Ako odpovedať na otázku: Aké sú vaše slabé stránky?

Vaša slabá stránka by však nikdy nemala byť v zozname hlavných zručností potrebných pre prácu.Vaša slabá stránka by však nikdy nemala byť v zozname hlavných zručností potrebných pre prácu. Zdroj: photl.com

Jednou z najčastejších otázok na pracovnom pohovore je aj otázka, aby ste porozprávali nielen o svojich silných stránkach, ale aj tých slabých. Pozor na to, aby ste v úmysle opísať detailne vaše nedostatky, nezmarili vaše šance uspieť na pohovore.

V životopise alebo počas pracovného pohovoru neklamte a uvádzajte iba pravdivé informácie. Každý personalista alebo skúsený pracovník vám dá takúto radu. Pozor však pri vymenúvaní vašich slabých stránok. Odkryť svoje nedostatky by ste mali iba do tej miery, pokiaľ nezasahujú do novej práce, ktorú chcete získať.

Účelom pracovného pohovoru je, aby sa personalista dozvedel o vás čo najviac informácií, ako aj o vašej kariére, o vašich pracovných postupoch, a to menej ako za jednu hodinu. Niekedy majú personalisti iba 30 minút na celkový priebeh pohovoru.

Počas času pohovoru je úlohou personalistu zistiť, nielen dobré stránky uchádzača o pracovné miesto, ale aj odhaliť jeho nedostatky, ktoré by mohli byť prekážkou v budúcom zamestnaní. O svojich nedostatkoch ľudia nerozprávajú radi. Môže ísť o projekt, ktorý nebol odovzdaný načas, zlyhania a nedorozumenia s vašimi kolegami, chyby, ktoré ste spravili pri nejakom pracovnom postupe, alebo jednoducho veci, na ktoré by ste radi zabudli.

Ak sa anketár opýta na vaše slabé stránky, môžete sa cítiť, akoby vám išiel „podraziť nohy“. Nie je to však v jeho záujme. Takýmto spôsobom chce iba nájsť vhodného kandidáta na danú pracovnú pozíciu. V tomto prípade si môžete zachovať chladnú hlavu. Ak jeho prvá veta bude smerovať k vašich slabých stránkach, prevezmite situáciu do vlastných rúk a zdvorilo odpovedajte, že by ste najprv radi povedali o svojich silných stránkach a potom prejdete k tým slabým.

4 zásady chovania, ak dostanete otázku „Aké sú vaše slabosti?“:

  1. Nepredstierajte, že ste dokonalý
    Najhoršia vec, ktorú by ste mohli urobiť je to, že budete predstierať, že táto otázka sa na vás nevzťahuje. Škodu „napáchate“ ak poviete, že nemáte žiadne slabé stránky alebo že ste nespravili žiadne chyby v bývalej alebo v súčasnej práci.

    Majte na pamäti, že personalista vám kladie túto otázku iba preto, aby sa presvedčil, či ste schopný poučiť sa z vlastných chýb. Ak budete tvrdiť, že ste nespravili jedinú chybu (čo je samozrejme nemožné), dávate o sebe najavo, že nerozoznáte, kedy ste spravili chybu. A nielen to, dávate tým najavo, že ste jednoducho perfektný.

  2. Neuvádzajte príklady, ktoré priamo súvisia s aspektmi pozície, o ktorú sa uchádzate
    Napriek vaše úprimnosti si dávajte pozor, aby ste pri vymenovaní vašich slabých stránok, neuviedli konkrétne príklady, vďaka ktorým by personalista mohol  spochybniť váš pracovný výkon pre spoločnosť. Ak vymenujete detailné chyby, ktoré ste spravili ako tréner, máte „červenú“. Ak spomeniete chyby spravené pri výskume, je to z časti v poriadku.

    Ak sa uchádzate o prácu, pri ktorej je potrebná napríklad práca v programe MS Excel, môžete uviesť, že ovládate iba základy práce v tomto programe, ale vašim cieľom je naučiť sa používať špeciálne funkcie, ktoré by vám mohli urýchliť prácu.

    Vaša slabá stránka by však nikdy nemala byť v zozname hlavných zručností potrebných pre prácu. Vždy uvádzajte iba také chyby, ktoré nemajú veľký dopad na vašu prácu. Najlepším príkladoch sú chyby, ktoré sa dajú ľahko odstrániť.  

    Ďalších príkladom môže byť napríklad chyba, ktorá sa stala, kedy ste pracovali na projekte do neskorej noci a spravili ste v ňom niekoľko preklepov. Zachytili ste ich však až nasledujúce ráno a včas ste ich opravili. Z tejto situácie vám vyplynulo ponaučenie, že predtým, než odovzdáte hotový projekt, poriadne si ho skontrolujete. Aj takýmto spôsobom môžete zdôvodniť váš nedostatok.

  3. Ukážte, ako ste sa poučili z chýb a prospelo to vašej kariére
    Všetky vaše negatívne skúsenosti môžu byť užitočné, ak ste schopný sa z nich poučiť. Namiesto toho, aby ste plakali nad vlastnými chybami, alebo nedostatkami, berte si z nich ponaučenie do budúcnosti.

  4. Ukážte vašu profesionalitu a pracovnú vyzretosť
    Pri rozhovore s personalistom o vašich slabostiach ukážte svoju profesionálnu stránku osobnosti a vyzretosť. Touto situáciou ukážete, že bezproblémovo dokážete zvládnuť „krízovú“ komunikáciu. Počas vašej novej práce môžete totižto prísť do nepríjemnej situácie pri komunikácii s vašim kolegom, klientom, či vašim šéfom.

    Ak nabudúce dostanete počas pracovného rozhovoru akúkoľvek negatívnu otázku, nehanbite sa na ňu odpovedať. Vaša odpoveď by mala byť pravdivá a úprimná. Zdieľajte všetky informácie, ktoré vám nebudú stáť v ceste k získaniu novej práce. Ukážte budúcemu zamestnávateľovi, že máte vôľu neustále sa učiť nové veci a vzdelávať sa.
Viac o téme: Interview Pracovný Pohovor Otázky Slabosti
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Foto: Photl.com, Zdroj: businessinsider.com; ami

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy