Ako pracovali ľudia kedysi a ako dnes? Toto ste o otvorených kanceláriách nevedeli
Kancelárie si prešli historickým vývojom. Kým kedysi sedeli zamestnanci pri oknách s ventilátorom, neskôr sa premiestnili do stredu miestnosti s klimatizáciou a umelým osvetlením. Neskôr im bolo dopriate sedieť v oddelených boxoch tzv. paravánmi, až pokiaľ neprišla kríza a ľudia boli nútení sedieť vedľa seba bez štipky súkromia.
V priebehu necelého jedného storočia rokov došlo k viacerým zmenám v systéme sedenia zamestnancov na pracovisku. Kancelárie sa vyvinuli tak, aby odrážali postoj ľudí k práci a reflektovali zmenu v ekonomike. Ako sa však sedenie v tzv. open space office odráža na našej produktivite? Na nasledujúcich riadkoch vám predstavíme vývoj kancelárskych priestorov v priebehu niekoľkých rokov minulého storočia, až do dodnes.
1920
V roku 1920 boli vytvorené kancelárie, ktoré mali zamestnancom zabezpečiť, aby podávali maximálny výkon a ich produktivita bola čo najvyššia. Zaslúžil sa o to Frederick Taylor, ktorý sa považoval za manažérskeho guru v tej dobe. Podarilo sa mu zefektívniť výkon zamestnancov vďaka zorganizovanému sedeniu. Každý jeden sedel pri samostatnom stole v „smere jazdy“ a pred sebou mali všetci zamestnanci „hlavného dirigenta“, svojho šéfa, ktorý im bol natočený tvárou.
1950
V rokoch 1930 a 1940 nahradili ventiláciu a denné svetlo v kanceláriách klimatizácia a elektrické osvetlenie. Tieto zmeny priniesli zároveň aj zmeny v interiéroch a kancelársky nábytok bol premiestnený. Už nebolo potrebné, aby boli jednotlivé stoly rozmiestnené v blízkosti okien a zásuviek. Okolo roku 1940 boli stoly umiestnené v strede miestnosti.
1960
V roku 1960 boli pracovné stoly oddelené do tzv. boxov. Postaral sa o to americký dizajnér Herman Miller. Pracovníci tak získali svoj vlastný osobný priestor. Boli vytvorené tzv. provizórne kancelárie a produktivita zamestnancov sa zvýšila. Už nesedeli nadriadení na inom poschodí, ale na rovnakom poschodí ako podriadení, a spolu s ostatnými.
1980
Recesia v rokoch 1980 a 1990 priniesla do kancelárskych priestorov extrém. Spoločnosti boli nútené „natlačiť“ do kancelárií čo najviac ľudí, aby ušetrili náklady na prenájom priestorov.
1990 – 2000
Trendom v týchto rokoch sa stali otvorené kancelárie, ktoré už neboli oddelené v boxoch, ale pracovníci sedeli za pracovnými stolmi vedľa seba, buď s oddeľovacou priečkou alebo bez nej.
2010
V posledných rokoch firmy uprednostňujú prácu v otvorených kanceláriách, aby zamestnancom poskytli priestor na spoluprácu a diskusiu. Za revolučnou novinkou stoja hlavne veľké IT spoločnosti, ako je Google, Facebook a Amazon. Hlavným negatívom v týchto kanceláriách zostáva, že otvorený priestor rozptyľuje zamestnancov a zhoršuje sústredenie.
Mohlo by vás zaujať: 9 fantastických trikov na zvýšenie produktivity
Produktivita a šťastie zamestnancov
Hlučnosť, kvalita ovzdušia a osvetlenie v miestnosti patria medzi top tri faktory, ktoré ovplyvňujú produktivitu zamestnancov. Ak je pracovné prostredie príjemné, zamestnanci sú šťastnejší. Demotivovaní zamestnanci stoja firmu peniaze, sú priveľa chorí a často menia prácu. Demotivovaný zamestnanec stojí americkú ekonomiku 450 až 550 miliardy dolárov ročne a v priebehu roka zvykne byť chorý priemere 15 dní.
Šťastie zamestnancov stojí na prvom mieste. Predpokladá sa, že v tomto roku dosiahne počet mladých zamestnancov až 75 % svetovej populácie pracujúcich ľudí. Pre generáciu milénium je zároveň veľmi dôležitá rovnováha medzi prácou a súkromím. Prácu berú ako jednu z pracovných skúseností a ich šťastie v práci je dôležitejšie, než finančné ohodnotenie.
- Autor: © Zoznam
- Zdroj: Text: ami, Zdroj: theundercoverrecruiter.com, Foto: Thinkstock.com