Ako pritiahnuť do firmy kvalitných zamestnancov? Zamestnávatelia, toto by ste mali začať robiť

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: Getty Images

Pracovný trh sa extrémne rýchlo mení pred očami a zamestnávatelia sa musia meniť s ním, ak chcú mať tých najlepších zamestnancov. Očakávania, že po odznení pandémie sa všetko vráti do starých koľají, majú potenciál na úrovni zlého strategického rozhodnutia vedenia podniku. Tento postoj môže priviesť firmu do stavu, že v jej radoch budú pracovať len takí zamestnanci, ktorých samotná firma nechce. Úspešné podniky vedia promptne reagovať na zmeny, ktoré od nich očakávajú ich zákazníci, no úspešné podniky týchto dní budú tie, ktoré dokážu promptne reagovať aj na zmeny, ktoré od nich očakávajú ich zamestnanci.

Ako sa teda má postaviť vedenie podnikov k novej situácii na pracovnom trhu? Čo má zmeniť a na čo si má dať pozor vo vzťahu k zamestnancom?

Značka zamestnávateľa

Ak ste v poslednej dobe príliš nepremýšľali o svojej značke ako zamestnávateľa, teraz je ten najvyšší čas začať. Všetky podniky, ktoré zamestnávajú ľudí, majú svoju značku zamestnávateľa, či už na nej aktívne pracujú alebo nie. Je to ich reputácia ako zamestnávateľa v očiach ich zamestnancov. Tí túto reputáciu vedome alebo aj podvedome šíria vo svojom okolí a oslovujú tak im podobný profil ľudí, ktorí môžu byť potenciálni zamestnanci či kolegovia.

Položte si otázku: v akom stave po pandémii je vaša reputácia zamestnávateľa? Ako ste sa zachovali ku svojim zamestnancom, keď ste mali obmedzené možnosti podnikania? Aké finančné alebo nefinančné benefity ste zastavili a ako ste tieto zásahy komunikovali? Ako prebiehala vaša interná komunikácia? Ošetrovala strach ľudí z budúcnosti alebo naopak? Komunikovali ste so svojimi zamestnancami a zaujímali ste sa o ich potreby? Boli vaše pandemické kroky v súlade s deklarovanými firemnými hodnotami či firemnou kultúrou? Alebo, naopak, boli v priamom rozpore?

Všetky kroky, ktoré ste urobili v nedávnej minulosti, poznačili vašu reputáciu zamestnávateľa. Čím nepríjemnejší dopad a čím horšie zvládnutá interná komunikácia v kríze bola, tým horšiu reputáciu zamestnávateľa máte dnes. Nie je práve toto dôvod, že máte málo reakcií na pracovné inzeráty?

Nastal čas opäť sa pozrieť na vašu značku zamestnávateľa (Employer Branding). Prehodnotiť vaše EVP (ponuku) aktivity a interný a externý HR marketing. To, čo bolo dôležité pred pandémiou, nemusí zaručene fungovať dnes. 

Pozrite sa na uchádzačov tak, ako nikdy pred tým

Pri plánovaní obsadenia voľnej pozície manažéri často „lustrujú“ ideálneho kandidáta. Takíto ľudia sú dnes už ale obsadení a majú stabilné zamestnanie. Motivovať ich k tomu, aby rozviazali pracovný pomer a nastúpili v novom zamestnaní do skúšobnej doby, je dnes ešte ťažšie. Stále cítia obavu z neukončenej pandémie a z nestability vo viacerých priemyselných oblastiach. Sú si vedomí toho, že v prípade núdze budú ako noví zamestnanci prepustení medzi prvými. Zástupcovia HR majú teraz príležitosť predostrieť iný pohľad na “ideálneho” kandidáta. Cieľom by malo byť získať dostatočný počet záujemcov, aby ste si z nich mohli vybrať toho pre vás najlepšieho.

Napríklad ľudia vo veku 50+ majú podľa prieskumov oveľa vyššiu produktivitu práce než zamestnávatelia predpokladajú. Prípadne dvaja ľudia so skráteným úväzkom na jednu pracovnú pozíciu vytvárajú priestor pre ženy, ktorých produktivita práce býva v priemere tiež vyššia ako u mužov. Práca so skrátenými úväzkami je použiteľná aj pri pozíciách vo výrobe. Kandidát z iného, vzdialeného regiónu s vyššou nezamestnanosťou alebo zo zahraničia je vhodný v prípade, ak máte ponuku, v ktorej je práca vykonávaná z domu. V takomto prípade máte možnosť aj výrazne ušetriť na mzdových prostriedkoch.

Nové druhy aktivít

Pandémia prehádzala priority zamestnancov. Dnes na to musia zamestnávatelia reagovať. Prehodnoťte súčasné aktivity na podporu budovania zamestnávateľskej značky. Využite krátke prieskumy a spýtajte sa vašich zamestnancov, čo vidia ako najdôležitejšie pre podporu v práci a reagujte na ich potreby. Už len samotný rýchly prieskum vytvorí pozitívne očakávania.

Dnes viac ako kedykoľvek predtým záleží na zdraví a pohode na pracovisku, vrátane home office. Pri zdraví sa môžete zamerať na mnoho aktivít: od protipandemických opatrení, cez nadštandardnú lekársku starostlivosť až po zvýšený príspevok na stravu, ktorým umožníte ľuďom vyberať si zdravšie jedlá. Pohoda je zase oblasť duševného zdravia, ktorú pandémia posunula na novú úroveň. Mnoho ľudí trpí úzkosťami, pocitom osamelosti a obavami z budúcnosti. Ponúknite im špecifické aktivity na uvoľnenie. Napríklad pravidlo, že prvých 15 minút pred poradou prebehne neformálna diskusia, má potenciál priniesť dobrú náladu a uvoľnenie. Zaveďte spoločné neformálne prestávky na kávu s ľuďmi v kancelárii a na home office. Vytvorenie možnosti flexibilnej práce kombináciou práce z home office a z kancelárie je tiež aktivita, ktorá podporuje zdravie a pohodu na pracovisku.

Zmysluplná práca je fenomén hlavne u mladých ľudí. Pomôžte im nájsť a stotožniť sa so zmyslom ich pracovných činností. Môžete to dosiahnuť aj tým, že s nimi budete pravidelne komunikovať. Dajte im priestor na odhaľovanie nezmyselných činností či procesov, ktoré musia vykonávať. Diskutujte o nich a revidujte ich. Okrem toho, že pocítia vašu snahu o zlepšovanie procesov, precítia zmysluplnosť komunikácie svojich myšlienok a nápadov s vami. Vám to môže priniesť zjednodušenie procesov a tým aj minimalizáciu časových alebo finančných strát.

Dochádzanie na pracovisko dnes už neriešia len tí najväčší zamestnávatelia. Zamyslite sa nad možnosťami, ako môžete v tomto smere vyjsť v ústrety zamestnancom. Viete im poskytnúť parkovacie miesta pre autá alebo bicykle? Aké druhy hromadnej dopravy prichádzajú u vás do úvahy a ako môžete podporiť vašich zamestnancov v jej využívaní? Viete nastaviť pracovnú dobu tak, aby sa vaši zamestnanci vyhli dopravným špičkám? Alebo ako viete osloviť uchádzačov o zamestnanie v najbližšom okolí miesta výkonu práce? Komplikácie a časové straty pri dochádzaní sú výrazným demotivačným faktorom pre väčšinu zamestnancov, a to aj v menších podnikoch. Riešenie tejto problematiky nemusí zahŕňať veľké investície, stačí sa len zamyslieť nad riešeniami.

Prevalcujte trh

Urobte si jednoduchý prieskum trhu, čo ponúka svojim zamestnancom konkurencia. Poznáte svoj obchodný podnikateľský model a viete, kam až môžete v odmeňovaní zamestnancov zájsť. Pri týchto kalkuláciách porovnávajte mzdy, ale aj zamestnanecké benefity. Vyberte si buď mzdy alebo niekoľko výrazných benefitov, overte si vaše rozhodnutie mikro prieskumom v cieľovej skupine a staňte sa lídrom pracovného trhu v tejto oblasti. Ponúknite toľko, že vaša ponuka bude neodolateľná pre tých najlepších zamestnancov na trhu. Je nevyhnutné myslieť na to, že vaša špičková ponuka musí smerovať aj na tých, ktorých už zamestnávate, nielen na novoprijatých ľudí. Vnútorná spravodlivosť v odmeňovaní je jeden z najsilnejších motivátorov pre udržanie zamestnancov a nastavenie produktívnej pracovnej atmosféry.

Základom je komunikácia

Aktualizujte informácie o vašej spoločnosti. Zaviedli ste nové procesy v organizácii práce? Napríklad kombináciu home office a prezenčnej práce alebo ste zaviedli nové aktivity či benefity? Ak áno, zaktualizujte svoje komunikačné platformy. Zaraďte tieto novinky do náborovej komunikácie.

“Predávajte” vhodnou formou všetko pozitívne, čo ako zamestnávateľ robíte pre svojich zamestnancov. Požiadajte vašich zamestnancov, aby vám v tejto komunikácii pomohli a buďte pripravení ich za to aj oceniť. Ak hľadáte nového kolegu do tímu, požiadajte členov tohto tímu, aby vám pomohli, aby zdieľali váš inzerát a pridali k tomu svoj krátky komentár. Ľudia viac dôverujú konkrétnemu človeku ako inštitúcii. Zvážte cieľovú skupinu, na ktorú je vaša komunikácia zameraná.

 

 

 

Hľadáte si novú prácu? Pozrite si pracovné ponuky na pracovnom portáli Kariéra.sk.

Práca v BratislaveTrnaveNitreTrenčíneŽilineBanskej BystriciPrešove Košiciach.

Viac o téme: Pandémia Zamestnávanie
  • Autor: © Zoznam/E.Č.
  • Zdroj: Foto: gettyimages
 
Staršie správy
Staršie správy