Koronavírus a slovenské firmy: Kde sa prepúšťa a kde hľadajú nových zamestnancov?

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Koronavírus výrazne zasiahol do ekonomiky a chodu mnohých spoločností. Nová situácia si vynútila prijatie rozličných bezpečnostných opatrení, ale aj zmenu fungovania firiem. Kým spoločnosti v niektorých odvetviach museli pristúpiť k prepúšťaniu zamestnancov či úprave pracovných pomerov, iné na zvládnutie aktuálnej situácie potrebujú výpomoc a prijímajú ďalších pracovníkov.

Jednou zo spoločností, ktoré museli prijať nových zamestnancov, bol aj Kaufland: „V prvých týždňoch sme pocítili výpadok zamestnancov z dôvodu starostlivosti o deti kvôli zatvoreniu predškolských a školských zariadení, ako aj z dôvodu práceneschopnosti kvôli nariadenej karanténe po návrate blízkych osôb zo zahraničia. Tento výpadok sme sa snažili pokryť predovšetkým externým náborom,“ vysvetľuje Alena Valašková, vedúca oddelenia recruitingu a personálneho marketingu. 

V Rozhlase a televízii Slovenska pandémia koronavírusu nemá výraznejší vplyv na stav zamestnancov: „Upravili sme postupy pri nábore a nástupe zamestnancov, v zásade sa snažíme minimalizovať osobný kontakt,“ hovorí riaditeľ Sekcie ľudských zdrojov Václav Staškovič. „Keďže boli zrušené alebo presunuté veľké športové podujatia, pozastavili sme nábor zamestnancov pre pripravovaný nový programový okruh RTVS Šport, ktorého spustenie sme odložili na neurčito,“ vysvetľuje. 

V spoločnosti Coop Jednota sa počas ťažkého obdobia mohli spoľahnúť na svojich zamestnancov:„Preukázali vysokú mieru lojality, vzájomnej podpory a flexibility. Aj preto sme neboli nútení v čase nečakaného nástupu tejto náročnej situácie intenzívne hľadať nových ľudí. Pracovné pomery sme nerušili a takéto opatrenia ani nepripravujeme,“ vysvetľuje Ján Bilinský, generálny riaditeľ Coop Jednota Slovensko.

Otvorene o neľahkej situácii známej cestovnej kancelárie Pelikán.sk hovorí Jozef Rybár, manažér pre vzťahy s verejnosťou: „Boli sme nútení pristúpiť k radikálnemu šetreniu a škrtaniu nákladov." Spoločnosť Pelikán.sk zastavila predajné aktivity, marketingové kampane, prehodnotila zmluvné záväzky so svojimi partnermi, taktiež musela prikročiť k zrušeniu niekoľkých pracovných pozícií či kráteniu úväzkov. „Všetko v snahe v čo najväčšej možnej miere zabezpečiť ďalšie fungovanie Pelikána pre našich zákazníkov, až do času prijatia potrebných opatrení na podporu cestovného ruchu zo strany slovenskej vlády, ktorá ich už avizovala a ktoré sú viac než nevyhnutné,“ objasňuje Rybár.

 

  • Prišli ste o prácu? Pri hľadaní nového zamestnania vyskúšajte bezplatnú a nezáväznú službu agent. Stačí zadať názov pozície, o akú máte záujem, miesto výkonu práce, výšku platu či ďalšie kritériá a hotovo. Pracovné ponuky na mieru si nájdete každé ráno vo vašej e-mailovej schránke.

 

Firmy hľadajú nových zamestnancov, títo majú šancu

Ak si v súčasnom období hľadáte prácu, vaše šance nie sú úplne stratené. Niektoré firmy aj v týchto časoch hľadajú výpomoc či nových zamestnancov. „V RTVS hľadáme prevažne brigádnikov na pomocné a manipulačné práce pri rekonštrukcii priestorov,“ hovorí Staškovič.

Spoločnosť Kaufland momentálne rokuje s viacerými spoločnosťami, ktoré svoje prevádzky museli zavrieť na základe opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR, ohľadom dočasného obsadenia pracovných miest ich zamestnancami po celom Slovensku: Ide predovšetkým o pozície predavač/pokladník. V tejto mimoriadnej situácií je pre nás dôležité pomáhať práve tam, kde je to najviac potrebné a sme presvedčení, že toto obdobie dokážeme zvládnuť len spoločne,“ hovorí Valašková. Dočasne už zamestnali napríklad zamestnancov spoločnosti Panta Rhei.

Voľné miesta sa nájdu aj v Coop Jednota: „Zamestnávame viac ako 80% žien. Mnohé z nich museli zostať doma so svojimi deťmi. Preto priebežne a podľa aktuálnych potrieb regionálnych spotrebných družstiev dopĺňame personál na predajniach. Rozhodne chceme ľudí s chuťou pracovať,“ hovorí Bilinský.

K zrušeniu pracovných pomerov nemuseli pristúpiť ani v spoločnosti Competence Call Center: „Naopak, aj momentálne hľadáme do nášho tímu ďalších ľudí. Momentálne prebiehajú v našej firme výberové konania na pozíciu pracovník/pracovníčka zákazníckeho servisu s českým jazykom. Hľadáme šikovných a komunikatívnych ľudí, ktorí hovoria po česky na veľmi dobrej úrovni a  ovládajú prácu s počítačom. V priebehu roka však zvykneme rozširovať naše rady aj o zamestnancov na maďarské a slovenské zákaznícke linky, takže sa vždy potešíme aj talentovaným uchádzačom s maďarčinou alebo dokonca bez znalostí cudzích jazykov,“ hovorí Barbora Košecová, HR Communication/PR.

Koronavírus a slovenské firmy: Galéria fotiek (4) Zdroj: Getty Images

 

Ťažká situácia priniesla inovácie, k tomuto firmy pristúpili

Náročné obdobie prinútilo firmy podniknúť viaceré kroky, aby situáciu zvládli. Mnohé pristúpili k viacerým inováciám. „Pripravovanou novinkou je mobilná aplikácia, v ktorej budeme čitateľom nášho cestovateľského portálu #pelipecky prinášať tipy z cestovného ruchu a zároveň si v nej bude môcť ktokoľvek vyhľadať a rezervovať letenky z našej ponuky," vysvetľuje Rybár. „Chystáme tiež rôzne formy takzvanej flexibilnej letenky, v rámci ktorej si klienti budú môcť termín zakúpenej letenky prispôsobiť podľa seba na také obdobie, ktoré budú považovať za bezpečné na cestovanie,“ ozrejmuje Rybár.

„Na pracovných pozíciách, pri ktorých je to možné, pracujú kolegovia z domu. Do praxe sa nám rýchlo podarilo inovatívne zaviesť novú evidenciu dochádzky. Jej cieľom je na dennej báze mapovať zdravotný stav zamestnancov a pri podozrení na možný priamy alebo nepriamy kontakt zamestnanca s chorým riešime vzniknutú situáciu okamžite,“ hovorí Staškovič z RTVS.

V spoločnosti Kaufland pristúpili k zjednodušeniu niektorých procesov, aby zamestnancom uľahčili fungovanie v mimoriadnej situácii.„Táto situácia si vyžiadala aj sériu špecifických opatrení na zabezpečenie ochrany zdravia našich zamestnancov, či to bola inštalácia ochranných plexiskiel pri pokladniciach a nálepiek na dodržiavanie bezpečných rozostupov, alebo zavedenie nákupných hodín pre seniorov ešte pred tým, ako to bolo plošne nariadené,“ vymenúva Valašková.

V slovenskej pobočke spoločnosti Competence Call Center sa podarilo vytvoriť všetkým zamestnancom podmienky na to, aby mohli svoju prácu vykonávať z domu. „Samozrejme, tým, ktorí z nejakých osobných dôvodov z domu pracovať nemôžu alebo nechcú, sme umožnili pracovať naďalej v našich firemných priestoroch. Súčasná neľahká situácia viedla aj k inováciám priamo vo výberovom procese. Vzhľadom na súčasnú situáciu sme aj my prešli na interview cez Skype,“ vysvetľuje Košecová.

Koronavírus a slovenské firmy: Galéria fotiek (4) Zdroj: Gettty Images

 

V spoločnosti Coop Jednota myslia na to, aby svojim zamestnancom pomohli zvládnuť túto náročnú situáciu: „V spolupráci s profesionálnymi koučmi sme pripravili program „Nezabúdajte na seba“, kde ponúkame príležitosť na individuálne a anonymné konzultácie rôznych situácií. Na viacerých centrálach spotrebných družstiev sme z dôvodu zabezpečenia plynulej podpory kolegov na predajniach zaviedli home office,“ hovorí Bilinský.

Fotogaléria k článku Počet fotiek: 4
Viac o téme: Koronavírus Situácia vo firmách
  • Autor: © Zoznam/es
  • Zdroj: Foto: Getty Images
 
Staršie správy
Staršie správy