7 tipov, ako zatočiť so stresom: Ak chcete žiť dlhšie, začnite robiť toto

Ráno vstanete do práce a už ste v strese? Z toho, že nestíhate, že vonku prší, že niekto „múdry“ zaparkoval tesne vedľa vás a nemôžete sa dostať do auta? Stres je do značnej miery užitočným spoločníkom na ceste k úspechu, krátkodobo dokonca prínosný, ale všetkého veľa škodí. Stres vo veľkom množstve je moderný zabijak ľudstva. Dá sa proti nemu účinne bojovať? Áno, tu je pár tipov, ako s ním zatočiť.

Ako si korigovať zdravú hladinu stresu? Ste v kancelárii a potrebujete sa rýchlo zbaviť stresu?

  1. Vydýchajte to
    Nie nadarmo sa hovorí „hlboký nádych a výdych“. Hlboký nádych s predĺženým výdychom môžete praktizovať okamžite. Pomáha upokojiť myseľ a tiež aj nervový systém. Čím sústredenejšie dýchate, tým menej venujete myšlienky tomu, čo vás ešte pred pár minútami trápilo. Sústredenie na hlboký nádych a dlhý výdych človeka vracia do súladu s prírodou. V strese totiž vždy dýchate zrýchlene, rozmýšľate skratkovito a je väčšia pravdepodobnosť, že urobíte chybu. S hlbokým dýchaním sa vám vracia rozvaha a nadhľad.
  2. Spev
    Milujete hudbu? Je to liek. Neviete spievať? Nevadí. Hoci vás môže stresovať predstava vlastného spevu, spievajte. Nielenže sa sústredíte na niečo iné ako problém, ale hlavne spevom prirodzene predlžujete výdych, čo upokojuje. Spev sám o sebe je zdravý, navodzuje príjemné pocity a náladu. Umožňuje, aby sme sa sami na sebe zasmiali. Ste v kancelárii a chcete spievať? Ak nemáte „spolubývajúceho“, dá sa spievať aj kancelárii.  Ak je vedľa vás kolega, nič iné vám neostáva, len sa vyspievať cestou autom z práce alebo osamote vo výťahu.
  3. Vodou proti stresu
    Ľudské telo je z troch štvrtín tvorené vodou. Keď hladina vody v tele klesne len o dve percentá, znižuje sa schopnosť vykonávať jednoduché matematické úlohy, zabrať vám dá napríklad aj také rozhodovanie. Nervy sú "suchšie" a stres či napätie na ne ľahšie brnká. Veľakrát sa stačí len sa napiť. Niekomu stačí pohár vody po ruke a automaticky pije, iný potrebuje mobilnú aplikáciu, ktorá stráži pitný režim a niekto si na PET fľašu kreslí čiary s časovými intervalmi (zvyčajne dvojhodinovými), aby nezabudol piť.
  4. Fotografie
    A stačia aj tie, ktoré máte uložené v telefóne. Áno, kedykoľvek ste pod tlakom, otvorte galériu fotiek. Už len pohľad na vašich blízkych, spomienka na veselú príhodu začne meniť váš pocit a vráti vám energiu. Je to spôsob, ako sa na niečo tešiť, prečo sa s úlohou poponáhľať, dokončiť ju čo najlepšie, ako viete, aby ste sa následne mohli stopercentne venovať tým, ktorí na vás hľadia z fotografie.
  5. Smiech
    Je to liek všetkých liekov. Stiahnutie lícnych svalov aktivuje v tele chemický proces, ktorý zdvihne hladinu hormónov šťastia. Veľakrát stačí maličkosť - vnímať konkrétne zvuky (tóny) alebo vône a spustí sa úsmev na tvári. Smiech má proste anitidepresívne účinky.
  6. Pohybujúce sa fraktály
    Čo môže viac upokojiť ako pohybujúce sa fraktály, ktoré opakujú svoje pomalé a identické. Výskumy ukazujú, že pri pohľade na fraktálne vzory, ako sú oceánske vlny, snehové vločky alebo dokonca vír v maľbe, dochádza k upokojujúcim účinkom v mozgu. Keď máte minútku čas, nájdite si takýto fraktál a o 10 minút budete v pohode.
  7. Prečítajte si knihu
    ​Ste v práci a v kancelárii je samá odborná literatúra. Máte chuť na poriadnu detektívku? Našťastie máte internet, ktorý je plný elektronických kníh. Stačí si len vyhľadať zaujímavý príbeh a môžete sa ponoriť do čítania, ktoré odbúrava stres. "Niektorí ľudia pociťujú veľkú úľavu pri čítaní, hovorí sa tomu aj biblioterapia," hovorí doktor Muskin. Podľa štúdie publikovanej v Explore: The Journal of Science and Healing, ľudia, ktorí používali biblioterapiu, zmiernili vnímanie stresu, úzkosti a pomohla im zlepšiť kvalitu ich života.
Zdielať článok na Facebooku
13.01.2019  |   pixabay, Zdroj: everydayhealth, businessleaders; Text: kch; Zdroj: gettyimages
Hodnotenie článku:
0.0/5 (0 hlasov)

TV program TV program Telkáč.sk
Nenechajte si ujsť svoje obľúbené filmy a seriály.

Citáty o práci a kariére

Lily Tomlin

Problém s bezohľadnou honbou krýs za kariérou spočíva v tom, že aj keď vyhráte, stále zostanete krysou.

Lily Tomlin