Pri konfliktoch, či už s partnerom, kolegom alebo rodinou, sa často snažíme nájsť „nepopierateľné fakty“, ktoré by druhú stranu presvedčili. Predpokladáme, že ak predložíme dostatok dôkazov, druhá osoba jednoducho uzná náš názor.
No podľa psychológov je tento prístup veľkou chybou. „Myslíme si, že fakty sú silné a dokážu presvedčiť druhých, ale to tak vždy nefunguje,“ hovorí Kurt Gray, profesor sociálnej psychológie. Mnoho ľudí aj napriek faktom naďalej verí vlastnej interpretácii situácie, najmä keď žijú vo vlastných „bublinách informácií“.
Prečo fakty často nefungujú?
Podľa výskumu z roku 2018 fakty nezaručujú zmenu názoru. Keď predložíte argumenty, môžete často počuť odpovede ako: „Tieto fakty nie sú pravdivé“ alebo „To je vymyslené.“ Ľudia majú tendenciu odmietať informácie, ktoré sú v rozpore s ich vlastnými presvedčeniami, najmä ak pochádzajú z odlišných informačných zdrojov.
Ako teda presvedčiť niekoho, kto s vami nesúhlasí? Prvým krokom je pochopenie jeho pohľadu.
„Každý z nás sa snaží chrániť seba, svoju rodinu či hodnoty, ktorým verí,“ vysvetľuje Gray. Rozdiel spočíva v tom, že sa sústreďujeme na rôzne riziká a hrozby.
Spojte sa s druhým človekom
Aby ste prekonali rozdiely v názoroch, musíte prejaviť skutočný záujem o obavy a motivácie druhej osoby. „Často nejde o konverzáciu, ale o súťaž v tom, kto má pravdu. To nikam nevedie,“ upozorňuje Gray.
Tu sú tri kroky, ktoré vám pomôžu viesť konštruktívnu diskusiu:
-
Snažte sa pochopiť ich motiváciu: Kladením otázok ukážte, že máte úprimný záujem o to, ako druhá strana dospela k svojmu názoru.
-
Potvrďte ich motiváciu: Aj keď s ich pohľadom nesúhlasíte, dajte najavo, že rozumiete ich perspektíve. Napríklad môžete povedať: „Chápem, prečo to tak vnímaš.“
-
Zdieľajte osobné skúsenosti: Namiesto zahltenia faktami sa otvorte a vysvetlite, prečo máte iný názor. Povedzte osobný príbeh, ktorý ilustruje vaše stanovisko.
„Keď niekomu ukážete, že ho vnímate ako človeka a nie ako protivníka, môže to výrazne zlepšiť komunikáciu,“ hovorí Gray.
Nepokúšajte sa „vyhrať“ diskusiu
Najväčšou chybou, ktorú môžete urobiť, je vstúpiť do rozhovoru s cieľom zvíťaziť. „Ak sa snažíte diskusiu vyhrať, prehrali ste už na začiatku,“ varuje Gray. Ľudia zriedka priznajú, že sa mýlia, najmä ak ide o morálne a hodnotové otázky.
Namiesto toho sa zamerajte na pochopenie druhej strany. Ak obaja účastníci rozhovoru odídu s pocitom, že boli vypočutí a rešpektovaní, je to úspech.
Presvedčiť niekoho, kto má iný názor, je často náročné. Fakty samé o sebe nestačia – dôležitejšie je pochopiť motivácie druhej osoby a nadviazať s ňou ľudské spojenie. Otvorený prístup a ochota načúvať môžu priniesť lepšie výsledky ako akýkoľvek nepriestrelný argument.