Neurobte si hanbu: 12 vecí, ktoré by ste nikdy nemali povedať svojim kolegom

Etiketa na pracovisku je niečo, o čom sa síce hovorí, no nie všetci úplne presne vedia, čo je vhodné a čo nie. Napríklad aj o tom, čo by sa malo/nemalo hovoriť svojim kolegom. Myslíte si, že v tomto je vám to úplne jasné? Radšej si pozrite nasledujúcich 12 bodov, ktoré vám ozrejmia, aké vety a správanie je v zamestnaní v poriadku a ktoré už za hranicou.

 

 

 

  1. Nepýtajte sa ich na plat
    Môžete sa dozvedieť informáciu, ktorá vás buď poteší, alebo naopak – sklame a nahnevá. Riešte radšej svoju mzdu – ak nie ste spokojný s jej výškou, vypýtajte si viac.
  2. Nepožičiavajte si od nich peniaze
    Jedna z najhorších vecí, ktoré môžete na pracovisku urobiť. Nikdy si nepožičiavajte peniaze od kolegu. Vzťahy medzi spolupracovníkmi sú veľmi krehké a je dôležité, aby ste spolu vychádzali. Stačí najmenšia nezhoda a váš vzťah sa môže ľahko zmeniť z pracovného kamarátstva na neznesiteľný súboj, v ktorom vám budú hádzané polená pod nohy. A predstavte si, čo sa môže stať, ak si požičiate peniaze a budete mať problém ich splácať. Nemyslite si, že kolega, od ktorého ste si požičali, si to nechá iba pre seba. Ľahko môžete získať povesť nespoľahlivého človeka s finančnými problémami.
  3. Nešírte klebety
    Prezentujte sa radšej pracovnými výsledkami ako tým, že viete najnovšie informácie kto s kým, kedy, kde a prečo.
  4. Nepýtajte sa kolegyne, či je tehotná
    Absolútne faux pas, na ktoré si dajte pozor. To, že má vaša kolegyňa väčšie brucho, môže byť prejavom napríklad zdravotných problémov. Ak sa vám zdá, že pribrala, nekomentujte to, neprináleží vám to. A vôbec, mali by ste sa starať o svoje veci a pracovnú agendu.
  5. Nezačínajte rozhovor: „Prepáč, že ťa obťažujem“
    Vy totiž kolegu neobťažujete, nestavajte sa teda do postavenia „poníženého sluhu“. Váš kolega je vaším rovnocenným partnerom a zmyslom chodenia do práce je aj to, aby ste spoločne riešili pracovné úlohy.
  6. Nehovorte, že si hľadáte novú prácu
    Nikdy neviete, či kolegom môžete plne dôverovať. Ľahko sa môže stať, že vaše úvahy o zmene zamestnania predbehnú reálny skutok, a to tým, že si kolega pustí ústa na špacír. Ani nebudete vedieť ako a ocitnete sa na HR oddelení, kde sa vás budú pýtať, prečo chcete odísť alebo horšie, rovno vás predbehnú a dostanete výpoveď.
  7. Nevychvaľujte sa
    Možno máte na to, aby ste si dopriali luxusné dovolenky, ak však o nich stále rozprávate a chválite sa, ako perfektne ste sa na nich mali, stanete sa otravným kolegom, ktorému sa ľudia budú skôr vyhýbať. Chválenkárstvo nikdy nebolo v móde, myslite na to.
  8. Nemajte narážky na ich výzor a oblečenie
    Najmä ak ide o kolegyne s pekným výstrihom či obtiahnutou sukňou. Taktiež však ani páni by nemali byť komentovaní za to, ak vyzerajú dobre v tesnom tričku. Pochváliť je jedna vec, dajte si však veľmi záležať na tom, aby ste neskĺzli do sexuálneho obťažovania.
  9. Neponúkajte im svoje oblečenie
    Ste na porade v kancelárii, v ktorej naplno funguje klíma? Vaša kolegyňa sa sťažuje na chlad? Nehrajte sa na džentlmena, ste v práci na to, aby ste podávali výsledky, nie zachraňovali kolegyne, ktoré zabudli, že v letných mesiacoch sa v ich firme chladí vzduch klimatizáciou. „Požičiavanie“ oblečenia je v pracovnom styku naozaj nevhodné. Na záchrancu sa hrajte na rande, nie v práci.
  10. Nechváľte sa, že kradnete veci z firmy
    Ak si už aj niečo z firmy „požičiavate“, aspoň o tom nerozprávajte. Nikdy neviete, či kolegu niečím nenaštvete a on si neotvorí ústa pred významnou osobou vo firme. Zbytočný problém je tak ľahko na svete. A to predsa nepotrebujete, však?
  11. Nehovorte o intímnostiach z vášho života
    Možno máte za sebou najdivokejšiu noc vášho života alebo naopak, prežívate problémy v partnerskom živote. Naozaj o tom chcete porozprávať celej kancelárii? Myslite na to, že to, čo o sebe prezrádzate, nepriamo vplýva aj na to, ako vás ľudia vidia z profesijnej stránky. Ak napríklad vediete promiskuitný štýl života, vaši pracovníci budú len ťažko veriť vo vaše pracovné skúsenosti a odbornosť.
  12. Neprekročte hranicu pracovného vzťahu
    Myslite na to, že ide o vášho kolegu/kolegyňu a prehnane osobná komunikácia sa na pracovisku nehodí. Pamätajte, že ste v prvom rade v práci, kde zodpovedáte za zverené úlohy, na siahodlhé vypisovanie či nebodaj flirtovanie by vám vlastne nemal ostať čas. Ak ale ostáva, pravdepodobne nie ste stopercentne vyťažený. Obzvlášť pozor si dajte v prípade, ak ide o zadanú kolegyňu alebo kolegu, vtedy je prekračovanie hraníc pracovného vzťahu absolútne nevhodné.
Zdielať článok na Facebooku
30.04.2019  |  Zdroj: businessinsider; Foto: gettyimages; Autor: © Zoznam/ext
Hodnotenie článku:
4.0/5 (5 hlasov)

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin