Nedarí sa vám v práci? Pomôže vám táto maličkosť

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstockphotos.com

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako vplýva kvalita vzduchu na pracovisku na výkon zamestnancov? Pravdepodobne si myslíte, že čím ďalej sa uplatňujú čoraz vyššie a vyššie štandardy, a kvalita vzduchu už preto dnes nemôže byť problémom. Pravdou však je, že štandardy nie sú také vysoké, aké by mali byť.

Azda nikoho neprekvapia výsledky mnohých štúdií, ktoré sa zhodujú, že intenzita vetrania a množstvo čerstvého vzduchu vháňaného na pracovisko sú kľúčovým ukazovateľom zdravia. Dobrá ventilácia totiž spôsobuje, že sa znižuje riziko syndrómu chorých budov (z anglického sick building syndrome – jedinec pociťuje v súvislosti s konkrétnymi miestami v práci, napríklad v kancelárii, zdravotné ťažkosti, nepríjemné pocity či nespokojnosť; je to spôsobené predovšetkým zlou kvalitou vnútorného ovzdušia), znižuje absenciu zamestnancov a tiež prenos infekčných chorôb.

Vedci z Harvardskej univerzity sa rozhodli otestovať, ako dokáže ovplyvniť zlepšenie ventilácie kognitívne funkcie a produktivitu zamestnanca v zmysle lepšieho spracúvania informácií, schopnosti robiť strategické rozhodnutia a reagovať na pracovné krízy. Výskum prebiehal na 24 ľuďoch pracujúcich „hlavou“ – boli to manažéri, architekti či dizajnéri. Počas prvej fázy výskumu boli na 6 dní umiestnení do prísne kontrolovaného pracoviska. Ich úlohou bolo dostaviť sa na toto pracovisko a vykonávať si svoju prácu v pracovnom čase od 09:00 do 17:00 hod. Vedci bez ich vedomia menili podmienky ovzdušia na spomínanom pracovisku – od tých najhorších po najlepšie.


Prečítajte si tiež: Kolegovia kamarátmi? Nepokazte si vzťahy v práci, stačí dodržať toto základné pravidlo


Po každom dni strávenom na takomto pracovisku každého z účastníkov testovali: ako sú na tom jeho rozhodovacie schopnosti či kognitívne funkcie. Výsledok? Presne taký, aký predpokladáte. Prísun čerstvého vzduchu viedol k jednoznačne lepšiemu výkonu v oblasti rozhodovania. Prejavilo sa to napríklad aj v lepšej schopnosti účastníkov plánovať, byť pripravený a vytvoriť si stratégiu v komplikovaných situáciách. Práve toto sú totiž zručnosti nevyhnutné pre produktívne fungovanie v zamestnaniach, v ktorých sa pracuje „hlavou“.

V druhej fáze výskumu sa autori štúdie rozhodli presunúť z laboratórnych podmienok do reálneho sveta. V tejto fáze sa výskumu zúčastnilo viac než 100 pracovníkov v 10 budovách, šesť z nich malo zelený certifikát (ide o budovy, ktoré sú priaznivé pre životné prostredie, ale aj pre človeka samotného). Vedci merali kvalitu vnútorného ovzdušia v každej z týchto budov a testovali kognitívne funkcie ľudí, ktorí v nich pracovali.

Vedci do úvahy brali aj faktory ako spokojnosť s platom, typ práce, kvalitu budovy a lokalitu. Čo zistili? Zamestnanci, ktorí pracovali v budovách so zeleným certifikátom, získali vyššie skóre v testoch. Na pracovníkov však má vplyv nielen kvalita vzduchu, ale aj vhodná teplota v miestnosti. Ak mali zabezpečené tieto podmienky, pracovali lepšie a dosahovali dobré výsledky aj v prípade, že ich pracovisko nebolo umiestnené v budove so zeleným certifikátom.

Toto by mali uplatniť všetky firmy

Čo by si mali majitelia a manažéri spoločností vziať z týchto zistení? Jednoduchou odpoveďou je, aby zabezpečili na pracovisku kvalitné ovzdušie. Dôkazom jeho prospešnosti pritom nie sú len spomínané štúdie, ale aj 30-ročné výskumy, ktoré skúmali benefity ventilácie. Možno sa mnohí zľaknú nákladov, ktoré môžu byť spojené so zlepšením kvality vzduchu v priestoroch firmy, tie sa však veľmi rýchlo vrátia v podobe nižšej chorobnosti zamestnancov a ich značne vyššej produktivity.

Viac o téme: V Vzduch Choroba Únava Unavený Choroby Z Prostredie Pracovné Povolania Práci
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: hbr; Text: es; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy