vás môže odporučiť na konkrétnu pozíciu, prípadne vám dať vedieť o voľnom mieste ešte pred oficiálnou inzerciou,“ objasňuje.
  3. Bez dobrého životopisu nemáte šancu
    Personalisti zdôrazňujú, že pri hľadaní práce by veľkú pozornosť venovali svojmu životopisu. „Použil by som originálnu, vlastnú šablónu, taktiež by som si dal pozor na chyby a pre istotu ho dal skontrolovať inej osobe,“ opisuje Lazový. Kulaviak by si zas dal záležať na tom, aby mal jeho životopis prehľadnú formu. „Okrem hierarchicky zoradených pracovných pozícií by som spomenul aj všetky úspechy, zručnosti, certifikáty, v podstate všetko, čím by som sa chcel svojmu budúcemu zamestnávateľovi pochváliť,“ dodáva.
    Dranga súhlasí a prezrádza, že on by vo svojom životopise nezabudol „aktualizovať dátum, predchádzajúce zamestnania, taktiež by som si doň doplnil prípadné referencie.“
  4. Skontrolujte si,  ako máte zabezpečené súkromie na sociálnych sieťach
    Kulaviak by pri hľadaní práce nezanedbal ani svoje sociálne siete. „Skontroloval by som si, čo všetko sa o mne môžu ľudia dozvedieť zo sociálnych sietí – z profilu na Facebooku, fotografií na Instagrame, statusoch na Twitteri, či z histórii videí na Youtube. V prípade príspevkov, ktoré by mohli byť považované za nevhodné, by som zvážil ich zverejnenie, prípadne by som profily upravil tak, aby neboli dostupné pre neznámych ľudí,“ vysvetľuje. Inú stratégiu by ale zvolil pri sieti LinkedIn: „Aktualizovaný profil na LinkedIne - najväčšej sociálnej sieti profesionálov, doplnený o referencie od bývalých zamestnávateľov, obchodných partnerov a kolegov, by som sa snažil dať do povedomia čo najviac ľuďom. Hlavne z prostredia, v ktorom by som si hľadal prácu,“ vysvetľuje.
  5. Reagujte iba na ponuky, ktorých kritériá spĺňate
    „Pri reagovaní na inzerát by som bol detailistom,“ hovorí Lazový. „Najprv by som si dobre preštudoval samotnú ponuku – či naozaj vyhovujem kritériám, popisu práce, taktiež by som sa oboznámil s danou firmou,“ objasňuje. Odborníci by až po dôkladnom preskúmaní, či sú vhodnými adeptmi na dané pracovné miesto, zaslali svoj životopis. "Najmä v agentúrach, ktoré majú veľa inzerátov, by som si mohol reagovaním na akékoľvek pozície pokaziť meno,“ objasňuje Lazový.   
  6. Majte prehľad v ponukách, na ktoré ste reagovali
    Uchádzačom sa často stáva, že pri reagovaní na viacero pracovných ponúk strácajú prehľad. Tomu by sa Lazový pri hľadaní práce určite vyhol. Ako? „Pri reakcii na ponuku by som si ponuku zaevidoval – vytlačil alebo uložil. Musím mať predstavu, kam som CV posielal a aká to bola pozícia.  Nie je nič horšie, ako bezhlavé reagovanie na pozície, ktoré si potom nepamätám,“ vysvetľuje.
    Kulaviak sa pripája a tvrdí, že pri reakcii na ponuku by si dal pozor aj na to, aby nezabudol pripojiť všetky požadované prílohy. „Ak by som reagoval na pozície cez pracovné portály, skontroloval by som si, či som pripojil všetky dokumenty, ktoré odo mňa potenciálny zamestnávateľ požaduje: či už by šlo o životopis v cudzom jazyku, motivačný list či vypracovanie prezentácie.“
  7. Na pohovor sa dobre pripravte
    Zaujíma vás, ako by vyzerala príprava na pohovor samotných personalistov? „Na pohovor by som prišiel presne,“ hovorí Lazový. „V prípade neznámeho miesta by som si prešiel lokalitu deň vopred alebo si nechal dostatok času na nájdenie adresy,“ zdôrazňuje. Ak by si hľadal prácu popri zamestnaní, nechal by si tiež voľnú dovolenku: „Je totiž možné, že HR manažér sa so mnou nebude ochotné stretnúť o 18.00 hodine, ale v pracovnom čase.  Tým, že budem ochotný sa prispôsobiť, ukážem svoju motiváciu,“ odôvodňuje.

    A ako si personalisti predstavujú samotný priebeh pohovoru? Vidia ho v dokonalej príprave: „Snažil by som sa zapamätať všetky dátumy v mojom životopise, pripomenul by som si, akú náplň práce som mal pred dvoma rokmi. Bol by som pripravený aj na nečakané otázky – firmu môže zaujímať, aké úspechy som dosiahol, môžu sa však tiež spýtať, či a ako som prispel k zlepšeniam mimo mojej náplne práce,“ opisuje Lazový.  

    Myslíte si, že by odborníci na ľudské zdroje považovali odchod z pohovoru za vybavenú vec? Ani omylom. Nechceli by zostať v očakávaní a napätí, ako to s nimi vlastne dopadlo: „Ak by sa mi po pohovore z danej spoločnosti neozvali, zavolal by som ja im,“ uzatvára sériu rád Dranga.
Viac o téme: Práca Zamestnanie Pohovor List Životopis Nájsť Hľadať Ako Pohovory Personalista Hľadám Prácu Motivačný Pohovore
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text es; Foto: Thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy