Nenechajte v práci na sebe orať: Naučte sa povedať NIE

stop, nie, stop, nie, Zdroj: Getty Images

„Nie“ patrí medzi prvé slová, ktoré sa učíme. Je krátke a jednoduché, ľahko si ho preto osvojíme. V živote dospelého človeka však niekedy môže byť problém vysloviť ho, predovšetkým v zamestnaní. Mnohí sa ho dokonca boja povedať, myslia si, že nesmú odmietnuť zverenú pracovnú úlohu. Pravdou však je, že „nie“ nemusí byť v zamestnaní strašidelným či nevhodným slovom, práve naopak.

Povedať niekedy nie, teda odmietnuť niekoho v práci, nemusí byť nevyhnutné zlé. Ak odmietnete niekoho iného ako vášho šéfa – napríklad kolegu, nemusí to spôsobiť nevyhnutne katastrofu.

V ktorých prípadoch sa nemusíte báť povedať nie?

  1. Ak vám chce dať úlohu niekto iný, než váš nadriadený
    Samozrejme, všetci chceme byť na pracovisku nápomocní, mnohí preto kývnu na ďalšie pracovné úlohy, aj keď toho majú sami veľa. Že sa na vás kolegovia radi obracajú, pretože vedia, že im vždy pomôžete? Ak sa to však deje pravidelne a kvôli tomu nestíhate svoju prácu, je na čase uvažovať o zmene. Vyriešiť to môžete tak, že najprv zájdete za nadriadeným, aby ste s ním prekonzultovali využitie vašej kapacity na inú či novú úlohu alebo projekt. Váš šéf by mal vedieť, ak od vás kolega žiada výpomoc, pretože hrozí, že nestihnete to, čo máte primárne na práci.
    Ako povedať nie: Poďakujte kolegovi, že sa na vás obrátil, povedzte mu však, že sa o tom najprv musíte porozprávať so šéfom, či vás uvoľní pre ponúkaný projekt. Uistite ho, že sa mu čoskoro ozvete s odpoveďou. Je to tiež príležitosť oboznámiť šéfa so situáciou, že vás kolegovia často oslovujú s dodatočnými úlohami.
  2. Ak ste prizvaný k projektu, no máte toho príliš veľa a nestíhate
    Vedieť si zorganizovať čas a naplánovať prácu na úlohách je dôležitá zručnosť každého profesionála. Znamená to totiž, že si uvedomujete svoje limity a viete, aký rozsah práce zvládnete. Ak odmietnete prácu na ďalšej úlohe, pretože viete, že sa tak dostanete do časového sklzu, nemusíte sa cítiť vinný, kolegom jednoducho  vysvetlite svoju situáciu.
    Ako povedať nie: Vysvetlite kolegovi, že momentálne pracujete na niečom inom a bojíte sa, že by nová úloha mohla spôsobiť, že to nedokončíte načas. Nebojte sa otvorene povedať, že si jednoducho nemôžete dovoliť začať pracovať na niečo novom, pretože nestíhate.
  3. Ak si myslíte, že nie ste správna osoba na vypracovanie zadanej úlohy
    Ak máte pocit, že na danú úlohu nie ste ten správny človek, chýbajú vám skúsenosti alebo sa ňu jednoducho necítite, povedzte to. Je to lepšie ako tváriť sa, že to zvládnete, no v konečnom dôsledku odovzdáte zlú či nekvalitnú prácu.
    Ako povedať nie: Priznajte, že si myslíte, že nie ste ten správny človek a uveďte aj dôvod. Možno vám chýbajú skúsenosti, možno si myslíte, že kolega by túto prácu zvládol oveľa lepšie. Pridajte sa ako pomocná sila, ale nestavajte sa do vedúcej pozície, ak sa na to necítite.

Ako povedať nie správne?

  1. Otvorene povedzte, prečo odmietate pracovnú úlohu
  2. Vysvetlite vaše dôvody
  3. Ponúknite alternatívne riešenie, ak je to možné
Viac o téme: Ako povedať nie
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider; Foto: gettyimages

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy