Peter Vidovič: Ak chcete udržať firemné hodnoty, musíte sa naučiť ľudí prepúšťať

Prepustenie zo zamestnaniaPrepustenie zo zamestnania Zdroj: thinkstock.com

Zakladateľ portálu Modrykonik.sk tvrdí, že vo firme sú najdôležitejší ľudia. Pre jej fungovanie sa podľa neho treba držať niekoľkých zásad. Firma Petra Vidoviča prosperuje a expandovala dokonca aj do susednej Českej republiky. O tom, ako budovať firmu a ďalších zaujímavostiach porozprávajú Peter Vidovič spolu a jeho spoločník Róbert Vereš počas Konferencie Happy Company 2015 už čoskoro, 14. mája v Divadle Aréna v Bratislave.

Pre zakladateľa portálu Modrykonik.sk sú ľudia vo firme najdôležitejší: 

„U nás nevydrží človek, ktorý nemá charakter, aj keby bol najlepší odborník vo svojej oblasti. To, ako dokáže vychádzať s ostatnými, komunikovať s kolegami, znamená pre nás viac ako odborné znalosti či profesionálne zručnosti, akými disponuje. Netvrdím, že to, ako to robíme, je najlepšie, ale nám to funguje. Urobili sme si firmu podľa seba, aby sme sa tam cítili dobre. V každej spoločnosti môže fungovať niečo úplne iné.“

Prečítajte si, čo je podľa Petra Vidoviča a jeko spoločníka Róberta Vereša nevyhnutné pre zachovanie dobrej firemnej kultúry. Ide o 3 kľúčové zásady:  

 

  1. Vedieť nielen „hire“, ale aj „fire“ peopleZostavenie dobrého tímu nie je ani tak o prijímaní, ako skôr o prepúšťaní ľudí. Nemôžete mať pocit viny a pocit zodpovednosti za osobu, s ktorou už nechcete spolupracovať. Vy nie ste ten, kto nesie za jej šťastie zodpovednosť. Každý si riadi svoj osud sám. Nie je to nikto iný, ani šéf. Keď nám vo firme niekto nesedí a cítime, že nie je šanca na zmenu, tak sa s takým človekom pre dobro všetkých rozlúčime. Prvý signál je vždy o pocite. Pokiaľ si uvedomím, že ten človek sa necíti v našom prostredí dobre, respektíve my sa necítime dobre s ním, tak si to vždy vydiskutujeme zoči-voči a normálne sa rozídeme. Férovo a otvorene. Bol aj plač a emócie, som však presvedčený, že lepšia je krátka a intenzívna bolesť ako dlho pretrvávajúce utrpenie. Je to ťažké, ale v konečnom dôsledku to pomôže aj tomu človeku, pretože vie, prečo odišiel. Celé je to o jedinom: „Right people on the bus, Wrong people of the bus.“ (Jim Collins: Good to Great).
  2. Firemné hodnoty: Každá organizácia by sa mala držať nejakého hodnotového rebríčka a zásad v duchu „toto sa u nás jednoducho nerobí a nebudeme takých ľudí tolerovať“. Firemné hodnoty nemôžu byť umelé, ale pre ľudí prirodzené, aby ich každý deň žili. Netolerujeme u nás koncentráciu moci. „Ak máš pocit, že si nenahraditeľný, tak ťa nahradíme.“ Snažíme sa s mojím spoločníkom nastaviť firmu tak, aby sme sa v nej cítili rovnako dobre ako zamestnanec aj my sami. Čiže chcem ju mať takú, aby som v nej ja sám chcel pracovať a bol šťastný.
  3. Vytvoriť atmosféru dôvery a nie strachu: Strach je jednou z najhorších emócií. Keď ľuďom pomôžete zbaviť sa strachu, nebudú mať obavy z toho, že urobia chybu, že nesplnia niekoho očakávania, alebo to, čo od nich očakáva ich okolie. Jednoducho ich to nebude brzdiť. Dôležité je preto strach pomenovať. Ja to praktizujem, aj keď idem na stretnutie. Najskôr sa snažím zistiť, či mojich partnerov niečo trápi, z čoho by mohol prameniť strach z našej spolupráce. Ak cítim, že atmosféra nie je uvoľnená a hneď od začiatku je stretnutie „stuhnuté“, ani nezačínam obchodovať. Snažím sa v prvom rade zistiť podstatu a tú nahlas pomenovať a zistiť od druhej strany, či správne chápem jej pohľad. Toto sa deje aj vnútri každej firmy. Ak chcete presadiť nové myšlienky či konkrétny projekt, potrebujete získať najskôr dôveru. Ak sa vám to podarí, úprimne, tak sú všetci uvoľnení. Nikto potom nerieši, či ho chce niekto niekde oklamať, ale koncentruje sa na to podstatné – výkon a výsledky. Všetci by sme sa mali snažiť navzájom o sebe viac vedieť, chápať pohľad iných a viac si dôverovať. Zostane nám potom výrazne viac energie a radosti zo života.                                                           

Peter Vidovič Galéria fotiek (2) Zdroj: Happy Company 2015

​Peter Vidovič spolu so svojím dlhoročným spolupútnikom a inšpirátorom Róbertom Verešom podnikajú v online prostredí na Slovensku a v Českej republike. Ich cieľom je stať sa lídrom medzi portálmi pre mamičky s podobným konceptom ako Modrykonik.sk aj v ďalších  krajinách. Vybudovali a predali spoločnosť Etarget, ktorá sa zameriava na predaj cielenej reklamy na internete. Neskôr založili portály, ktoré spájajú komunitu ľudí s rovnakými záujmami, ako sú modrykonik.sk, mojasvadba.sk, modrastrecha.sk. V súčasnosti zamestnávajú 34 ľudí.

 

Peter Vidovič a Róbert Vereš porozprávajú o budovaní firmy podľa seba a ešte oveľa viac počas Konferencie Happy Company 2015 už čoskoro, 14. mája v Divadle Aréna v Bratislave. Napríklad aj o vlastnom kuchárovi a jeho výhodách či nastavení dobrých procesov.

 

Pozrite si video s Petrom Vidovičom:

Viac info a registrácia na www.happycompany.sk.

Lístky na konferenciu si môžete zakúpiť prostredníctvom portálu Predpredaj.sk.

Viac o téme: Firemná kultúra Happy Company 2015 Peter Vidovič Róbert Vereš
  • Autor: © Zoznam
  • Zdroj: Zdroj: Konferencia Happy Company 2015

Súvisiace články

 
Staršie správy
Staršie správy