Nebuďte otrokom práce: 6 tipov, ako mať viac času na priateľov a rodinu

V dnešnom uponáhľanom svete hrá veľkú rolu čas, ktorý si nevie každý z nás ideálne naplánovať. Ako dokázať nastaviť rovnováhu v živote, ako postupovať, aby sme si vždy vedeli nájsť čas na priateľov a rodinu? Inšpirujte sa našimi šiestimi tipmi, ktoré vám pomôžu rozložiť si čas rovnomerne medzi pracovné povinnosti a vašich najbližších.

1. Určite si priority

Napíšte si zoznam priorít vo svojom živote. Rozdeľte si ich od najdôležitejších po menej podstatné. Dôležitá je aj stabilita priorít. Ak zdravie, šťastie a rodina nasledujú až za kariérnymi cieľmi, vaše dlhodobé priority sú nestabilné. Naozaj vám vaša kariéra stojí za to, že budete tráviť menej času s rodinou či s priateľmi? Položte si tiež otázku, či ste ochotný znášať dôsledky.

2. Vytvorte si harmonogram

Každý z nás má nastavený svoj pracovný harmonogram podľa potrieb v práci. Aj vy snažíte súkromný život vyplniť časom, ktorý vám zostane na doma? V prípade, že chcete žiť vyvážený život aj v súkromí, mali by ste si plánovať aj čas strávený doma s rodinou. Vďaka plánovaniu máte dôvod tešiť sa na jednotlivé aktivity. Zároveň tak začnete aj s rozvrhnutím pracovných úloh tak, aby ste ich všetky stihli v stanovenom termíne a ušetrený čas mohli venovať rodine. 

3. Povedzte workoholizmu nie

Veľa ľudí strávi v práci dlhé hodiny, dokonca sú presvedčení, že čím dlhšie budú pracovať, tým väčší a lepší výsledok dosiahnu. Toto pravidlo ale neplatí vždy. Nezáleží na kvantite, ale na kvalite odvedenej práce. Zameriavajte sa preto viac na efektivitu. Tú pracujúci človek poskytne vtedy, keď je oddýchnutý, spokojný a nepracuje na úkor spánku či osobného života.

4. Komunikujte

Jednoduchou pomôckou pre rodinných príslušníkov a nástrojom ku komunikácii je zdieľaný kalendár. Vďaka tomu získate prehľad o činnostiach ostatných členov rodiny. Z dlhodobého hľadiska je potrebné všímať si svoje okolie a svojich známych. Nespoliehajte sa na to, že si ostatní všimnú, že máte problém s  workoholizmom. Skúste sa o tom porozprávať, verbálna komunikácia môže uľahčiť vaše trápenie a pomôže vám riešiť problém.

5. Majte čas pre seba

Ak túžite nájsť rovnováhu medzi osobným a pracovným životom, ďalším tipom je udržiavanie si svojich koníčkov a záujmov. Dokonca aj v tom prípade, že svoju prácu nesmierne milujete. Aj vtedy je nevyhnutné mať záľuby aj mimo zamestnania, pretože každá práca v určitých momentoch vytvára stres. Koníčky a záľuby sú v tomto prípade prostriedkom na uvoľnenie stresu. Záľuby tvoria trvácne hodnoty, ktoré patria k najsilnejším metódam udržiavajúcich životnú rovnováhu.

6. Prispôsobte sa okolnostiam

Aj pri riadení sa vyššie spomenutými radami je potrebné brať do úvahy aj vonkajšie okolnosti či prípadné vlastné chyby. Treba si uvedomiť, že zladenie pracovného života so súkromným životom je nikdy nekončiaci proces. Je potrebné systematicky a priebežne hodnotiť situácie v danej chvíli, na základe čoho môžeme potom prijať potrebné opatrenia.

Zdielať článok na Facebooku
23.01.2019  |  Foto: unsplash; Autor: © Zoznam/Power Coaching
Hodnotenie článku:
4.0/5 (1 hlasov)


TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Bill Gates

Úspech je zlý učiteľ. Kvôli nemu si múdri ľudia myslia, že nemôžu prehrať.

Bill Gates