Digitálny detox – preč od obrazovky: Tipy na jednoduché skrátenie času stráveného pred displejom

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Rýchlo odpovedať na správu pred spaním? Kontrolujete si medzitým mobil, aby vám nič neušlo? Ak vám to znie povedome, digitálny detox vám môže pomôcť skrátiť čas strávený pred displejom. Zozbierali sme niekoľko tipov, ktoré vám s tým pomôžu.

Čo je digitálny detox?

V doslovnom preklade digital detox znamená „digitálna detoxikácia“, teda prestávka od digitálnych médií s cieľom nájsť si cestu späť k vedomému používaniu mobilných telefónov, notebookov a podobne. Digitálny detox je momentálne v móde, dokonca existujú tábory a školenia na spomalenie a relax „odstránením obrazovky“. Cieľom nie je z dlhodobého hľadiska sa úplne bez nej zaobísť, ale vrátiť sa k vedomému používaniu v rozumnej miere.

Dôvody pre digitálny detox

Cítite stres a máte pocit, že musíte byť neustále k dispozícii? Stres v práci a intenzívne používanie smartfónu môžu spolu súvisieť: Časté používanie mobilného telefónu nielen prerušuje úlohy a činnosti, ale neustále vám pripomína, čo všetko je ešte potrebné urobiť – začarovaný kruh, ktorý znamená, že už nič nerobíte a cítite sa viac a viac vystresovaný.

Nedarí sa vám oddeliť pracovný a súkromný život na home office, kontrolujete Facebook počas pracovnej doby alebo odpovedáte na emaily neskoro večer? Digitálny detox vám môže pomôcť opäť vedome vytýčiť hranice.

Cítite sa nesústredení, nemôžete sa zapojiť do diania tu a teraz a ste viac zaneprázdnení fotením krásnych miest, ako ich len vychutnávaním? Aj vtedy môže byť digitálny detox dobrý nápad.

Ako začať?

Na začiatok je dobré získať prehľad o tom, ako veľmi ktoré aplikácie a zariadenia skutočne využívate. Väčšina telefónov to zaznamená automaticky, stačí skontrolovať nastavenia. Existujú však aj špeciálne aplikácie, ktoré sledujú, koľko a kedy používate svoje zariadenie.

Dôležité pre začiatok: Nepodnikajte príliš veľa, začnite pomaly. Pretože ak od seba očakávate, že sa odteraz zaobídete bez smartfónu, budete to mať pravdepodobne náročnejšie ako upravenie malých voľných miest a časových limitov.

Tipy na digitálny detox v každodennej práci

Čo môže pomôcť v každodennej práci, aby ste sa nenechali rozptyľovať?

  • Prepnite svoj súkromný mobil do letového režimu: vypnite ho aspoň na hodinu, aby vás nerozptyľovali súkromné ​​správy. Alternatíva: schovajte ho do zásuvky stola.
  • Deaktivácia notifikácií: Akokoľvek sú praktické, tak aj odvádzajú pozornosť, pretože vám podvedome oznamujú, že sa vo vašom mobilnom telefóne alebo prehliadači deje niečo, čo by ste si rozhodne nemali nechať ujsť. Ich vypnutie aspoň na chvíľu pomáha udržať pozornosť.
  • Prestávka na obed bez smartfónu: Nejedzte pred displejom, neberte si so sebou na obed mobil. Až potom sa prestávka skutočne stane prestávkou.
  • E-maily používajte s mierou: Zamyslite sa nad tým, či je naozaj potrebné poslať správu, prípadne či je možné zaskočiť aj za kolegom alebo si vec vyjasniť telefonicky. Otázkou tiež je, či má zmysel písať trom a viacerým ľuďom – čím menšej skupine napíšete, tým je pravdepodobnejšie, že sa niekto skutočne bude cítiť oslovený a ozve sa.

Tipy na digitálny detox vo voľnom čase

Vytvorte zóny bez mobilných telefónov: Vyhoďte napríklad smartfón a televízor zo spálne, aby ste aspoň tu mohli poriadne vypnúť. Okrem bezmobilových izieb môžu pomôcť aj bezmobilové časy (napr. nepoužívať mobilný telefón medzi 22:00 a 7:00). Štúdie ukazujú, že ak prestanete pozerať televíziu alebo používať mobilný telefón bezprostredne pred spaním, výrazne to zlepšuje kvalitu spánku.

Používate svoj mobil ako budík, kalendár a podobne? Ak sa namiesto toho vrátite k používaniu skutočného budíka a papierového  kalendára, vytvoríte oveľa menej podnetov na kontrolu telefónu.

Ak máte dojem, že tieto nápady zachádzajú pre vás príliš ďaleko, skúste aspoň oddeliť svoje osobné a profesionálne kanály a vyčistite svoj telefón od aplikácií, ktoré už nepotrebujete. Trikom môže byť aj odstránenie aplikácií z platforiem sociálnych médií z mobilného telefónu – potom si ich môžete prezerať iba na počítači.

Digitálne detoxikačné tipy na víkend

Najmä cez víkendy platí: Na správy neodpovedajte ihneď. Mobil tiež vedome odložte nabok a nechajte ho doma, keď idete na krátke prechádzky. Ďalšou možnosťou je zmeniť usporiadanie zoznamu kontaktov tak, aby prešli iba preferované kontakty. Je ešte lepšie vziať si vedomý offline deň, t. j. naozaj jeden deň nepoužívať sociálne médiá a mobilné telefóny.

Digitálne detoxikačné tipy na dovolenku

Používajte oznámenia o neprítomnosti a berte ich vážne – preto medzitým nekontrolujte e-maily a neodpovedajte na naliehavé záležitosti. V prípade dôležitých projektov alebo stretnutí by ste mali v oznámení o neprítomnosti uviesť, kto je vaším náhradníkom, aby ste sa mohli s čistým svedomím odpútať. Nie vždy byť k dispozícii na dovolenke môže znamenať aj občasné prepnutie mobilu do letového režimu alebo nenosenie powerbanky všade so sebou.

Viac o téme: Mobilný telefón Detoxikácia Digitálne média
  • Autor: © Zoznam/rd
 
Staršie správy