Toto hovoria a toto tým myslia: 10 vecí, na ktoré si dajte pozor, keď v práci komunikujete s Britmi
Kultúrne rozdiely nie sú dôležité! Všetci sme inžinieri. Rozumieme si. S takýmito a podobnými tvrdeniami nesúhlasia spoločnosti, ktoré kvôli kultúrnym rozdielom prišli o zákazníkov a rozpadol sa im projektový tím. Aj na Slovensku je veľa ľudí, ktorí spolupracujú s britskými kolegami a vedia, že kultúrne rozdiely majú vplyv na profesionálnu spoluprácu.
- „Sorry“ and „Please“
„Sorry“ and „Please“ sú výrazmi, ktoré Briti používajú veľmi často v súkromnou a profesionálnom živote. Slováci sú často prekvapení ich intenzitou, ale tí, ktorí s nimi pracujú sa často tomuto komunikačnému štýlu prispôsobia a hodnotia britskú zdovorilosť pozitívne. - Small Talk
Small Talk je nevyhnutným úvodom pre naviazanie nového kontaktu alebo ráno pri príchode do práce a spoločnej diskusii na projekte. Má svoje pravidlá a často voľbou nevhodnej témy môžete kolegu alebo obchodného partnera uraziť. - Nepriamy komunikačný štýl
Briti používajú zdvorilé frázy aj v biznis komunikácii. Britský manažér nepovie „Potrebujem tieto údaje do 3. januára.“ ale snaží sa byť zdvorilý spôsobom "Mohli by ste mi poskytnúť tieto informácie do 3 januára?". - Vzájomná diskusia
Britskí manažéri sa snažia zapojiť svoj tím a jeho členov do diskusie. Očakávajú, že každý sa do diskusie zapojí, a to aj napriek tomu, že míting bude trvať dlhšie ako bolo naplánované. Ak sa členovia tímu nezapájajú, môžu to chápať aj ako nezáujem o spoluprácu. - Otázky, otázky a ešte raz otázky
Pýtaj sa, keď nerozumieš. Pýtaj sa, keď sa chceš niečo naučiť. Pýtaj sa, keď s niečím nesúhlasíš. To je veľa otázok na Slovákov, ktorí sú pri kladení otázok skôr opatrní. - Spätná väzba alebo „feedback“
Briti vnímajú feedback ako niečo, čo človeka posúva vpred. Ale sami feedback očakávajú, a to negatívny, ale aj ten pozitívny. Zdá sa im, že Slováci pozitívnym feedbackom šetria. - Komunikačný štýl
Briti používajú kladné vyjadrenia typu „It’s interesting.“ v situáciách, keď s návrhom nesúhlasia, alebo majú voči nemu výhrady. V komunikácii s britskými kolegami alebo obchodnými partnermi je potrebné čítať medzi riadkami. - Flexibilita
Niektorým kultúram, ktoré spolupracujú s Britmi, chýbajú detailné procesy a pokyny. Briti, naopak, od svojich kolegov očakávajú flexibilitu a vlastnú iniciatívu ako riešiť problémy. Nastavenie detailných procesov chápu ako obmedzovanie kreativity a nových návrhov, s ktorými kolegovia alebo zamestnanci môžu prísť. - Tímová spolupráca
Pre Britov je dôležitá tímová spolupráca. Každý člen tímu je dôležitý, a preto každý člen tímu má mať priestor vyjadriť svoj názor. Niekedy sa stáva, že obchodní partneri alebo kolegovia sú v rámci spolupráce „stratení“ a nevedia, kto má rozhodujúce slovo. - Britský humor
Britský humor je špecifický a nedá sa napodobiť. Je to zmes sarkazmu a vtipov na úkor seba samého. Briti však radi využívajú humor na uvoľnenie napätej atmosféry počas rokovaní alebo pracovných stretnutí.
Eva Gáboríková ako konzultant medzikultúrnej komunikácie vedie workshopy a tréningy ako riešiť medzikultúrne pracovné problémy, prekonávať komunikačné bariéry a kultúrne nedorozumenia v biznise. Na Slovensku, v Európe, USA a Ázii spolupracuje s firmami, ktoré pripravujú svojich lídrov a tímy na zvládnutie kultúrnych rozdielov, efektívnu spoluprácu s kolegami z iných kultúr a pochopenie kultúrnych osobitostí zákazníkov v iných krajinách. Viac o jej profesionálnej činnosti na www.evagaborikova.eu.
- Autor: © Zoznam/Eva Gáboríková
- Zdroj: Foto: gettyimages