Aj vy ste workoholik? Skúste sa otestovať

Ilustračné fotoIlustračné foto

Každý z nás má v živote fázy, keď má toho (príliš) veľa. Ale čo ak sa to stane trvalým a nadčasy vám začnú ovládať život? Prezradíme vám, ako spoznať workoholika, odkiaľ pochádza pracovná závislosť a čo s tým môžete robiť.

Definícia: čo je workoholik?

Workoholik je človek závislý od práce, prepracúva sa a definuje sa svojou prácou. V niektorých podnikových kultúrach sa to odmeňuje alebo sa dokonca očakáva, no z dlhodobého hľadiska môže príliš vysoké pracovné zaťaženie viesť k nedostatku spánku, úzkostným poruchám a depresiám až vyhoreniu.

Príčiny: Ako vzniká závislosť od práce?

Pracovná závislosť vo všeobecnosti kompenzuje niečo, čo inde chýba: Keď sa vyskytnú problémy v súkromnom živote, mnohí sa radi ponáhľajú do práce. Aj ľudia, ktorí v detstve zažili malé alebo žiadne uznanie, využívajú prácu, aby ho získali.

Z neurobiologického hľadiska uznanie a pochvala za vykonanú prácu aktivuje systém odmeňovania v mozgu. Pocit odmeny vyvoláva aj vaša spokojnosť s odškrtnutím ďalšej úlohy. Požadovaná „dávka“ je však stále vyššia a vyššia, čo znamená, že musíte robiť stále viac práce, aby ste opäť získali rovnaký pocit odmeny.

Test: si workoholik?

Len veľa pracovať alebo mať občas veľa práce nerobí workoholika! Ide skôr o to, že si niekto vytvorí problematický vzťah k práci a nevie na tom nič zmeniť, hoci je nespokojný a vystresovaný.

Nasledujúce znaky naznačujú, že by ste mohli byť workoholik:

  • Ste nepretržite k dispozícii.
  • Neustále premýšľate nad tým, ako môžete z času, ktorý máte k dispozícii, vyťažiť ešte viac.
  • Pracujete dlhšie, ako ste plánovali.
  • Keď ste sklamaní v osobnom živote alebo keď sa niečo pokazí, vrhnete sa do práce.
  • Nemáte radi prestávky.
  • Cítite stres, keď nemôžete pracovať.
  • Rozčuľuje vás, keď vám rodina a priatelia hovoria, že príliš tvrdo pracujete.
  • Často ste nespokojní s tým, čo ste dosiahli.

Čo môže robiť workoholik s workoholizmom?

Prvým krokom je uvedomiť si, že pracujete príliš tvrdo a že by sa na tom malo niečo zmeniť. Musíte sa zamyslieť nad tým, ako môžete spomaliť a dať viac priestoru iným oblastiam života ako je rodina, koníčky a voľný čas.

Pri samotnej práci je dôležité stanoviť si priority – čo je nevyhnutne potrebné urobiť, čo môže ešte počkať? Ide aj o to priateľsky povedať "nie" a nebrať na seba ďalšie úlohy a povinnosti. Uvedomte si tiež, že úspech nezávisí od nadčasov, ale od dlhodobo dobrých výkonov.

Ak máte dojem, že z pracovnej závislosti sami nenájdete cestu, mali by ste vyhľadať lekársku alebo psychologickú pomoc. Závislosť na zamestnaní ako taká nie je choroba, ktorá sa dá diagnostikovať a liečiť, ale môže viesť k chorobám a následkom, ako je nedostatok spánku, depresia, nepokoj a tie môže lekár liečiť.

Môj priateľ je workoholik: Čo môžem ako blízka osoba robiť?

Sami postihnutí si často neuvedomujú, že majú problém a na otázku, či sa ich to týka, reagujú podráždene. Napriek tomu by ste sa mali pokúsiť nájsť s postihnutým otvorený rozhovor a ponúknuť mu pomoc. Skúste dotyčnému ukázať, o čo v osobnom živote prichádza, aké plány zrušil atď.

Požiadajte o pomoc ostatných, ktorí vás môžu v takomto rozhovore podporiť. Keďže závislosť od práce môže byť pre príbuzných tiež veľmi zaťažujúca, môže byť tiež potrebné, aby ste vy sami získali psychologickú podporu.

Viac o téme: Závislosť Workoholik Veľa práce
  • Autor: © Zoznam/rd
 
Staršie správy