10 otázok, ktoré by ste sa nemali opýtať na pohovore

Čím viac máte pracovných pohovorov, tým menej sa na ne musíte pripravovať. Viete presne, aké otázky vám položí personalista a odpovede na ne ste si už niekoľkokrát nacvičili. Ešte stále sú tu však otázky, ktoré vás môžu zaskočiť. Čo tak napríklad veta: Máte nejaké otázky na mňa, spýta sa personalista.

Personalista sa zvykne pýtať na konci pracovného pohovoru. Máte však pre neho pripravené otázky? Cieľom je, aby ste sa nepýtali veľa, ale aby položené otázky boli premyslené, inteligentné a aby poukazovali na to, či ste si doma preštudovali náplň práce a informácie o spoločnosti. Ak vám záleží na tom, kde budete pracovať, mali by ste tak urobiť.

Najhoršia odpoveď, keď sa vás personalista opýta, či máte nejaké otázky, je odpoveď: Nie, nemám. Je to zároveň najviac frustrujúca odpoveď pre samotného personalistu. Pripravte sa na pohovor z domu a pozor na neprípustné otázky, ktoré by ste sa v žiadnom prípade nemali opýtať.

10 otázok, ktoré by ste sa nemali opýtať na pohovore

  1. Akú mzdu dostanem? Aké benefity poskytuje spoločnosť?
    Tému o výške platu a benefitoch spoločnosti by mal otvoriť personalista. Je neslušné sa ho opýtať, za akých platových podmienok budete pracovať a aké výhody mimo pracovný čas vám poskytne spoločnosť. Ak má o vás firma záujem, je v jej záujme opýtať sa vás na vašu predstavu o mzde alebo vám rovno navrhne plat. Benefity by mali mať vo firme všetci zamestnanci rovnaké a firma ich zvykne uvádzať aj do popisu inzerátu o pracovnej pozícii, aby nalákala potenciálnych kandidátov.

  2. Otázky, ktoré začínajú opytovacím zámenom „Prečo“?
    Takéto typy otázok majú defenzívny charakter. Preto nie je vhodné opýtať sa napríklad vetu: Prečo spoločnosť koncom roka prepúšťala zamestnancov? Menej konfrontačná otázka je: V novinách som čítal článok o prepúšťaní zamestnancov vo vašej firme. Aký je váš názor o budúcnosti spoločnosti?

  3. Kto je vaša konkurencia
    Takáto otázka je ukážkou toho, že ste si doma nespravili prípravu a nezískali z internetu žiadne informácie o spoločnosti. Ak by vás napadla takáto otázka, pred jej položením sa zamyslite nad tým, či je možné vyhľadať odpoveď na internete.

  4. Čo si myslíte o mojich skúsenostiach? Ako má hodnotíte?
    Možno máte obavy o tom, či ste pre spoločnosť vhodný kandidát, alebo ste len zvedavý, ako vás hodnotia druhí ľudia. Je dôležité, aby ste pôsobili sebaisto a preto sa radšej tejto téme vyhnite. Svoje vystupovanie na pohovore môžete zhodnotiť až vtedy, ak získate prácu.

  5. Môžem prísť do práce skôr? Ak odídem neskôr počítajú sa mi nadčasy?
    Aj keď ste si mysleli, že budete mať flexibilný pracovný čas a tým pádom stihnete vyzdvihnúť deti zo škôlky a školy, takéto typy otázok sa určite nepýtajte. V dnešnej dobe, kedy je dôležité nájsť rovnováhu medzi prácou a súkromným životom, nie je vhodné sa o pracovnej dobe rozprávať na prvom pracovnom pohovore. O týchto podmienkach sa môžete porozprávať so zamestnávateľom, ak budete mať istú prácu. Ak budete otázky o pracovnom čase a nadčasoch riešiť na prvom stretnutí, dávate tým najavo, že viac uprednostňujete vaše vlastné potreby a menej vás zaujíma samotná práca.

  6. Môžem pracovať z domu?
    Vašim cieľom na pracovnom pohovore by malo byť presadenie vašej „vlastnej značky“. Dôležité je, ako dokážete odprezentovať vaše pracovné skúsenosti a odborné znalosti. Spoločnosti si môžu uvádzať v inzerátoch, že je možné pracovať z domu, avšak nepýtajte sa na to na pohovore. Postup je nasledovný. Ak získate prácu a zapracujete sa do pracovného procesu, firma na základe vašej produktivity alebo iných vnútorných predpisov vám môže umožniť pracovať z domu. O bližších podmienkach budete určite informovaní.

  7. Môžem vám poskytnúť referencie?
    Pracovný pohovor sa dá prirovnať k obchodnému stretnutiu. Je dôležité, aby ste vedeli prilákať zamestnávateľa na vašu pridanú hodnotu. Vašim cieľom po pracovnom pohovore by mal byť ďalší telefonát, že postupujete do ďalšieho kola. Ak by ste bez vyzvania personalistu začali rozprávať o referenciách, vyzerali by ste, že sa chcete za každú cenu predať.

  8. Ako podporujete zamestnancov?
    Položenie tejto otázky môže viesť k dojmu, že ste arogantný.

  9. Budem mať vlastnú kanceláriu?
    Môže zohrávať nejakú úlohu fakt, či budete pracovať vo vlastnej kancelárii alebo nie? Závisí od toho vaša produktivita? Ak ste odpovedali dvakrát áno, možno by ste mali prehodnotiť svoje priority, či sa chcete stať rádovým zamestnancom alebo šéfom vlastnej spoločnosti.

  10. Budete sledovať moje pohyby na sociálnych sieťach?
    Pozor na dodržiavanie firemnej etikety. Niektoré spoločnosti umožňujú svojim zamestnancom byť počas pracovnej doby na sociálnych sieťach. Ak ich využívate iba na súkromné účely, nepublikujte komentáre o spoločnosti, spolupracovníkoch alebo šéfovi. Prípustná nie je ani otázka, či sú sociálne médiá vo firme povolené a či je kontrolovaná ich činnosť.
  • Autor: © Zoznam/el
  • Zdroj: Foto: Getty, RED
 
Staršie správy
Staršie správy