Podnikatelia o slovenskej etike: Utrpeli straty, frustrácia stúpa

Ilustračné fotoIlustračné foto Zdroj: thinkstock.com

Slovenskí podnikatelia si uvedomujú svoju úlohu pri vytváraní férovejšieho konkurenčného prostredia. Až polovica z nich priznala, že za posledné tri roky utrpeli straty v dôsledku neetických praktík ich konkurentov a dve tretiny vidia etické správanie ako konkurenčnú výhodu s pozitívnymi efektmi v krátkodobom alebo dlhodobom horizonte.

Vyplynulo to z prieskumu združenia Slovak Compliance Circle (SCC),  ktoré zisťovalo, ako manažéri na Slovensku vnímajú podnikateľskú etiku na slovenskom trhu. Za jej dodržiavanie slovenské podnikateľské prostredie od respondentov dostalo priemernú známku 3,3.

Vlastné prostredie hodnotili pozitívnejšie ako celý trh, priemernou známkou 2,7, vlastnú spoločnosť ešte optimistickejšie na úrovni 1,9. Platí to aj pre odvetvia, ktoré sú považované z pohľadu korupcie a neetického správania za rizikové, napríklad stavebníctvo a informačné technológie (IT). Najmenej kritickými voči vlastnej spoločnosti a zároveň najskeptickejšími ohľadne situácie na celom trhu sa ukázali byť majitelia a spolumajitelia spoločností.

Podľa docentky Anny Lašákovej z Fakulty manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave rozdiely medzi sebahodnotením a hodnotením druhých sú pochopiteľné. "Ľudia majú tendenciu sami seba vnímať etickejšie a poznajú takzvané "spoločensky prijateľné" odpovede. Treba brať do úvahy aj fakt, že záležitosti týkajúce sa morálky sú pre mnoho ľudí citlivou internou záležitosťou," zhodnotila.


Prečítajte si tiež: VIDEO Neoceniteľné rady najúspešnejších: Jobs či Zuckerberg svetu odkazujú toto


Za kľúčové faktory označujú respondenti tie, ktoré pokrývajú definíciu hodnôt a jasné prihlásenie sa k nim. Úroveň morálky vo verejnom sektore bol hodnotený ako najmenej dôležitý, čo naznačuje, že podnikateľská komunita si uvedomuje dôležitosť vlastnej role pri zlepšovaní prostredia.

"V posledných pätnástich rokoch bol u slovenských podnikateľov evidentný rast frustrácie z úrovne etiky uplatňovanej na Slovensku. Z tejto frustrácie však vzišlo uvedomenie si podnikateľskej komunity, že môže zohrávať vedúcu úlohu pri vytváraní férovejšieho podnikateľského prostredia, čo hodnotím veľmi pozitívne," povedal člen predstavenstva SCC a partner KPMG na Slovensku Quentin Crossley.

Prieskum bol zameraný na spoločnosti všetkých veľkostí, pokrýval širokú škálu odvetví a rôzne geografické lokality. Zúčastnili sa ho členovia top manažmentu, majitelia a štatutári spoločností, ako aj experti na compliance a súvisiacich oblastí ako právo alebo interný audit.

Viac o téme: Konkurencia Podnikateľ Podnikanie Prostredie Nefér Neetický Konkurenčné
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: TASR; Foto: thinkstockphotos.com

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy