4 najdôležitejšie zásady správania sa v novej práci

Prvý dojem v novej práci je veľmi dôležitý.Prvý dojem v novej práci je veľmi dôležitý. Zdroj: Thinkstock.com/koláž

Aj keď ste už prešli pohovorom a získali prácu, čaká vás ďalšie hodnotenie zo strany nových kolegov. Zhodnotia vás na základe prvého dojmu, ktorý zanecháte. Prvým kritériom je oblečenie, druhým reč tela, odborné skúsenosti a napokon schopnosť infiltrovať sa do kolektívu.

V novej práci si môžete už od začiatku budovať nový imidž. Ponúka sa vám šanca vytvoriť si pevné vzťahy s kolegami, ukázať svoju odbornú stránku a stať sa tak uznávaným členom kolektívu. Ak to všetko chcete docieliť, nemala by vám chýbať sebareflexia a správne zhodnotenie situácie.

Od prvého dňa v novej práci vás budú „nenápadne“ sledovať nový šéf aj vaši spolupracovníci. Budú si chcieť overiť, či vaše prijatie na pracovnú pozíciu bolo z ich strany správnym rozhodnutím. Neviditeľným okom ako Veľký brat budú pozorovať a posudzovať vaše správanie vzhľadom k potrebám firmy a kolegov. Budú si klásť nasledovné otázky:

Ste otvorení a priateľskí?

Je možné sa na vás spoľahnúť a prenechať vám rozhodnutia?

Reprezentujete spoločnosť vašim profesionálnym správaním?

O vašej komunikácii s okolím a štýle vašej práce hovoria tzv. jemné zručnosti (soft skills). Patria medzi ne kreativita, tímová práca alebo analytické myslenie. Súbor týchto zručností dokážeme na človeku spozorovať až po niekoľkých dňoch alebo týždňoch. Preto prvé, čo na vás budú v novej práci hodnotiť, je to, ako zapôsobíte na prvý dojem. Dajte si preto záležať.

Zásady vhodnej etikety na novom pracovisku:

  1. Noste vhodné oblečenie
    Pri nástupe do nového zamestnania je oblečenie prvým podnetom, vďaka ktorému si vaši noví kolegovia začnú o vás vytvárať názor. Mali by ste preto vašej pracovnej pozícii prispôsobiť typ oblečenia. Do práce nie sú vhodné príliš krátke alebo tesné sukne a vrchné časti odevu. Svojím oblečením vysielate do okolia signál, aký máte postoj k práci. Ak nesedíte počas dňa na jednom mieste, zvoľte pohodlnú obuv.
  2. Reč tela
    Neverbálna komunikácia je vašou druhou vrstvou oblečenia. Skrýva sa pod ňou vaša osobnosť. Rečou tela môžete o sebe prezradiť mnoho aj bez toho, aby ste niečo povedali. V novom zamestnaní sa preto snažte pôsobiť ako vyrovnaná osoba – zaujmite vzpriamenú pozíciu, pri komunikácii pozerajte priamo do očí a nebojte sa pôsobiť sebaisto. Nepochybujte ani o svojich schopnostiach.
  3. Zaujmite vašou odbornosťou
    Nevyhýbajte sa rozprávaniu počas pracovných stretnutí. Ukážte, čo vo vás je, avšak nie za každú cenu. Nechajte najprv rozprávať vašich kolegov, ktorí majú viac skúseností s projektom. Držte sa zásady, že radšej povedať menej, ako povedať niečo nevhodné.
  4. Zúčastňujte sa spoločenských podujatí
    Ak ste v novom zamestnaní, mali by ste sa postupne začleňovať do kolektívu. Výbornou príležitosťou na zoznámenie a začatie rozhovoru nielen o práci sú firemné akcie, na ktorých spoznáte nových ľudí a zároveň dáte o sebe vedieť.

Pre viacerých je dôvod, prečo neradi navštevujú hromadné podujatia a večierky, ten, že nikoho nepoznajú a nevedia, komu sa môžu prihovoriť. Experti na komunikáciu odporúčajú vyhľadať si skupinu troch a viac ľudí, ktorých posturika (postoj tela) je otvorená. Ich nohy a ramená zvyčajne smerujú priamo do stredu skupiny alebo stoja v takom uhle, vďaka ktorému pozývajú do diskusie aj ostatných ľudí.

Viac o téme: Práca Etiketa Správanie Pracovná Nová práca Model správania sa Profesionálna etiketa
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Text: ami, Foto: Thinkstock.com, Zdroj: heundercoverrecruiter.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy