Nedovoľte, aby vám skákali po hlave: Takto si u kolegov vybudujete rešpekt

V každom zamestnaní sa nájde aspoň jeden človek, ktorý je ku všetkým svojím kolegom milý, príjemný, správa sa k nim s rešpektom a láskavosťou. A áno, táto osoba len málokedy dostane od nich späť to, čo im dáva – kolegovia jej neprejavujú takmer žiadnu úctu. Trápi aj vás podobný problém? Nastal čas, aby ste sa odhodlali k zmene a začali sa správať inak. Ako na to? Takto dosiahnete, že si k vám v práci prestanú dovoľovať.

Jedna vec je byť oceňovaný inými a druhá stať sa rohožkou. Niekedy sa zamestnancom podarí spadnúť do tejto „pasce“.  Samozrejme, je potrebné byť obľúbeným na pracovisku, ak však budete na všetky požiadavky hovoriť „áno“ a budete ku každému nenapraviteľne milý, časom sa to stane pre ostatných otravné a začnú vás menej rešpektovať.

Zistite, čo vlastne znamená slovo rešpekt

Je základnou ľudskou potrebou byť súčasťou skupiny či spoločenstva, rovnako silnou túžbou je však aj byť rešpektovaný jej členmi. Rešpekt prináša so sebou aj pocit toho, že je človek potrebný a prínosný pre iných. To isté platí aj v práci – potrebuje vedieť, že je vypočutý, akceptovaný a je k nemu pristupované ako k profesionálovi. Kým niektorí si myslia, že rešpekt si človek musí zaslúžiť, pravdou je, že by mal patriť každému  – či už ide o zamestnanca, kolegov či nadriadeného.

Ste aj vy príliš dobrý k ostatným v práci?

Neviete s istotou povedať, či sa tento problém týka aj vás? Pozrite sa na niekoľko nasledovných príkladov, ako zistiť, či ste až príliš veľkým dobrákom v práci:

- Bojíte sa povedať nie
- Cítite sa nedocenený, pretože váš nadriadený nevie o výsledkoch vašej práce
- Často sa obetujete, len aby ste urobili ostatných šťastnými
- Váš názor je pre kolegov nepodstatný

 

Ako prestať byť dobrákom v práci a získať si rešpekt

  1. Rešpektujte najprv sám seba
    Ak chcete, aby vás rešpektovali ostatní, musíte si začať vážiť najprv vy sám seba. Chváľte sám seba, prestaňte sa obviňovať z neúspechov a naučte sa, ako sa motivovať v momentoch, keď vám chýba odvaha.
  2. Ukážte rešpekt a asertivitu druhým
    Ľudia sa učia na príkladoch. To znamená, že ich musíte naučiť, ako vyzerá rešpektovanie niekoho iného. Začnite prejavovať rešpekt a asertivitu vášmu nadriadenému, vašim kolegom či zákazníkom bez sladkých rečí a prehnane milého správania. Buďte profesionálny a priamy.
  3. Naučte sa niekedy povedať nie
    Ak ste v práci dobrák, veľmi často sa vám stáva, že neviete povedať nie. Vyskúšajte toto: ak vás najbližšie kolega požiada, aby ste niečo vyriešili zaňho, povedzte mu, že toho máte veľa a neviete, či by ste stihli pomôcť mu aj s jeho úlohou. Dodajte, že ak budete mať čas, radi mu pomôžete.
  4. Zastavte tých, ktorí vám neprejavujú rešpekt
    Ak musíte jednať s problémovým kolegom, ktorý sa k vám správa neúctivo a neprejavuje žiaden rešpekt, je čas odstrihnúť ho. Nedovoľte nikomu, aby zneužíval vašu dobrosrdečnú povahu a bol k vám drzý, hrubý či agresívny. Vypočujte si ho a potom mu profesionálnym spôsobom dajte najavo, že mu ďalej nebudete tolerovať takéto správanie. Nemusí byť na škodu dodať, že ak v ňom mieni naďalej pokračovať, obrátite sa na nadriadeného.

Začnite postupne, krok po kroku, aplikovať tieto metódy vo vašom pracovnom živote. Možno budete zo začiatku pociťovať vinu alebo obavy – je to však prirodzené, trvať to ale bude len krátko.  Nie je nič zlé na tom byť k ostatným milý a dobrý, vždy by však mali byť určené aj isté hranice. Spomínané štyri rady vám ich môžu pomôcť nastaviť, vyskúšajte.

Že sa už vo vašej práci takéto pravidlá neuplatnia? Situácia je taká zlá, že nie je možná náprava? V tom prípade zvoľte zmenu a nájdite si nové zamestnanie, do ktorého vstúpite s novým sebavedomím a ako autorita. Stovky voľných pracovných miest nájdete na Kariéra.sk, stačí sa len rozhliadnuť.

 

Viac o téme: Práca Vzťahy s kolegami
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Zdroj: payscale; Foto: Getty Images

Súvisiace články