Ani váš šéf, ani vaši kolegovia: Za neúspech v práci môže jedna jediná vec

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstockphotos.com

Kto alebo čo stojí za neúspechom v kariére? Je za tým zlý šéf, neprajní kolegovia alebo jednoducho smola? Presne tomu sa venovala štúdia, ktorá trvala 5 rokov a skúmala až 5-tisíc zamestnancov. Jej výsledky zhrnul profesor kalifornskej univerzity Morten T. Hansen v knihe Skvelá práca. Aké boli jej závery? Zistenia vás možno prekvapia a niektorých nepotešia. Hansen totiž tvrdí, že za kariérnym neúspechom si stojí človek sám. Neveríte?

 

 

Zdá sa vám neférové, že pohodlnému kolegovi zvýšili plat alebo že povýšili niekoho iného, hoci vy ste ten, kto do práca prichádza prvý a odchádza posledný? V skutočnosti je to o niečom úplne inom. Sú totiž aj horšie veci ako zistiť, že niekto zarába viac ako vy, alebo že povýšili vášho kolegu. Oveľa horšie je prísť na to, že nepracujete toľko, koľko by ste mohli.


Prečítajte si tiež: Chcú vyšší plat, tak urobia toto: Riskantná taktika, ktorá nemusí vyjsť


Profesor Hansen zadal v rámci štúdie respondentom - zamestnancom, jednoduchú úlohu: mali ohodnotiť pracovný výkon samých seba, ale aj svojho šéfa. Následne museli zodpovedať niekoľko otázok ohľadom svojich pracovných návykov. Čo priniesli odpovede? Ukázalo sa, že tí najvýkonnejší a najlepší respondenti štúdie nepracovali veľa a tvrdo, ale pracovali s rozumom. Nie je to teda o tom, aby ste v práci „trčali“ 12 hodín, skôr ide o to, aby ste sa naučili pracovať správne.

Na základe zistení zo štúdie pripravili jej autori aj niekoľko rád, ako sa pokúsiť obrátiť neúspešnú kariéru na úspešnú. Podľa nich by mal človek robiť nasledovné:
 

  1. Prestaňte viniť vášho šéfa
    Ako sme uviedli vyššie, autori štúdie radia pracovať menej. Avšak pozor. Tým, že budete robiť menej, musíte niečo pridať. Viete, čo majú na mysli? Vášeň, posadnutosť. Ak vás vaša práca bude baviť, budete pracovať ľahšie, efektívnejšie, rýchlejšie a zároveň aj lepšie. O dobré výsledky potom nebudete mať núdzu. Okrem toho, odborníci tiež odporúčajú, aby ste skrátili zoznam priorít, ktoré musíte zvládnuť. A práve týmto úlohám potom venujte celé svoje úsilie.

    Poviete si však, že je to veľmi ťažké, pretože ste v práci neustále „zasypávaní“ novými úlohami? Aj na tento fakt zamerali svoju pozornosť výskumníci v danej štúdii. Jedným zo zistení totiž bolo, že zamestnanci často vinia svojho šéfa z toho, že im pravidelne zadáva nové a nové úlohy, tým pádom však strácajú koncentráciu – nevedia sa sústrediť. Výsledkom je tak slabý, priemerný výkon zamestnanca. Jednoducho nestíha viac vecí naraz a tak ich robí len polovičato. Zadávanie nových úloh zamestnancovi je bežné. Pokiaľ sa však on sám neozve, že jednoducho už na ďalšie zadania nemá kapacitu, nič sa nezmení. Autori výskumu preto odporúčajú jednoducho povedať nie, odmietnuť nové úlohy. Je však dôležité komunikovať s nadriadeným a vysvetliť mu svoje dôvody: že chce pracovať efektívne a nové úlohy, ktoré by dostal, by spôsobili, že sa im nebude venovať naplno. Je to aj váš prípad? Nenechajte sa zahádzať zadaniami, ak viete, že takáto práca nie je robená stopercentne. A toto by mal určite vedieť aj váš šéf.
  2. Nechcite viac času na prácu, snažte sa viac
    To, koľko času trávite v práci, nehovorí nič o vašom pracovnom výkone a produktivite. Je to skôr o tom, ako sa usilujete počas hodín, ktoré trávite v zamestnaní. Často sa vám stáva, že sa vám nechce pustiť do práce, prípadne prokrastinujete? Existuje veľmi jednoduchý spôsob, ako prekonať lenivosť a odkladanie úloh. Autori štúdie ho nazývajú „prepojenie“. V úlohách, ktoré vás v práci čakajú, je dôležité nájsť prepojenie s tým, čo vás baví, s vašou vášňou. Prípadne sa snažte vy sám prepojiť s vaším zamestnaním. V práci to „vyhráte“, ak vás vaše zamestnanie začne napĺňať a budete cítiť, že je prínosom pre spoločnosť.

    Aj v spomínanej štúdii sa ukázalo, že ľudia, ktorí sa takto „prepojili“ so svojou prácou, dosahovali lepší pracovný výkon a aj výrazne lepšie výsledky. To, samozrejme, prospelo, ich kariére. Hovoríte si, že niečo také vo vašom prípade nebude možné? Že si len ťažko obľúbite náplň práce, ktorú vykonávate? Nemusíte hneď meniť zamestnanie. Odborníci radia nájsť si v zamestnaní aspoň jednu konkrétnu činnosť, ktorú vykonávate radi, v ktorej nachádzate potešenie a prostredníctvom nej nájsť nový zmysel vašej práce.
Viac o téme: Práca Kariéra Úspech
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: businessinsider.com; Text: es; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy