Porušovanie práv zamestnanca

právna poradňaprávna poradňa

V mojom okolí sa stretávam so zamestnávateľom v stavebnej firme, ktorý opakovane porušuje pracovnoprávne podmienky. Zamestnanci na služobnej ceste nemajú zaplatené nadčasy. Keď sú zamestnanci aj 2 týždne na služobnej ceste, nemajú zaplatené aj tzv. "odlučné". Zamestnanci sa stravujú napr. v motorestoch, ale zamestnávateľ sa nestará o miesto, kde sa stravujú. Zamestnanci sa proti týmto porušeniam ich práv boja sťažovať, Tieto porušovania práv mienim podať ako podnet na niektorý z vyšších orgánov, ale samozrejme anonymne. Aby sa uchránili mená sťažujúcich sa zamestnancov. Na aké úrady sa dá podať takýto podnet na prešetrenie?

Poradňa: Zamestnanec, ktorý je poškodený porušením povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov, sa so sťažnosťou môže obrátiť na inšpektorát práce príslušný podľa miesta sídla zamestnávateľa. Inšpektorát práce vykonáva dozor nad dodržiavaním pracovnoprávnych predpisov, ktoré upravujú pracovnoprávne vzťahy, najmä ich vznik, zmenu a skončenie, mzdové podmienky a pracovné podmienky zamestnancov, právnych predpisov a ostatných predpisov na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, právnych predpisov, ktoré upravujú zákaz nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, vyvodzovanie zodpovednosti za porušovanie predpisov a za porušovanie záväzkov vyplývajúcich z kolektívnych zmlúv. Inšpektoráty práce súčasne poskytujú bezplatné poradenstvo zamestnávateľom a zamestnancom v rozsahu základných odborných informácií a rád o spôsoboch, ako najúčinnejšie dodržiavať pracovnoprávne predpisy.

 

Za sťažnosť sa považuje podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorým sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou orgánu verejnej správy, alebo ktorým poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy. Podnetom sa rozumie podanie fyzickej osoby a právnickej osoby, ktorá poukazuje na porušovanie povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov, t.j. nie len osoby , ktorá sa cíti priamo poškodená týmto porušením.

 

Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná, musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje, čoho sa sťažovateľ domáha a musí byť sťažovateľom podpísaná. Sťažnosť možno podať písomne, ústne do záznamu, telefaxom alebo elektronickou poštou. Sťažnosť musí obsahovať meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu sťažovateľa. Ak sťažnosť podáva právnická osoba, musí obsahovať jej názov a sídlo, meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať. Sťažnosť musí byť čitateľná a zrozumiteľná. Musí z nej byť jednoznačné proti komu smeruje, na aké nedostatky poukazuje, čoho sa sťažovateľ domáha a musí byť sťažovateľom podpísaná. Totožnosť sťažovateľa je orgán verejnej správy povinný utajiť, ak o to sťažovateľ požiada

 

12.8.2010

 

Svoje otázky do poradne nám zasielajte na poradna@firma.zoznam.sk

Viac o téme: Kariera2010
  • Autor: © Zoznam
 
Staršie správy
Staršie správy