Prvá pomoc pri strese: Týchto 9 bodov vás vráti do pohody

Žijeme neľahkú dobu. Sme opakovane vystavovaní ťažkým situáciám, musíme náhle riešiť viaceré životné okolnosti, na ktoré sme neboli pripravení. Strácame istoty, rúcajú sa naše pevné rutiny a my sa stávame vystresovanými. Strata zamestnania, statusu, prostriedkov – aj to všetko sa nám môže stať.

Podľa tohtoročného prieskumu personálnej agentúry Grafton až 60 % pracujúcich Slovákov bojuje so stresom v zamestnaní. Spôsobuje ho predovšetkým pocit preťaženia nadmerným množstvom práce, zlé medziľudské vzťahy a tento rok a neistota, ktorú so sebou už od jari prináša pandémia a koronakríza.

 „Stres prežívame všetci bez rozdielu. Naša psychika aj naše telo sú na to nastavené. Obe súčasti vedia na stres adekvátne reagovať, pretože sú na stres pripravené. Ako hovoria múdre poučky, jedná sa vlastne o obrannú reakciu organizmu, ktorá nám pomáha  vyrovnať sa s telesnou či duševnou nepohodou a hlavne prežiť. Pravda, nie je stres ako stres. A v tom je ten „háčik“,“ vysvetľuje HR manažérka spoločnosti PLANEO Elektro a zároveň koučka a kariérna mentorka Ing. Dagmar Polievková.

Prvá pomoc pri strese: Galéria fotiek (2) Ing. Dagmar Polievková

Asi ste už počuli o „dobrom a zlom“ strese. Dobrý nám pomáha zlepšiť výkon alebo napríklad tvorivosť. Je pre nás užitočný a netreba voči nemu bojovať, práve naopak. Na zlý stres zase doplácame. Keď je ho príliš veľa, stávame sa neistí, nervózni, nesústredení, neveríme si, dlho rozmýšľame a môžeme mať problémy so spánkom. Niekomu prestane chutiť jesť, iný sa zas nevie v jedle zastaviť. Ľahšie podliehame panike, neovereným informáciám, tlaku zvonka, ktorý v nás vzbudzuje úzkosť, nedovolí nám premýšľať racionálne, primerane situácii. Lekári dokonca odhadujú, že stres je zodpovedný za viac než 50 % všetkých našich zdravotných problémov.  Prejavuje sa teda fyzicky, psychicky aj emocionálne. Fakt to nemáme so stresom  ľahké. Vieme sa voči nemu chrániť?

Možno nie na 100% a nie navždy ale niečo s tým urobiť vieme,“ prezrádza skúsená koučka Dagmar Polievková a pridáva rýchle praktické rady, ktoré určite pomôžu aj vám.

  1. Dýchajte
    Zlá správa, atak, bolesť... to všetko nás najprv ochromí. Dýchajte. Ak to ide, zavrite si oči a dýchajte tak zhlboka a pomaly ako sa to len dá a v duchu počítajte: jeden, dva, tri – nádych. Jeden, dva, tri – výdych.
  2. Nájdite si svoju kotvu
    Nech sa okolo nás deje čokoľvek, vytvorte si svoju kotvu, ktorá nedovolí, aby vás stres strhol so sebou. Môže to byť človek, ktorému veríte, miesto, kde sa cítite bezpečne, báseň, ktorá odvedie vašu myseľ od problémov. Môže to byť čokoľvek, čo vám pomôže upokojiť sa a vrátiť opäť do hry.
  3. Pochopte, čo sa deje
    Volá sa to „sprítomnenie sa“. Uvedomiť si, kde ste, čo robíte, na čom sedíte, kde stojíte, čo sa vám v danej chvíli deje. Pýtajte sa. Cítite nejakú emóciu? Aká je? Môžete danú situáciu ovplyvniť? Mať ju viac pod kontrolou? Už sa vám to niekedy stalo? Čo vám vtedy pomohlo?
  4. Vezmite si čas na rozhodnutie
    Je čas merať a je čas, kedy treba strihať. Vezmite si rozumný čas na premýšľanie. Poraďte sa.
  5. Zmeňte postoj
    Veľa záleží na vašom postoji. Prečo ste sa dostali do tejto situácie? Mohli ste to ovplyvniť vo svoj prospech? Nemôžete si náhodou za to sami? Neposúvali ste napríklad termín napísania článku až do poslednej noci pred jeho odovzdaním? Nepodcenili ste prípravu prezentácie? Viete to v budúcnosti urobiť inak? Naučte sa vyrovnať s neúspechom vo svoj budúci prospech.
  6. Eliminujte stresory tam, kde to viete ovplyvniť
    Niekedy stačí  menej čítať „zaručené katastrofické správy“, nenabrať si toľko úloh, nesľubovať, vedieť povedať „nie“. Skrátka dať sa na prvé miesto.
  7. Vaše telo je dôkaz
    Pohyb a zdravá strava nie sú výmyslom súčasných výživových guru. Je to pravidlo staré ako svet sám. Ste tým, čo jete. V zdravom tele zdravý duch.  Pohyb na zdravom vzduchu pomáha vyvetrať hlavu, zoradiť priority, neriešiť hlúposti. Zvoľte si, čo vám vyhovuje: beh, rýchla chôdza, plávanie... A sladkosti vymeňte za hrsť mandlí, slnečnicových semienok, ovocie.
  8. Domáce zviera
    Felinoterapia, canisterapia či hipoterapia. Ak doma už zvieratko máte, je to výborný antistresor a kamarát do dažďa, ktorý síce nikdy nedvihne telefón, ale je tu vždy pre vás.
  9. Zmysel pre humor
    Ten to všetko istí. Prináša totiž nadhľad, ktorý v strese strácame ako prvý.

 „Ak máte pocit, že vidíte neporiadok, nenechajte sa zmiasť. Jedná sa iba o systém uloženia vecí, ktorému len momentálne nerozumiete,“ s úsmevom pridáva extra tip kariérna mentorka a HR manažérka PLANEO Elektro Dagmar Polievková. „Je ešte veľa rád a tipov, ako lepšie zvládnuť stres. Toto sú tie najzákladnejšie. Prajem vám, aby ste medzi aktuálnymi stresormi, ktoré vám v týchto dňoch dýchajú na krk, rýchlo rozoznali tie, ktoré vás niečomu naučia a posunú dopredu. Ostatné nechajte tak,“ uzatvára koučka tému boja so stresom.

Viac o téme: Stres Ako zvládnuť stres
  • Autor: © Zoznam/PR článok
  • Zdroj: Pexels, archív D.P.